کد خبر: ۶۰۳۲۳
تاریخ انتشار : ۱۱ ارديبهشت ۱۳۸۶ - ۲۳:۱۲
در ادامه فضاسازی علیه ایران صورت گرفت:

واکنش تند غرب به اظهارات سلطانیه

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: اظهارات علی‌اصغر سلطانیه نماینده ایران در نشست مقدماتی کمیته بازنگری معاهده منع تکثیر هسته‌ای مبنی بر اینکه پایبندی کامل یک کشور به «ان پی تی»، نباید در دستور کار اجلاس بازنگری قرار بگیرد با واکنش تند حاضران روبرو شد.

خبرگزاری فرانسه به نقل از دپیلمات‌های حاضر در وین گزارش داد ایران در اولین روز کنفرانس مقدماتی بازنگری NPT پایبندی کامل به پادمان‌های هسته‌ای این معاهده را رد کرد.

بنا به این گزارش نمایندگان 188 کشور در کنفرانس دو هفته‌ای شرکت می‌کنند تا مقدمات برگزاری کمیته بازنگری معاهده منع تکثیر هسته‌ای در سال 2010 را فراهم کنند. اما دیپلمات‌های حاضر در وین گفته‌اند این نگرانی وجود دارد که نشست سال 2010 نیز به سرنوشت بازنگری NPT در سال 2005 دچار شود.

خبرگزاری فرانسه در ادامه ادعا کرد که علی‌اصغر سلطانیه نماینده ایران با بیان اینکه تاکید مجدد بر پایبندی کامل به NPT ضرورتی ندارد باعث نگرانی حاضرین شد. سلطانیه گفته بود دستورکاری سال 2010 نباید بر پایبندی کامل به NPT متمرکز شود و این مساله با ایجاد تمرکز بیش از حد بر یک کشور باعث مشاجره میان اعضا می‌شود.

بنا به این گزارش «یوکیا آمانو» نماینده ژاپن در نشست وین که ریاست نشست را نیز برعهده دارد گفت که از اظهارات نماینده ایران بسیار متعجب شده است. وی گفت: می‌دانم که ایران مشکلاتی دارد اما این نکته که پایبندی از NPT لازم نیست چیز جدیدی است... وی افزود: پایبندی از پادمان‌های معاهده مدت زمان طولانی است که در دستورکار NPT قرار دارد.

یک دیپلمات اروپایی نیز گفت: ایران از مباحثی که در نشست‌های پشت درهای بسته برگزار می‌شود نگران است. وی افزود: آنچه ایران می‌خواهد انجام دهد از لحاظ سیاسی موقعیتش در مساله هسته‌ای را تغییر نمی‌دهد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین