کد خبر: ۶۰۳۳۰۰
تاریخ انتشار : ۱۳ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۴:۰۲

تراکنش‌های بانکی مچ ۲۴ هزار میلیارد فرار مالیاتی را گرفت!

مدیر کل دفتر بازرسی ویژه، مبارزه با پولشویی و فرار مالیاتی سازمان امور مالیاتی از شناسایی ۲۴ هزار میلیارد تومان فرار مالیاتی و صدور برگ تشخیص با رصد تراکنش‌های بانکی خبر داده است؛ امری که می‌تواند راهی به تحقق فرارهای مالیاتی ۴۰ هزار میلیارد تومانی باشد.
تراکنش‌های بانکی مچ ۲۴ هزار میلیارد فرار مالیاتی را گرفت!
آفتاب‌‌نیوز :

سال ۱۳۹۸ یکی از معدود سال‌های سخت اقتصاد ایران در طول چند دهه گذشته است. یکی از عوامل اصلی این مساله محدودیت‌های ایجاد شده در مسیر صادرات نفت است که باعث می‌شود تا کشور از حجم زیادی از درآمدهای ارزی محروم شود. در چنین فضایی دولت مجبور است برای بستن بودجه خود به درآمدهای مالیاتی روی بیاورد اما از آنجاکه مباحث مالیاتی بسیار حساس است نمی‌توان به راحتی درباره افزایش مالیات‌ها تصمیم خاصی گرفت. در شرایط فعلی که اقتصاد کشور وارد دوره‌ای از شرایط رکودی شده است نمی‌توان به واحدهای تولیدی فشار مالیاتی بیشتری وارد کرد.

در این شرایط یکی از بهترین گزینه‌ها برای کسب درآمدهای بیشتر از حوزه مالیاتی پیگیری مالیات‌هایی است که باید اخذ می‌شده اما در عمل پرداخت نشده است، چیزی که با عنوان فرارهای مالیاتی شناخته می‌شود و مدیر کل دفتر بازرسی ویژه، مبارزه با پولشویی و فرار مالیاتی سازمان امور مالیاتی نیز از شناسایی بیش از ۲۴ هزار میلیارد تومان فرار مالیاتی با رصد تراکنش های بانکی و صدور برگ تشخیص، در سه سال اخیر خبر داده است.

۴۲۲ میلیون رکورد بانکی در دستور رسیدگی مالیاتی

بر اساس گزارش سازمان امور مالیاتی، هادی خانی گفته که طی سه سال گذشته، اقدامات لازم به منظور اخذ صورتحساب‌های بانکی حدود ۱۷ هزار مودی مشکوک به فرار مالیاتی و همچنین تفکیک و ارسال اطلاعات به ادارات‌کل جهت شناسایی مودیان و مطالبه و وصول مالیات متعلقه انجام شده و در حال حاضر هم بالغ بر ۴۲۲ میلیون رکورد اطلاعات تراکنش‌های بانکی افراد مشکوک به فرار مالیاتی در سطح کشور، در دستور رسیدگی واحدهای مالیاتی قرار دارد.

مدیر کل دفتر بازرسی ویژه، مبارزه با پولشویی و فرار مالیاتی سازمان امور مالیاتی همچنین از شناسایی حدود ۶۰۰۰ مودی جدید از طریق شناسایی و رسیدگی به اطلاعات تراکنش‌های مشکوک بانکی خبر داده و اظهار کرده که تاکنون از محل بررسی تراکنش‌های مشکوک بانکی حدود ۸۰۰۰ شخص، بالغ بر ۲۴ هزار میلیارد تومان فرار مالیاتی، شناسایی و برای این اشخاص برگ تشخیص صادر شده است.

پیش از این هم رئیس سازمان امور مالیاتی در جلسه با فعالان بخش خصوصی استان خراسان رضوی از فرار مالیاتی حدود ۴۰ هزار میلیارد تومانی خبر داده بود.

یک اقتصاددان: تمرکز را بر یک دهم پرونده‌ها بگذارید

این حجم عظیم از فرارهای مالیاتی در کشور باعث تشکیل حدود ۱۰ میلیون پرونده مالیاتی شده است که میثم موسایی - عضو هیئت علمی دانشگاه تهران - معتقد است که تعداد بالای این پرونده‌ها باعث شده تا امکان کارآمدتر کردن سیستم مالیاتی در این شرایط وجود نداشته باشد و برای این کار بهتر است سازمان امور مالیاتی در وهله اول تمرکز خود را روی یک میلیون پرونده مالیاتی که از همه مهم‌تر هستند بگذارد، چرا که این پرونده‌ها احتمالاً بیشترین فرار مالیاتی را هم در خود دارند.

هادی خانی -مدیر کل دفتر بازرسی ویژه مبارزه با پولشویی و فرار مالیاتی- پیش از این نیز گفته بود که طی سه سال اخیر حدود ۳۲ هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان از محل شناسایی فرارهای مالیاتی، تشخیص و مطالبه شده که فقط ۱۸ هزار و ۴۰۰ میلیارد آن مربوط به سال ۱۳۹۷ بوده است.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین