کد خبر: ۶۰۲۳۵
تاریخ انتشار : ۰۹ ارديبهشت ۱۳۸۶ - ۱۳:۵۹
کارشناس موسسه بروکینگز تشریح کرد

4 گزینه آمریکا برای مقابله با ایران!

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: «دانیل بایمن» کارشناس موسسه بروکینگز معتقد است آمریکا در مقابل ایران گزینه‌های محدودی در اختیار دارد. بنا به گفته وی گزینه‌هایی همچون تغییر نظام، بمباران تاسیسات هسته‌ای و اعمال فشارهای دیگر علیه ایران می‌تواند به تضعیف موقعیت آمریکا در خاورمیانه بینجامد. 

بایمن معتقد است مواضع خصمانه رهبران ایران در مقابل آمریکا اغلب به تضعیف منافع آمریکا در خاورمیانه منجر شده است و مجهز شدن این کشور به سلاح اتمی آن را به دشمنی قدرتمندتر تبدیل می‌کند. وی می‌افزاید علیرغم تهدیداتی که از سوی ایران متوجه آمریکا است، واشنگتن با گزینه های محدودی در مقابله با آن روبرو است. بسیاری از رهبران ایران نسبت به ادامه برنامه هسته‌ای کشورشان متعهد هستند و این مساله از حمایت گسترده مردمی نیز بهره‌مند است. 

بنا به نوشته بایمن تلاش‌ آمریکا برای برکناری دولتی که تا این اندازه از توسعه برنامه هسته‌ای در ایران حمایت می‌کند درعمل پایه‌های ضعیفی دارد.

این کارشناس عدم تکثیر هسته‌ای معتقد است افتضاح آمریکا در عراق نفوذ واشنگتن در خاورمیانه را کاهش داده و باعث تقویت موضع چانه‌زنی ایران شده است. از این رو آمریکا باید از محدودیت‌هایی که در مقابل اعمال فشار علیه ایران در اختیار دارد آگاه باشد و براساس واقعیت‌های موجود استراتژی خود را تدوین کند.

وی می‌افزاید تغییر نظام، بمباران سایت‌های هسته‌ای و سایر اقدامات در جهت تحت فشار قرار دادن ایران عملا با شکست روبرو شده و ممکن است با نتایج معکوس همراه باشد.

در مقابل بایمن از استراتژی چندجانبه اعمال فشارهای اقتصادی و انزوای دیپلماتیک به عنوان ابزارهای بالقوه آمریکا برای مقابله با ایران نام می‌برد. به اعتقاد وی هدف این استراتژی باید تقویت گروه‌هایی در ایران باشد که نگران افزایش انزوای کشور هستند.

بایمن در تحلیل خود به چهار گزینه برای مقابله با ایران اشاره می‌کند. گفت وگو، فشار اقتصادی، حمله نظامی و تغییر نظام. دو گزینه آخر از نظر وی در عمل موفق نخواهند بود و ممکن است با نتایج معکوسی برای آمریکا همراه باشند. اما گفت‌وگو می‌تواند به روشن شدن بخشی از مساله منجر شود. اول اینکه گفت‌وگو با ایران یعنی تایید اهمیت این کشور در منطقه خاورمیانه که خود می‌تواند به رفع بخشی از نگرانی‌های امنیتی ایران منجر شود. به علاوه آمریکا در مسیر گفت‌وگو می‌تواند با متحدان اروپایی خود نیز هماهنگی بیشتری کسب کند. 

بایمن فشار اقتصادی را بهترین گزینه سیاسی برای مقابله با ایران می‌داند چرا که این امر می‌تواند فعالیت‌های هسته‌ای ایران را به تاخیر بیندازد. هرچند بنا به گفته وی در شرایط کنونی کشورها بیشتر نگران منافع تجاری و اقتصادی خود هستند تا تهدیدات ناشی از برنامه هسته‌ای ایران.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین