کد خبر: ۶۰۳۹۰۵
تاریخ انتشار : ۱۶ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۶:۳۶

کاهش نرخ باروری، عامل اصلی پیری جمعیت است

رئیس دانشگاه علوم‌ پزشکی استان زنجان گفت: نرخ باروری، عامل اصلی پیری جمعیت است.
آفتاب‌‌نیوز :

پرویز قزلباش صبح امروز در همایش منطقه‌ای آموزش‌های هنگام ازدواج، اظهار کرد: پرداختن به مسئله آموزش پیش از ازدواج، یک اتفاق در زندگی هر فرد است که می‌تواند زندگی را شیرین‌تر کرده و حلقه‌ای برای زندگی باشد.

وی افزود: موضوع جمعیت و سیاست‌های جمعیتی در سال 93، پس از کاهش آهنگ رشد جمعیت به حدود 1.5 درصد و نگرانی از پیری جمعیت، مطرح شد و توقف کامل سیاست کنترل جمعیت، رشد موالید و افزایش فرزندآوری در دستور کار قرار گرفت. در همین راستا سیاست‌های جدید جمعیتی در اردیبهشت‌ماه 1393 از طرف رهبر معظم انقلاب و پس از مشورت با مجمع تشخیص مصلحت نظام ابلاغ شد.

این مسئول افزود: این سیاست‌ها در راستای «اهمیت مقوله جمعیت در اقتدار ملی و با توجه به پویندگی، بالندگی و جوانی جمعیت کنونی کشور به‌عنوان یک فرصت و امتیاز و در جهت جبران کاهش نرخ رشد جمعییت و نرخ باروری در سال‌های گذشته» ابلاغ شد. سیاست‌های کلی جمعیت در 14 بند به همه دستگاه‌ها ابلاغ شد و در آن بر ضرورت هماهنگی و تقسیم کار بین ارکان نظام و دستگاه‌های ذی‌ربط برای اجرای دقیق، سریع و قوی این سیاست‌ها و گزارش نتایج رصد مستمر اجرای آن‌ها تاکید شده است.

این مسئول تصریح کرد: نخستین بند از سیاست‌های کلی جمعیت، تاکید بر افزایش نرخ باروری به بیش از سطح جانشینی است. بر اساس آمارهای موجود، نرخ باروری کلی در سال93 حدود 1.8 درصد بوده است که در صورت نرسیدن میزان باروری به سطح جانشینی، از سویی جمعیت جوان و فعال حاضر در جامعه در سه تا چهار دهه آینده وارد سن سالمندی خواهند شد و از سوی دیگر بدنه جمعیت جوان در آینده کوچک‌تر و کم‌جمعیت‌تر می‌شود.

قزلباش اظهار کرد: طبق نظر کارشناسان در صورتی که میزان باروری به سطح جانشینی برسد و از جمعیت جوان حاضر برای توسعه هرچه بیشتر اقتصادی و اجتماعی بهره‌گیری شود، ایران در آینده با بحران جمعیت روبه‌رو نخواهد شد. جهت رفع معضل جمعیتی و تغییر در هر بُعد از آن، تغییر در بخش‌های مختلف اقتصادی و اجتماعی و نیز تامین و تجهیز زیرساخت‌ها ضروری است.

رئیس دانشگاه علوم‌پزشکی زنجان افزود: کارشناسان جمعیت شناسی معتقدند اجرای سیاست‌های کلی جمعیت که از طرف رهبر معظم انقلاب ابلاغ شده است، بهترین و جامع‌ترین راهگشای معضل‌های جمعیتی است؛ زیرا همه جوانب و زیرساخت‌ها را به شکلی علمی و مطابق با شرایط کشور سنجیده است. در زمان حاضر ساختار جمعیتی ایران‏، جوان است. بنابراین اشتغال، مسکن، آموزش، بهداشت و ... از جمله نیازهایی است که باید به آن توجه کند.

وی اظهار کرد: با توجه به اهمیت نهاد خانواده لازم است بررسی‌های بیشتری در زمینه شکل‌گیری، تداوم و بقای این بخش ارزشمند اجتماعی انجام شود، بنابراین وجود طرحی جامع برای چک‌آپ پیش از ازدواج، شکل‌گیری ازدواج و تداوم آن در جهت حل تعارضات و پیشگیری از وقوع بحران اهمیت دارد؛ چراکه بر سلامت فردی و اجتماعی افراد تاثیر زیادی می‌گذارد.

قزلباش در رابطه با اقدامات صورت گرفته در راستای آموزش‌های حین ازدواج، خاطرنشان کرد: تعداد 6000 زوج از زمان اجرای برنامه تاکنون تحت آموزش قرار گرفته‌اند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین