کد خبر: ۶۰۳۵۱۰
تاریخ انتشار : ۱۴ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۷:۰۰
گفت‌وگو با آرش گوران ـ رهبر و گردآورنده ارکستر فیلارمونیک تهران

با «شهر» یا بی «شهر»؛ مساله این نیست!

چند وقت پیش مدیرعامل برج میلاد از راه‌اندازی ارکستر فیلارمونیک شهر تهران با هدف ترویج موسیقی فاخر ایرانی، به دستور شهرداری خبر داد. هدف از راه‌اندازی این ارکستر، محوریت قرار دادن برج میلاد به عنوان نماد و یادمان ملی ایرانیان بیان شد و اعلام شد که دستور و تاکید حناچی، شهردار تهران مبنی بر پرداختن به ظرفیت‌های موسیقی ایرانی، باعث شده برج میلاد تاسیس این ارکستر را در اولویت‌های کاری خود در سال ۹۸ بگذارد.
آفتاب‌‌نیوز :

این ارکستر پس از تشکیل، «ارکستر فیلارمونیک شهر تهران» نامیده شد؛ و این درحالی است که پیشتر ارکستر فیلارمونیک تهران را داشتیم که از سال ۹۰ فعالیت خود را آغاز کرده بود و در چنین حالتی تفاوت اسمی این دو ارکستر تنها به یک کلمه «شهر» بند بود. به همین جهت این نام‌گذاری حواشی متعددی را به دنبال داشت و سرانجام به تغییر نام ارکستر فیلارمونیک شهر تهران به ارکستر فیلارمونیک برج میلاد، منجر شد.

مسئله مورد نظر را با گوران در میان می‌گذاریم و از او سوال می‌کنیم که نظرش درباره تشابه اسمی دو ارکستر چه بوده است؟ بیان می‌کند: تشکیل ارکستر فیلارمونیک دیگری در تهران خبر خوبی است؛ به شرط اینکه نگاه هنری پاک، شفاف و با هدف احترام به شعور مخاطب تشکیل شود و هر اثر سخیفی را اجرا نکند. در این مورد مشکل اینجا بود که این ارکستر در تبلیغات گسترده‌ای که برای کنسرت شامگاه ۱۲ مرداد (اولین اجرای آنها) داشت، از نام «ارکستر فیلارمونیک شهر تهران» استفاده کرد. استفاده آنها از نام ارکستر فیلارمونیک تهران باعث ناراحتی من و دیگر همکارانم شد؛ به همین دلیل بیانیه‌ای را در همین راستا منتشر کردیم که در نهایت منجر به عذرخواهی شفاهی آنها شد. ولی با این حال بین تبلیغات صورت گرفته برای کنسرت و عذرخواهی آنها تناقض زیادی وجود دارد؛ چراکه پس از آن بیلبوردهای تبلیغاتی اجرا همچنان با نام «ارکستر فیلارمونیک شهر تهران» در سطح شهر دیده می‌شد.

با «شهر» یا بی «شهر»؛ مساله این نیست!

این موسیقی‌دان که در جملات بالا به برداشته نشدن بیلبوردهای تبلیغاتی کنسرت ارکستر فیلارمونیک برج میلاد اشاره کرد، می‌گوید: گله من این است که چرا تمام بیلبوردهای شهری جمع نشده است؟ روزانه چندین تماس با من گرفته می‌شود و از من سوال می‌پرسند: «شما کنسرت داشتید؟رهبرتون عوض شده؟». این امر از بعد بین‌المللی هم برای ما خوب نیست. به هر حال ارکستر فیلارمونیک تهران شناخته شده است. ما دو سال پیش نماینده‌ای برای پروژه صلح جهانی در ارکستر فیلارمونیک نیویورک که در سازمان ملل روی صحنه رفت، داشتیم. بد نیست که این دستاوردها را یادمان نرود و بهتر است که بدانیم ما کار هنری انجام می‌دهیم. من اینگونه تصاحب اسم‌ها و به دنبال واژه‌ بودن‌ها را اصلا نمی‌فهمم. تمام سال‌هایی که کار کرده‌ام تلاشم این بوده که فقط به اصل هنر موسیقی و مخاطب متعهد باشم و وارد این بازی‌ها نشوم.

او ادامه می‌دهد: من از جعل اسم و سوء استفاده‌ای که از اعتبار ارکستر فیلارمونیک تهران صورت گرفت، ناراحت شدم؛ البته در این مدت، زمانی که دیدم مخاطبان ارکستر فیلارمونیک تهران چقدر از این اتفاق ناراحت بودند و برایشان دغدغه بود، بخشی از ناراحتی‌هایم فروکش کرد؛ چراکه حمایت و علاقه آنها را دیدم.

گوران به ماهیت ارکستر فیلارمونیک اشاره می‌کند و توضیح می‌دهد: به نظر من در این جا سوءتفاهمی از نظر مطالعاتی برای دوستان به وجود آمده است و نیاز دارند زمان بیشتری صرف کنند تا ساز و کار واقعی ارکستر به معنای فیلارمونیک را درک کنند. گروه فیلارمونیک در ذات به معنای انجمن عاشقان موسیقی است و در تمام دنیا هر ارگانی که وابستگی دولتی داشته باشد به هیچ وجه نمی‌تواند بانی ایجاد و تشکیل یک ارکستر فیلارمونیک شود؛ بلکه می‌تواند نهاد حمایتی باشد. در این مورد هم نهاد شهرداری که دولتی است تا حدی می‌تواند نقش حمایتی داشته باشد نه اینکه خودش ارکستر فیلارمونیک تشکیل دهد. به طور کلی یک نهاد دولتی می‌تواند ارکستر سمفونیک رسمی و دولتی در دست داشته باشد ولی فیلارمونیک یک مقوله خصوصی است و کاملا به واسطه حامیان موسیقی هدایت می‌شود.

او اضافه می‌کند: از طرفی اگر شهرداری یا برج میلاد قصد حمایت و دغدغه کار فرهنگی هنری داشتند، می‌توانستند سالن در اختیار ما قرار دهند؛ چون می‌خواستند ارکستر فیلارمونیک تهران که این همه مخاطب و برد بین‌المللی دارد و تعداد زیادی رپرتوار (مجموعه قطعه‌های موسیقی است که تکنواز برای ارکستر آماده می‌کند) جدید معرفی کرده، کار کند و بی‌دغدغه باشد. این نهادها می‌توانستند برای کنسرت ۲۰ میلیون اجاره سالن و یا شش میلیون هزینه سالن تمرین نگیرند تا نوازندگانی که به واسطه اعتقادشان به هنر در این ارکستر شرکت می‌کنند، انگیزه داشته باشند و حداقل بخشی از هزینه‌هایی که کرده‌اند جبران شود. بخش دوم این است که اساسا یک نهاد دولتی می‌تواند ارکستر سمفونیک رسمی و دولتی را در دست داشته باشد ولی فیلارمونیک یک مقوله خصوصی و کاملا به واسطه حامیان موسیقی هدایت می‌شود.

این رهبر ارکستر در ادامه بیان می‌کند که انتظار داشته دفتر موسیقی به این مساله واکنش نشان دهد، چون اضافه کردن عبارت «شهر» به نام ارکستر فیلارمونیک تهران دلیل محکمی برای ثبت این ارکستر با همان نام نبوده است.

گوران در ادامه سوال می‌کند «اگر مثلا الآن من بخواهم ارکستری به نام ارکستر سمفونیک شهر تهران تشکیل دهم آیا دفتر موسیقی به من مجوز می‌دهد؟»، سپس می‌گوید: قطعا نه! پس وقتی نام ارکستر خود را با یک «شهر» اضافه ثبت می‌کنند، نشان می‌دهد به دنبال یک نوع دور زدن هستند. نمی‌دانم این دست‌اندازی‌ها قرار است چه نتیجه‌ای داشته باشد؟ امیدوارم که نتیجه بد و سوء نیتی نداشته باشد.

در ادامه از او سوال می‌کنیم که آیا این ارکستر روی فعالیت آنها تأثیری خواهد داشت؟ بیان می‌کند: فعالیت این ارکستر بر روی کار ما تأثیری نخواهد گذاشت. ما حامیان زیادی داریم و کنسرت‌های ما همیشه مملو از تماشاچی بوده است. حامیان ما همگی عاشق موسیقی کلاسیک هستند. از طرفی باید در نظر گرفت که ارکستر فیلارمونیک برج میلاد به تازگی اولین کنسرت خود را اجرا کرده است، ولی ارکستر فیلارمونیک تهران که من و همکارانم موسس آن هستیم از سال ۹۰ دوباره فعالیت آن را احیا کردیم و هشت سال است که تماما در حال فعالیت است. این ارکستر تکنوازان بسیار توانمندی را از کشورهای مختلف و روابط بینافرهنگی زیادی را داشته و خواهد داشت.

این رهبر ارکستر باری دیگر به تغییر نام «ارکستر فیلارمونیک برج میلاد» اشاره می‌کند و می‌گوید: هم اکنون نام این ارکستر در اکثر صفحات رسمی آن به فیلارمونیک برج میلاد تغییر پیدا کرده است. حال اگر برخی هنرمندان و دوستان از اسم قبلی در تبلیغات و یا مصاحبه‌های خود استفاده می‌کنند باید دید که چه منظوری دارند؟ این امر بازی آنها با وژگان است و شاید می‌خواهند مخاطبان بیشتری به واسطه ارکستر فیلارمونیک تهران داشته باشند.

در پایان از او درباره برنامه آینده ارکستر فیلارمونیک تهران سوال می‌کنیم، اظهار می‌کند: امسال دو کنسرت و سال دیگر چهار کنسرت با حضور سولیست‌های بین‌المللی خواهیم داشت. به زودی برنامه دقیق کنسرت‌ها اعلام خواهد شد. در پاییز نیز قطعا کنسرت خواهیم داشت و در زمستان هم اجرا خواهیم کرد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین