کد خبر: ۶۰۲۵۱۷
تاریخ انتشار : ۰۸ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۷:۱۸

افزایش مراجعه به نمایندگی‌های پس از فروش خودرو با وجود کاهش تولید

قائم مقام شرکت بازرسی کیفیت اظهار داشت: مطابق بررسی‌های ما وضعیت کیفیت خدمات پس از فروش نسبت به سال گذشته بهتر شده و 71 درصد از الزامات قانون حمایت از حقوق مصرف کننده توسط این شرکت‌ها رعایت شده ضمن اینکه این شاخص 68.2 درصد بوده است.
آفتاب‌‌نیوز :

در نشست خبری شرکت بازرسی کیفیت و استاندار ایران، سعید تاجیک قائم مقام این شرکت با اشاره به وضعیت کیفیت خدمات پس از فروش شرکت‌های خودروسازی اعم از تولیدکنندگان و واردکنندگان گفت: مطابق بررسی‌های ما وضعیت کیفیت خدمات پس از فروش نسبت به سال گذشته بهتر شده و 71 درصد از الزامات قانون حمایت از حقوق مصرف کننده توسط این شرکت‌ها رعایت شده ضمن اینکه این شاخص 68.2 درصد بوده است.

وی ادامه داد: در سال 97، 28 شرکت عرضه کننده و 240 نمایندگی مجاز مورد بررسی قرار گرفتند. که در مجموع 2.7 درصد شاخص مربوط به این حوزه‌های سبک‌ رشد کرده‌اند. ضمن اینکه چهار شرکت نیز نتوانستند حداقل رتبه را به دست بیاورند که ما گزارش آنها را به وزارت صمت ارسال کردیم و از سوی این وزارتخانه محدودیت‌هایی برای فعالیت این چهار شرکت اعمال شد. مطابق قانون، ملاک صدور مجوز برای واردات خودرو گزارش ارزیابی کیفیت خدمات پس از فروش است که توسط این مجموعه تهیه می‌گردد و در صورت عدم کسب حداقل نمرات وزارتخانه مدت محدودی به این شرکت‌ها فرصت می‌دهد تا خود را اصلاح کنند و پس از آن محدودیت‌ها اعمال می‌شود.

تاجیک با بیان اینکه تولیدکنندگان در حوزه خدمات پس از فروش توانسته‌اند امتیاز بیشتری نسبت به واردکنندگان کسب کنند، گفت: میزان رضایت مراجعان در این حوزه در شرکت‌های واردکننده یک و نیم درصد رشد و در تولیدکنندگان 4.5 درصد، ضمن آنکه در شاخص خدمات پس از فروش 64.6 درصد امتیاز کسب شده وضعیت تعمیرگاه‌های مجاز 83 درصد رضایتمندی مشتریان 73.1 درصد، کارایی نمایندگی‌ها 73.1 و رضایت نماینگی مجاز از شرکت عرضه کننده خودرو 70.2 درصد بوده است.

وی با بیان اینکه سال گذشته به رغم کاهش تولید خودرو میزان مراجعه به نمایندگی‌ها افزایش داشته است گفت: مطابق بررسی‌های ما علت اصلی این افزایش به سبب قیمت قطعات یدکی بوده است با افزایش قیمت ارز و افزایش بی‌رویه کالاها در بازار مصرف‌کنندگان به سمت نمایندگی‌های مجاز پس از فروش رفتند زیرا در این نمایندگی‌ها قیمت قطعات به مراتب کمتر از بازار آزاد بوده ضمن آنکه در تامین قطعات نیز بهتر از بازار آزاد عمل کرده‌اند این در حالی است که شاخص تامین و توزیع قطعات یدکی افت داشته که به نظر می‌رسد مهمترین علت آن تحریم‌ها و مشکل واردات و تامین قطعات یدکی بوده که باعث شده نسبت به سال قبل از آن کاهش هفت درصدی داشته باشد.

وی تصریح کرد: برنامه کیفی‌سازی به شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران ابلاغ شده که باید برخی اصلاحات در آن صورت بگیرد تا بتوان برنامه کارآمدی را اجرا کرد. این اصلاحات در حال انجام است و در هفته جاری به وزارتخانه ارسال خواهد شد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین