کد خبر: ۶۰۳۲۹۷
تاریخ انتشار : ۱۳ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۳:۳۹
رای الیوم در یادداشتی نوشت

تحریم‌های ترامپ نمی‌توانند لبخند ظریف را مصادره کنند

یک روزنامه عربی با سخیف و بی ارزش توصیف کردن تحریم‌های آمریکا علیه وزیر خارجه کشورمان نوشت که این تحریم‌ها نشان دهنده ورشکستگی سیاسی و اخلاقی ترامپ است.
تحریم‌های ترامپ نمی‌توانند لبخند ظریف را مصادره کنند
آفتاب‌‌نیوز :

روزنامه فرامنطقه‌ای رای الیوم در یادداشتی به قلم عبدالباری عطوان، سردبیر این روزنامه نوشت: چرا ما معتقدیم که تحریم ظریف از سوی ترامپ نشانه ورشکستی سیاسی و اخلاقی است؟ آیا چون ظریف دعوت ترامپ برای سفر به کاخ سفید را نپذیرفت این اقدام را انجام داد؟ مرحله بعدی تحریم ها چیست، آیا منع ظریف از لبخند خواهد بود؟ آیا این دلقک شایستگی ریاست بر این جهان آزاده را دارد؟

نویسنده می گوید: زبان تحمیل تحریم ها تنها زبانی است که دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا به خوبی آنرا بلد است به خصوص تحریم علیه ایران و جنبش های عربی و اسلامی هم پیمان آن یعنی حزب الله لبنان، جهاد و حماس فلسطین، انصارالله یمن و الحشد الشعبی عراق، اما وضع تحریم علیه آقای محمد جواد ظریف، وزیر خارجه ایران ورشکستی و سردرگمی و همچنین خالی شدن بانک اهداف آمریکا است. ترامپ پیش از این تحریم هایی علیه رهبر ایران وضع کرد. بعد از آن فرماندهانی از سپاه پاسداران را تحریم کرد، وی زمانی که شخصیت دیگری برای تحریم پیدا نکرد آقای ظریف را انتخاب کرد اما این تحریم نمی‌تواند لبخند مشهور ظریف را مصادره کند و نشانه‌های خشم بر چهره او ترسیم کند.

در ادامه این یادداشت آمده است: این اقدام ترامپ بسیار سخیف بود زیرا از طرف هیچ یک از کشورهای اروپایی تایید نشد و حتی انگلیس نیز با این اقدام مخالفت کرد و اعلام کرد که به مراودات خود با رییس دیپلماسی ایران یعنی آقای ظریف ادامه می دهد. دلیل سخیف توصیف کردن اقدام ترامپ این است که آقای ظریف حتی یک دلار در بانک های آمریکایی ندارد تا آنها را بلوکه کند.

سردبیر روزنامه رای‌الیوم می‌نویسد: مساله قابل توجه این است که وضع تحریم علیه ظریف همزمان با انتشار گزارش مجله آمریکایی نیویورکر انجام شد؛ گزارشی مبنی بر اینکه دونالد ترامپ از ظریف دعوت کرده است تا به واشنگتن برود و برای حل بحران ایران و آمریکا گفت‌وگو کنند اما آقای ظریف که در 15 ژوئیه دعوتنامه را از طریق رند پاول ، عضو کمیسیون روابط خارجی مجلس سنای آمریکا دریافت کرده بود بدون تردید این دعوتنامه را رد کرد. دولت‌هایی که عزت ملی دارند و به ارزش‌های دینی و تمدنی خود احترام می‌گذارند در پاسخ به هرگونه دعوت از سوی کاخ سفید عجولانه جواب مثبت نمی‌دهند، به خصوص در زمان بحران و هنگامی که کاخ سفید توسط رئیس‌جمهور باج‌گیری مانند ترامپ اشغال شده است.

در این یادداشت آمده است : به نظر می‌رسد دونالد ترامپ که به اطاعت پذیری دولت‌های عربی عادت کرده دچار اشتباه شده است و گمان کرد که مسئولان ایرانی با این دعوتنامه از خوشحالی بال درمی‌آورند تا به کاخ سفید بیایند و در کنار شومینه‌های مشهور آن عکس بگیرند، این چندمین بار است که حماقت و جهل ترامپ به جهانیان اثبات می شود. دونالد ترامپ در بحران ایران گیر کرده است و راه خروج از آن را نمی‌داند به خصوص اینکه دشمنان ایرانی‌اش تمام درخواست‌های میانجیگری را رد کرده‌اند، پهپاد او را در تنگه هرمز سرنگون کردند ، جلوی نفتکش در خلیج عمان را گرفتند و در مخالفت با او و دولتش سطح غنی سازی اورانیوم را افزایش دادند و به آزمایش موشک‌های بالستیک خود ادامه دادند. نمی‌دانیم که اقدام ترامپ در تحریم ظریف در پاسخ به سرنگونی پهپاد آمریکایی و آزمایش‌های موشکی است یا خیر اما بعید نیست که رئیس جمهور آمریکا راهی جز این اقدام کوچک و بسیار بی ارزش پیدا نکرده است.
در ادامه این یادداشت با اشاره به حملات اخیر انصارالله یمن به عربستان آمده است: لبخندهای ظریف بعد از این تحریم‌های ترامپی قطعا تاثیرگذارتر خواهد شد و بعید نیست که طی روزها و هفته های آینده به منظور فشار آوردن به ترامپ و مشاورش جان بولتون این لبخندها بیشتر شود.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین