کد خبر: ۶۰۲۶۷۶
تاریخ انتشار : ۰۹ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۳:۳۸

یک تابستان بدون مورینیو

سرمربی پرتغالی پس از ۱۷ سال در این تابستان بدون تیم مانده است.
آفتاب‌‌نیوز :

به نقل از ال پائیس، "زه" خوشحال نیست. این تابستان با یک سرگیجه ناشناخته روبرو شده است. برای نخستین بار در دوران اوجش بدون تیم مانده تا فصل جدید را شروع کند. "زه"، ژوزه مورینیو است؛ لقب کودکی‌اش. زمانی که سرمربی پرتغالی از کودکی‌اش در ستوبال صحبت می‌کند خود را با این نام به یاد می‌آورد. سرمربی ۵۶ ساله از سال ۲۰۰۲ در تیم‌های سطح بالا حضور داشته است و در این مدت شهرت زیادی به دست آورد. او هدایت پورتو، چلسی، اینتر، رئال مادرید، دوباره چلسی و منچستریونایتد را بر عهده گرفت. با این حال دو تجربه آخرش در استمفورد بریج و اولدترافورد، به خصوص آخرینشان باعث شد از مربیگری در سطح اول جهان دور بماند.

مورینیو در یک مصاحبه به اسکای اسپورت گفت: دوستانم به من می‌گویند از ماه‌های جولای و آگوست لذت ببرم. فرصتی که پیش از آن نداشتم. صادقانه بگویم نمی‌توانم لذت ببرم. من برای این شرایط شاد نیستم. برای فوتبالم دلم تنگ‌شده است. "زه" پر از آتش شده است.

در تیم‌های باشگاهی بزرگ و قدرتمند اروپایی تغییرات زیادی رخ نداد تا جایی برای سرمربی پرتغالی پیدا شود. تنها چلسی، اینتر، یوونتوس و میلان سرمربیان خود را تغییر دادند. هیچ یک از این تیم‌ها به مورینیو پیشنهاد ندادند. آبی‌های لندن دل خوشی از سرمربی پرتغالی نداشتند و پیش از این دو دوره از او بهره برده بودند (فرانک لمپارد، شاگرد خوب مورینیو هدایت چلسی را بر عهده گرفت). اینتر که با سرمربی پرتغالی سه گانه را به دست آورده بود یکی از آخرین دشمنانش در لیگ برتر را به عنوان سرمربی جدیدش انتخاب کرد و آنتونیو کونته هدایت تیم ایتالیایی را بر عهده گرفت. یوونتوس، مائوریتسیو ساری را برای کالچو صید کرد که سابقه حضور در چلسی و ناپولی را داشت. میلان که با حواشی زیادی روبرو شد و به خاطر رعایت نکردن فیر پلی مالی از لیگ اروپا اخراج شد با مارکو جانپائولو قرارداد امضا کرد. او پیش از این سرمربی سامپدوریا بود.

شاید تنها نامی که به مورینیو نزدیک شد رئال مادرید بود. در حالی که سفیدپوشان فصل گذشته در شرایط خیلی بدی قرار داشتند از سرمربی پرتغالی به عنوان یکی از جایگزین‌ها نام بردند. مورینیو در اوایل ماه مارس پس از هفته تلخ مادریدی‌ها که با اخراج سانتیاگو سولاری همراه شد در یک مصاحبه گفت: در مادرید یک تجربه خاص و متفاوت داشتم. اشتباهاتی مرتکب شدم و از آن زمان به عنوان سرمربی و یک انسان بهتر شدم. با بازگشت به چلسی مشکلی نداشتم و در باشگاه‌هایی که حضور داشتم هم مشکلی نخواهم داشت.

در نهایت زین الدین زیدان به عنوان سرمربی رئال مادرید انتخاب شد و مورینیو یک شانس دیگر را از دست داد.

سرمربی پرتغالی در نخستین دورانش قدرتمند ظاهر شد و توانست دو لیگ قهرمانان اروپا را با پورتو و اینتر فتح کند. دومین دورانش در لیگ برتر انگلیس این درخشش را از بین برد. او در شش فصل آخر برای خرید بازیکن ۸۲۰.۵ میلیون یورو هزینه و نتایج دور از انتظاری کسب کرد. یک قهرمانی در لیگ برتر، دو جام اتحادیه، یک لیگ اروپا و یک سوپر جام به دست آورد. از طریق تزریق پول از حق پخش برای خرید پل پوگبا ۱۰۵ میلیون یورو هزینه کرد. ارزش قرارداد لوکاکو ۸۴.۷ میلیون یورو، فرد ۵۹ میلیون یورو، دیگو کاستا ۳۸ میلیون یورو بود. تنها سه دوره حضورش در یونایتد ۴۶۶ میلیون یورو هزینه کرد اما نتیجه‌اش در میدان خیلی ناامیدکننده بود. تیمش فوتبال چشم نوازی بازی نمی‌کرد. او در حالی از چلسی در دسامبر ۲۰۱۲ خداحافظی کرد که تیمش در جایگاه شانزدهم قرار داشت. هنگام جدایی با شیاطین سرخ هم در رتبه ششم قرار داشت و با اغلب بازیکنانش مشکل داشت.

با نبودن یک تیم سطح اول باشگاهی ممکن است برای نخستین بار در این تابستان شاهد حضور مورینیو در تیم‌های ملی شویم. او در مصاحبه با اسکای در این رابطه اظهار کرد: یک بازی در ماه؟ بیشتر شبیه کار دفتری است، بدون ورزشگاه، بازی و انتظار دو ساله برای یورو و دو سال بیشتر برای یک جام جهانی. هنوز نمی‌توانم خودم را در این شرایط ببینم.

مورینیو در پایان گفت: "زه" تا آخرین روز باید "زه" باشد اما آخرین روز خود را نمی‌بینم چون مقصد بعدی‌ام یک شروع خواهد بود.

هنوز چله تابستان باقی مانده است تا مورینیو جای خالی‌اش را پر ‌کند.

۱۷ پیش‌فصل پیاپی

پورتو: پس از حضور در ژانویه ۲۰۰۲ دو پیش فصل را با این تیم تجربه کرد (۰۴-۲۰۰۳ و ۰۳-۲۰۰۲). ۲۲ میلیون یورو خرج کرد.

چلسی: ۰۵-۲۰۰۴، ۰۶-۲۰۰۵، ۰۷-۲۰۰۶ و ۰۸-۲۰۰۷. ۳۴۵ میلیون یورو هزینه کرد.

اینتر: ۰۹-۲۰۰۸ و ۱۰-۲۰۰۹. ۱۶۰ میلیون یورو هزینه کرد.

رئال مادرید: ۱۱-۲۰۱۰، ۱۲-۲۰۱۱ و ۱۳-۲۰۱۲. ۱۸۶ میلیون یورو خرج کرد.

چلسی: ۱۴-۲۰۱۳، ۱۵-۲۰۱۴ و ۱۶-۲۰۱۵. برای خرید بازیکن ۳۵۴ میلیون یورو هزینه کرد.

منچستریونایتد: ۱۷-۲۰۱۶، ۱۸-۲۰۱۷ و ۱۹-۲۰۱۸. ارزش قراردادها ۴۶۶ میلیون یورو بود.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین