کد خبر: ۶۰۲۹۹۷
تاریخ انتشار : ۱۱ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۶:۰۱
آمریکا از پیمان منع موشک‌های هسته‌ای میان‌برد با روسیه خارج شد

بحران موشکی در روابط روسیه و آمریکا

اوائل سال جاری میلادی آمریکا و ناتو، روسیه را به نقض پیمان متهم کردند و گفتند این کشور موشکی با قابلیت حمل کلاهک هسته‌ای و با برد بیش از ۵۰۰ کیلومتر تولید کرده است. روسیه این ادعا را رد کرده است.
بحران موشکی در روابط روسیه و آمریکا
آفتاب‌‌نیوز :

ایالات متحده امروز به طور رسمی از پیمان منع موشک‌های هسته‌ای میان‌برد با روسیه خارج می‌شود که این مساله به نگرانی از شروع یک رقابت تسلیحاتی جدید دامن می‌زند.

به گزارش آفتاب‌نیوز؛ پیمان منع موشک‌های هسته‌ای میان‌برد در سال ۱۹۸۷ میان میخائیل گورباچف، آخرین رهبر شوروی سابق و رونالد ریگان، رئیس‌جمهوری وقت آمریکا امضا شد.

این پیمان تولید موشک‌های میان‌برد هسته‌ای و غیر هسته‌ای با برد بین پانصد تا پنج هزار و پانصد کیلومتر را منع کرد.

به نوشته بی بی سی، اوائل سال جاری میلادی آمریکا و ناتو، روسیه را به نقض پیمان متهم کردند و گفتند این کشور موشکی با قابلیت حمل کلاهک هسته‌ای و با برد بیش از ۵۰۰ کیلومتر تولید کرده است. روسیه این ادعا را رد کرده است.

این موشک "۹M۷۲۹" نام دارد (نام آن در ناتو SSC- ۸ است)، و آمریکا می‌گوید اسناد و مدارکی در اختیار دارد که نشان می‌دهد روسیه دست به تولید چنین موشکی زده است. آمریکا این شواهد را در اختیار متحدان خود در ناتو گذاشته و آنها از این ادعای آمریکا حمایت کرده‌اند.

دونالد ترامپ در ماه فوریه گفت اگر روسیه تا دوم اوت به مفاد این پیمان عمل نکند از این پیمان خارج خواهد شد.

روسیه در واکنش به اقدام آمریکا، تمامی تعهدات این کشور در قبال این پیمان را به حالت تعلیق در آورده است.

بحران موشکی در روابط روسیه و آمریکا

"عامل بازدارنده در برابر جنگ هسته‌ای"

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد گفته است این پیمان، "یک عامل بازدارنده ارزشمند" در برابر جنگ هسته‌ای بوده است.

آقای گوترش گفت این مساله "احتمالا، تهدید موشک‌های بالستیک را افزایش خواهد داد."

تحلیلگران هراس دارند که فروپاشی این توافق، می‌تواند به شکل‌گیری یک رقابت تسلیحاتی جدید میان آمریکا، روسیه و چین منجر شود.

پاول فلگنهاوئر، یک تحلیگر مسایل نظامی روسیه به خبرگزاری فرانسه گفته است با پایان یافتن این پیمان، "ما شاهد تولید و توسعه سلاح‌های جدید خواهیم بود."

روسیه: آمریکا مسئول پایان پیمان منع موشکی است

 وزارت امور خارجه روسیه نیز با انتشار بیانیه‌ای در واکنش به خروج‌ آمریکا از پیمان منع موشک های هسته ای کوتاه و میانبرد تاکید کرد که جهان به یاد داشته باشد آمریکا مسئول پایان این پیمان است.

بحران موشکی در روابط روسیه و آمریکا

در همین حال « مایک پمپئو» وزیر امور خارجه آمریکا که برای شرکت در اجلاس آ سه آن در بانکوک پایتخت تایلند بسر می برد، اعلام کرد که از امروز ( جمعه) به طور رسمی خروج آمریکا از این معاهده عملیاتی می‌شود.

وی در عین حال روسیه را متهم کرد ابتدا این معاهده را که امضای آن به دوران جنگ سرد بازمی گردد، نقض کرده و باید مسئولیت پایان آن را بپذیرد.

ولادیمیر پوتین رییس جمهور روسیه نیز که چندی پیش همچون دونالد ترامپ اجرای این پیمان را به حالت تعلیق درآورده بود، مدتی پیش برای لغو کامل آن طرحی به پارلمان روسیه داد تا اجازه قانونی برای لغو کامل این پیمان را پیدا کند.

اوایل تیرماه گذشته شورای فدرال روسیه اعلام کرد به طرح قانونی پوتین رای مثبت داده است که التزام این کشور را به معاهده منع موشک‌های هسته‌ای میان برد و کوتاه برد به حالت تعلیق در می آورد.

به نوشته ایرنا، آمریکا دلیل اصلی خروج خود از این پیمان را عدم تعهد دیگر قدرت ها از جمله چین به آن می داند و روس ها هم که ظاهرا با این نظر موافق بودند معتقدند که امریکا به جای از بین بردن پیمان ها می تواند زمینه افزایش طرفین تعهدات را بوجود آورد و نیازی به زدن زیر میز نیست.

چینی ها تا امروز هیچ اهمیتی به درخواست آمریکا برای پیوستن به مذاکرات موشکی نداده اند و درخواست روسیه برای حضور در چنین نشست هایی را هم رد کرده اند.

با رویه ای که از امروز آغاز شد و به گفته وزارت خارجه روسیه، مسکو نیز همزمان با آمریکا از تعهدات خود برای استقرار موشک های هسته ای کوتاه و میانبرد خارج شد، دور تازه ای از خط و نشان ها میان دو طرف آغاز می شود که اوج آن در قاره سبز خواهد بود مساله ای که باعث نگرانی دوچندان رهبران اروپا که دهه هاست به زمین خط و نشان اتمی آمریکا و روسیه تبدیل شده اند، می شود تا شاید پا پیش بگذارند و چین را متقاعد به نشستن پشت میز مذاکره با آمریکا و روسیه کنند.

قدرت های اروپا پیشتر از روسیه خواسته بودند که در مقابل آمریکا سکوت کند و با وجود خروج ایالات متحده، همچنان به تعهدات خود در پیمان موشکی با آمریکا( به صورت یک طرفه) عمل کند موضوعی که خشم روس ها را در پی داشت و اعلام کردند که هر موشک امریکایی کوتاه یا میانبرد در خاک اروپا را یک هدف موشکی برای خود قلمداد خواهند کرد و سمت موشک های روسیه را به طرف اروپا می گیرند.

منبع: بی بی سی
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین