کد خبر: ۶۰۲۳۳۴
تاریخ انتشار : ۰۷ مرداد ۱۳۹۸ - ۲۰:۴۴

پاتک به شیطنت پمپئو

واکنش کاربران ایرانی توئیتر به پیشنهاد تازه وزیر امور خارجه آمریکا موضوع داغ این شبکه اجتماعی بود. حساب کاربری رسمی فارسی وزارت امور خارجه آمریکا در توئیتر به نقل از «مایک پمپئو» نوشته است: من اخیرا پیشنهاد کردم برای گفتگوی مستقیم با مردم‌ ایران به تهران سفر کنم. ایران پیشنهاد من را قبول نکرده است.
آفتاب‌‌نیوز :

کاربران توییتر در ۲۴ ساعت گذشته پیشنهاد «مایک پمپئو» وزیر امور خارجه آمریکا برای گفتگو با رسانه‌های ایران، اقدامات دولت انگلیس علیه ایران و ماجرای برخورد پلیس فرودگاه با یک خواننده جریان خاص را از زوایایی مختلف مورد توجه قرار دادند.

این گزارش به بررسی تحلیلی محتوای تولید شده در خصوص این محورها در شبکه اجتماعی توئیتر پرداخته است.

واکنش کاربران ایرانی به ادعای پمپئو

ادعای «مایک پمپئو» مبنی بر اشتیاق جهت حضور در ایران و گفتگو با رسانه‌های ایرانی و مردم ایران، واکنش‌های گسترده‌ای در شبکه اجتماعی توئیتر داشت و بسیاری از کاربران به این اظهارات واکنش نشان دادند.

حساب کاربری رسمی فارسی وزارت امور خارجه آمریکا در توئیتر به نقل از پمپئو نوشت: من اخیرا پیشنهاد کردم برای گفتگوی مستقیم با مردم‌ ایران به تهران سفر کنم. ایران پیشنهاد من را قبول نکرده است.

در مقابل «علی ربیعی» سخنگوی دولت نیز گفت که وزیر امور خارجه آمریکا می‌تواند با «مرضیه هاشمی» (خبرنگار ایرانی-آمریکایی شبکه پرس تی وی) مصاحبه کند.

«علیرضا پناهیان» (‏‏مدیر حوزه علمیه دارالحکمه) در حساب کاربری خود در شبکه اجتماعی توئیتر نوشت: بعد از مدتها یک حرف خوب شنیدیم. آقای ربیعی گفت «پمپئو می‌تواند با خبرنگار ما مرضیه هاشمی مصاحبه کند». انصافا یک موضع خوب و یک توئیت هوشمندانه بود. می‌توان فعلا از همۀ دلخوری‌ها به خاطر این حرف حساب صرف نظر کرد».

کاربر دیگری نیز پاسخ سخنگوی دولت را برجسته کرد و آورد: « واکنشی‌خوب و بجا و هوشمندانه از سخنگوی دولت در پاسخ به در و دیوار کوبی».

کاربری در پاسخ توئیت کرد: پمپئو در ایران چه چیزی برای گفتن دارد جز دروغ و فریب و نیرنگ!؟؟ وی اوایل اردیبهشت امسال در دانشگاه «ای‌اند ام» تگزاس صراحتا گفت: «زمانی که رئیس ‌CIA بودم، دروغ می‌گفتیم و تقلب و دزدی هم می‌کردیم!!». ترامپ هم مردم ایران را ملت تروریست خواند!

کاربر دیگری نیز مصاحبه‌های وزیر امور خارجه ایران و آمریکا را مقایسه کرد و چنین نوشت: «یک پیشنهاد به آقای پمپئو: شما اول زبان فارسی را یاد بگیر تا بتوانی با خبرنگار ایرانی مصاحبه کنی. همانطور که دکتر ظریف به زبان انگلیسی با خبرنگارتان مصاحبه می‌کند. زبان فارسی بیاموز و تاریخ و فرهنگ ایران را مطالعه کرده و بعد ادعای مصاحبه کن».

کاربر دیگری نیز در توئیتی آورد: «پمپئو از تحریمهای به قول خود فلج کننده به گفتگو با مردم ایران روی آورده است. حکایتش حکایت هواپیماربایی است که وقتی بی اعتنایی خلبان را دید التماس می کرد که بوق بزند».

حسام‌الدین آشنا مشاور رئیس جمهوری، در واکنش به تمایل پمپئو وزیر امور خارجه آمریکا برای مصاحبه با رسانه‌های ایرانی، در توئیتر نوشت: دولت آمریکا رسانه‌ها را مجبور نمی‌کند با ظریف مصاحبه کنند. دولت ایران هم نمی‌تواند رسانه‌ها را مجبور کند با پمپئو مصاحبه کنند. ظریف هیچ گاه تقاضایی برای مصاحبه نداشته است بلکه او یک چهره جذاب برای رسانه‌های آمریکایی است. پمپئو هم باید سعی کند برای رسانه‌های ایرانی جذاب‌تر شود.

«ملکه کشتی ربا»!

در شبانه روز گذشته دوباره بحث بر سر پرونده توقیف غیرقانونی نفتکش ایرانی در تنگه جبل الطارق توسط دولت انگلیس، با هشتگ «#ملکه_کشتی_ربا» داغ شد و کاربران نسبت به آن واکنش نشان دادند. برخی کاربران ایستادگی و مقاومت مسوولان ایرانی در قبال اقدام قانون شکنانه مقامات انگلیسی را ستودند. کاربری در همین ارتباط نوشت: «ملکه کشی ربا از این پس خوب می‌داند که دزدی دریایی او بی پاسخ نمی‌ماند».

بررسی تاریخچه طولانی تلاش‌های ضد ایرانی مقامات انگلیسی نیز موضوع دیگر مورد توجه کاربران بود. بطور مثال کاربری نوشت: «دولت انگلستان آن از بدو ایجاد رابطه سیاسی با دولت ایران همواره سعی در پیشبرد یکجانبه اهداف خود داشته و هیچگاه به تعهداتش در قبال مردم ایران عمل نکرده است. تاریخ ایران پر است از خیانت های این روباه پیر».

کاربر دیگری نیز در توئیتی آورد: «انگلیس کارنامه سراسر خیانت بار در قبال ملت ایران هرچه بگوییم کم گفتیم، در طول تاریخ بارها به آب و خاک ایران عزیز تجاوز کردند».

کاربر دیگری نیز با اشاره به برخی وقایع تاریخ معاصر نوشت: «نقش انگلیس در کودتای ۲۸ مرداد سال ۱۳۳۲، نقش انگلیس در غارت نفت ایران در قراردادهای استعماری متعدد و نقش انگلیس در اشغال ایران در جنگ جهانی دوم و قحطی در ایران در دوره پهلوی که موجب مرگ میلیونها ایرانی شد را هیچگاه فراموش نکنید».

پایان دوران اقتدار انگلیس بر دریاها با توقیف کشتی قانون شکن انگلیسی و عدم توان واکنش از سوی نیروی دریای انگلیس نیز موضوع دیگر مورد توجه کاربران بود. کاربری نوشت: «واقعیت این است که دوران ابرقدرت انگلیس خبیث به سرآمده و راهزنی دریایی لندن درقرن ۲۱ دیگر جواب نخواهد داد».

کاربری نیز توئیت کرد: «جمهوری اسلامی ایران با یک اقدام اعتبار ۳۰۰ ساله کشتیرانی انگلیس را از بین برده است که حتی خود روزنامه انگلیسی«اکسپرس» به برتری قدرت نظامی ایران اعتراف کرده است».

پرونده حامد زمانی و جنجال‌ها در فضای مجازی

پس اعلام خبر «دخالت حامد زمانی، در انجام وظایف پلیس فرودگاه» و انتشار فیلم‌هایی در فضای مجازی و شبکه اجتماعی توئیتر، بحث بر سر حامد زمانی و احتمال مجرمیت وی در این شبکه بالا گرفت.

بسیاری از کاربران شبکه اجتماعی توئیتر، ضمن بازنشر اظهارات «سردار حسن مهری» (رییس پلیس فرودگاه‌ها کشور) خواستار آن شدند که اطلاعات دقیق‌تری در ارتباط با این پرونده و برای روشن شدن افکار عمومی منتشر شود. بطور مثال کاربری نوشت: «منظور پلیس فرودگاه از کشف ادوادت ممنوعه در ماجرای حامد زمانی چیست؟

از سوی دیگر در همین شبکه اجتماعی، بازار شایعه و تهمت زنی داغ شد و عده‌ای از همین پخش سریع شایعات و تهم زنی گلایه داشتند. کاربری در همین ارتباط نوشت: «یک عده تهمت زدند، یک عده به اونایی که تهمت زدند، دارند تهمت می‌زنند، یک عده کار این دو گروه را تقبیح می‌کنند. رها کنید دوستان بزرگوار. مسائل مهم‌تری از این حجم پیگیری وجود دارد. توانتان را بر روی مسائل اقتصادی و معیشتی بگذارید و در قبال آن‌ها مطالبه داشته باشید.

بسیاری از کاربران نیز از اقدام حامد زمانی گلایه‌مند بودند و معتقدند که از وی انتظار نداشتند در برابر دستور نیروی انتظامی مقاومت کند.

کابر دیگری نیز بر پرهیز از یکجانبه به سوی قاضی رفتن تاکید کرد و در توئیتی نوشت: «نگاه صفر و صدی یکی از آفات کشور بوده و هست. تمام خدمات یکنفر را برای یک اشتباه ندیده می‌گیرند و با قدرت او را می‌کوبند. روایات مربوط به عیب پوشی و حفظ آبرو هم برای توییت کردن و روی طاقچه‌ها فراموشی‌ها است».

برخی کاربران نیز از معیارهای دوگانه صدا و سیما انتقاد کردند که در زمان انجام تخلفی مشابه از سوی «فرهاد مجیدی»، این خبر و تصاویر ضبط شده توسط وی بارها از سوی صدا و سیما پخش شد؛ اما در مورد پرونده حامد زمانی، چنین اتفاقی رخ نداد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین