کد خبر: ۶۰۳۲۲۲
تاریخ انتشار : ۱۲ مرداد ۱۳۹۸ - ۲۲:۳۵

قنبری: جامعه از نظر روانی آمادگی حذف صفرها از پول ملی را دارد

علی قنبری گفت: سیاست ایران حرکت در مسیر توسعه است و حذف چهار صفر از پول ملی نیز اقدامی در راستای اصلاحات اقتصادی تلقی می شود.
آفتاب‌‌نیوز :

علی قنبری، مدرس دانشگاه تربیت مدرس، در گفتگو با خبرآنلاین،افزود: ایران باید در هر سه بخش اقتصادی یعنی صنعت، کشاورزی و خدمات به سمت توسعه حرکت کند و اقدامات دولت در حوزه رفع موانع تولید اقدامات مثبتی است.

وی گفت:هر سه بخش در کشور پتانسیل بالقوه تولید دارند و همگی برای رشد و توسعه ما ضروری هستند. این میان نباید تصور کنیم که این اتفاق عجیبی خواهد بود اگر ما در این سه بخش تا حدود زیادی بتوانیم نیازهای خود را برطرف کنیم، اما فراموش نکنیم بسیاری از کشورهای جهان، به ویژه آنهایی که جمعیت بالای ۵۰ میلیون نفر دارند، عملا به چنین مهمی دست یافتند ولی ما در ایران چون عادت به منابع نفتی داشتیم که سهل الوصول بودند، اقدامی جدی برای رشد و توسعه در این بخش ها در دستور کار قرار ندادیم.

معاون سابق وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به اینکه در شرایط کنونی چاره ای جز تقویت هر سه بخش وجود ندارد، ادامه داد: در حال حاضر دولت می خواهد بخشی از موانع تولید را حل کند که به نظر من حرکت بسیار خوبی است. بسیاری از کشورهایی که اکنون تو سعه یافته محسوب می شوند این مسیر را طی کردند و حتی روزهای سخت تری از امروز ایران داشتند مانند ژاپن بعد از جنگ دوم جهانی. این تجارب می تواند به دولتمردان و مسئولان کشور یاری دهد تا مسیرهای درست را بهتر پیدا کنند. به هر حال روی آوردن به تولید داخلی یکی از بهترین روشها برای صنعتی شدن است و اکنون نیز ما چاره ای جز این کار نداریم.

علی قنبری

این مدرس دانشگاه ادامه داد: بخشی چون گردشگری از یکسو بکر است و می‌توان کارهای زیادی در آن انجام داد که تاکنون مسکوت مانده است و از سوی دیگر درآمدهای ارزی مناسبی را هم برای کشور به ارمغان خواهد آورد. گرچه در این بخش محدودیت‌هایی در ایران وجود دارد اما اگر به همسایه غربی خود یعنی ترکیه نگاه کنیم، متوجه خواهیم شد این بخش تا چه حد می تواند به سود توسعه و پیشرفت عمل کند.

وی با اشاره به توانایی های سنتی تولید در کشور تصریح کرد: در بخشهایی چون کشاورزی روش های سنتی همچنان کاربرد دارند ولی به نظر من استفاده از روشهای مدرن به مراتب نتایج بهتری به همراه خواهد داشت و اکنون می توانیم از توانایی انسانی کشور و تعداد زیادی از فارغ التحصیلان بیکار جهت توسعه بخش تکنولوژی هم استفاده کنیم در خیلی از بخشها نیازها را از داخل برطرف کنیم.

حذف صفر سیاست درستی است

معاون سابق وزیر جهاد کشاورزی نقش سیاستهایی که به آرامش اقتصاد یاری رساند را حائز اهمیت دانست و تاکید کرد: هم اکنون اجرای سیاست حذف صفرهای اضافی از واحد پولی کشور و تبدیل آن از ریال به تومان می تواند تا حد زیادی به آرامش بیشتر اقتصاد و آمادگی بیشتر کشور برای استفاده از روش های نوین دانست.

او افزود: البته بسیاری از کشورها چون آلمان و ترکیه با اجرای این سیاست ثبات خود را تداوم بخشیدند ولی برخی کشورها هم شکست خوردند که طبیعتا ناشی از فراهم نبودن زیرساخت ها در این کشورها است. من فکر می کنم اکنون ایران آمادگی لازم برای اجرای این سیاست را دارد و از نظر روانی شرایط ذهنی جامعه برای ثبات آماده است. از سوی دیگر در حال حاضر عملا ریال هیچ نقشی در مناسبات ما ندارند و آن قدر این واحد پولی ضعیف شده که میلیون و میلیارد به کرات مورد استفاده قرار می گیرد. در این شرایط اگر اجرای این سیاست به سود آرامش بیشتر ذهنی شود هم اکنون به سود کشور خواهد بود.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین