ملاصالحی در نشستی خبری به مناسبت روز خبرنگار با بیان اینکه دلیل ایجاد بانک شهر، خدمترسانی به خدمات کلانشهرها بود، اظهار کرد: بخش عمدهای از تسهیلات متروی تهران مرهون خدمات این بانک است.
وی با اشاره به طلب مالی بانک شهر از شهرداریها، ادامه داد: به این ترتیب بخش عمدهای از معوقات بانکی مربوط به شهرداریهاست که در نهایت وصول میشود و در واقع افرادی نیستند که وامهای کلان گرفته باشند و پس ندهند.
مدیرعامل شرکت سرمایهگذاری شهرآتیه با اشاره به پروژههای این شرکت در کلانشهرهای ایران، گفت: ما پروژههایی در شیراز، تبریز، قزوین، اصفهان و ... داریم، اما با توجه به افزایش قیمتها امکان توسعه مترو با این شرایط وجود ندارد.
ملاصالحی با بیان اینکه هزینه ساخت تونل و تجهیز هر کیلومتر مترو حدود ۸۰ میلیون یورو است، اظهار کرد: شهرداریها در مقطعی از ما تسهیلات گرفتند و کار را به سرعت جلو بردند که در آن زمان قیمتها به این اندازه بالا نبود، اما در شرایط فعلی پیشبرد پروژههای مترو دشوار است.
وی با اشاره به پروژههای جدید شهری، ادامه داد: در حال حاضر بحث تراموا را در کیش، شیراز و کرمانشاه را داریم که قیمت تمامشده آن حدود یک ششم مترو میشود و از سوی دیگر در مددت کمی هم به جواب میرسیم، چراکه دانش فنی آن نیز نسبت به مترو بسیار سادهتر است.
مدیرعامل شرکت سرمایهگذاری شهرآتیه درباره پیشبرد پروژه متروی تهران نیز، گفت: درباره ساخت ادامه خط شش و هفت متروی تهران با شهرداری صحبتی شده که تسهیلاتی را که میخواهیم بدهیم به صورت بخش به بخش ارائه کنیم تا در نهایت بتوانیم در یک برنامه زمانبندی ۳۳ کیلومتر باقیمانده از خط شش متروی تهران را تکمیل کنیم.
ملاصالحی ابراز امیدواری کرد که ادامه خط شش و هفت متروی تهران تا پایان سال جاری یا حداکثر اواسط سال آینده به بهرهبرداری برسد.
وی در عین حال خاطرنشان کرد: در حال حاضر موضوع مهمتر از ساخت خطوط افزودن به ناوگان ریلی متروی تهران است، چراکه با وجود این خطوط مترو کمبود ۱۰۰۰ واگن در مترو احساس میشود و شهرداری برای اینکه بتواند حجم سفر ریلی را افزایش دهد، لزومی به توسعه خطوط مترو ندارد، بلکه باید نسبت به تجهیز واگن اقدام کند.
مدیرعامل شرکت سرمایهگذاری شهرآتیه با بیان اینکه افزایش قیمت و معضل تبادلات بانکی مشکلاتی را برای ما ایجاد کرده است، گفت: اخیرا فروش اوراق مشارکت به مبلغ ۳۰۰۰ میلیارد تومان برای حملونقل در شورای شهر به تصویب رسیده و که ۲۰۰۰ میلیارد تومان آن مربوط به متروی تهران است که این موضوع برای ساخت خط شش و هفت و تکمیل خطوط سه و چهار مترو است.
ملاصالحی با اشاره به افزایش قیمت ساخت خطوط مترو، گفت: در سال ۱۳۹۶ قیمت ساخت مترو بر اساس فهرستبهای سال ۱۳۹۳ بود که در آن زمان قیمت ساخت یک ایستگاه مترو ۶۵ تا ۷۰ میلیارد تومان بود، اما بر اساس فهرستبهای جدید، هزینه ساخت هر ایستگاه، حدود ۱۲۰ میلیارد تومان است.