کد خبر: ۶۰۲۶۹۶
تاریخ انتشار : ۰۹ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۵:۱۸

اثر روانی افزایش قیمت سیمان بیش از تاثیر آن بر صنعت ساخت و ساز!

نایب رییس شرکت تعاونی مصالح ساختمانی یزد با اندک خواندن سهم سیمان در صنعت ساخت و ساز، معتقد است که افزایش قیمت اخیر آن تاثیرات فاحشی بر صنعت ساخت و ساز ندارد و بیشتر از بعد روانی بر جامعه تاثیر گذاشته است.
آفتاب‌‌نیوز :

«علی اصغر بحری» در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، با اشاره به افزایش 50 درصدی قیمت سیمان در یزد، اظهار می‌کند: البته این افزایش قیمت به گفته تولیدکنندگان سیمان نسبت به قیمت فروش، 50 درصد محسوب می‌شود والا تنها 30 درصد افزایش قیمت اتفاق افتاده است.

وی علت افزایش قیمت سیمان را بالارفتن قیمت مواد اولیه، افزایش نرخ کرایه، کارگر و بیمه و مواردی از این دست بیان می‌کند و می‌گوید: این افزایش قیمت بنا بر هماهنگی‌های صورت گرفته در کشور اعمال شده هر چند که می‌توانست به صورت پلکانی انجام شود تا احیاناً مشکلی در کیفیت بتن‌ریزی‌ها و ایجاد زیرساخت‌های عمرانی کشور به دلیل عدم پرداخت مابه‌تفاوت هزینه پیمانکاران از سوی کارفرمایان اتفاق نیافتد.

بحری با بیان این که سهم سیمان در صنعت ساخت و ساز تنها دو درصد است، عنوان می‌کند: این میزان سهم از تاثیرات فاحشی که ناشی از افزایش قیمت زمین، کارگر و تزئینات داخل ساختمان بر صنعت ساخت و ساز اعمال کرده، بیشتر نیست و شاید بیشتر از بعد روانی جامعه را تحت تاثیر قرار داده باشد.

وی در این رابطه اضافه می‌کند: افزایش قیمت سیمان تاحدودی منجر به رونق خرید و فروش در بازار مسکن شده است و متاسفانه این اتفاق در حالی روی می‌دهد که در دیگر کشورها، افزایش قیمت‌ها با کاهش عرضه و تقاضا روبرو می‌شود.

پول‌های سرگردان عامل رکود ساخت

این مسئول مهم‌ترین عامل رکود ساخت و ساز در کشورمان را پول‌های سرگردان می‌داند و در این مورد تصریح می‌کند: متاسفانه مشکلات ساخت و ساز فراتر از افزایش قیمت سیمان است و تحت تاثیر زنجیره‌ای از افزایش قیمت‌ها قرار گرفته که عامل اصلی آن‌ نیز پول‌های سرگردانی است که با افزایش قیمت‌ها در این بخش، به خرید و فروش در این حوزه اختصاص می‌یابد.

وی اضافه می‌کند: حذف روزشمار در بانک‌ها اقدام موثری بود که منجر به رونق تولید و ساخت و ساز و تقویت روحیه کار و تلاش شد اما نبود نظارت‌ و وجود برخی از قوانین باعث ایجاد درآمدهای بی‌حال و سرمایه‌گذاری مجدد در بانک‌ها و رکود دوباره‌ی ساخت و سازها شد.

بحری با تاکید بر این که افزایش قیمت سیمان طبق بررسی و آنالیزهای کشوری انجام شده است، می‌گوید: اگر سیمان با توجه به شرایط اقتصادی گران نشود، شاهد رکود در تولید کارخانجات سیمان و تاثیر قابل توجهی بر اشتغال‌های مستقیم و غیرمستقیم و معضلات اجتماعی ناشی از آن خواهیم بود.

یزد متهم به ارزان‌فروشی سیمان!

«مسعود جلیلیان» مدیر یکی از واحدهای تولید سیمان در یزد نیز در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، با تاکید بر این که قیمت سیمان طبق مصوبه انجمن صنفی سیمان کشور 37 درصد افزایش قیمت داشته است، اظهار می‌کند: این افزایش قیمت که به صورت کشوری و هماهنگ انجام شده، متناسب با تغییرات نرخ سایر عوامل تاثیرگذار در تولید سیمان شامل مواد اولیه، دستمزد کارگر و بیمه بوده است.

وی اضافه می‌کند: بنابر کارشناسی‌های کشوری هر تن مواد اولیه از 2500 به 5000 تومان و هر تن آجر نسوز از یک میلیون تومان به پنج میلیون تومان افزایش قیمت یافته و این در حالی بود که تاکنون قیمت سیمان تغییری نیافته بود.

این فعال اقتصادی با بیان این که قیمت سیمان در یزد 50 درصد افزایش نیافته است، می‌گوید: هر چند برخی معتقد هستند که سیمان 50 درصد رشد قیمت داشته اما سیمان طبق هماهنگی‌ها و مصوبه کشوری 37 درصد گرانتر شده است اما از آنجایی که نرخ سیمان در یزد قبل از این افزایش نرخ نیز کمتر از قیمت مصوب بود، افزایش قیمت کنونی مغایر با نرخ کشوری به نظر می‌رسد.

وی با تاکید بر این که یزد تاکنون نیز به ارزان‌فروشی در عرضه سیمان متهم بوده است، می‌گوید: در حالی که قیمت مصوب کشوری 170 هزار بود، سیمان یزد با 20 هزار تومان کاهش قیمت عرضه می‌شد و اخیراً بنا بر فشارهای انجمن سیمان به منظور یکسان و هماهنگ‌سازی قیمت در سراسر کشور موظف به تغییر نرخ در استان شده‌ایم.

صادرات سیمان از یزد توجیه اقتصادی ندارد

جلیلیان در ادامه به کاهش 20 درصدی تولید نسبت به ظرفیت واحد خود اشاره می‌کند و می‌گوید: با توجه به شرایط بازار تولید سیمان 20 درصد پایین‌تر از ظرفیت تولید یک میلون تن در سال این کارخانه انجام می‌شود و از آنجایی که هزینه حمل و نقل نیز برای یزد بالاست، صادرات این کالا از یزد هنوز مقرون به‌صرفه نیست.

وی اضافه می‌کند: در گذشته هزینه حمل و نقل سیمان به دیگر کشورها بر عهده مشتری بود اما بنا بر تصمیم‌گیری‌های اخیر، از این پس صادرات سیمان تنها از طریق کارت بازرگانی انجام می‌شود و از آنجایی که با قیمت سامانه نیما 17 تا 18 دلار جدا از هزینه حمل برای این کالا محاسبه می‌شود، طبق قانون تجارت، قیمت تمام شده سیمان برای صادرات در استانی مانند یزد که در مرکز کشور نیز واقع شده، مقرون به صرفه نیست.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین