کد خبر: ۶۰۳۹۱۲
تاریخ انتشار : ۱۶ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۷:۰۵
دفع حداکثری یا جذب حداقلی؟ نگاهی به سیاست اصولگرایان درباره برخی یاران

لاریجانی را دعوت نمی‌کنند، با احمدی‌نژاد هم کاری ندارند

حمیدرضا ترقی، عضو شورای مرکزی حزب مؤتلفه اسلامی گفته است: «از سمت اصولگرایان و لایه‌های دیگر این جریان، گرایشی به نقش احمدی‌نژاد در انتخابات اسفند ماه وجود ندارد و اصولگرایان هیچ کاری با او ندارند». روایت‌هایی مشابه این اخیرا زیاد از سوی اصولگرایان شنیده می‌شود. بعد از رسانه‌ای‌شدن دیدار نوروزی احمدی‌ن‍‍‍‍‍ژاد و قالیباف برخی گمانه‌زنی‌ها حاکی از این بود که جریانی در اصولگرایی خواستار بازگرداندن احمدی‌نژاد به قدرت است. این روایت اما این روزها مدام تکذیب می‌شود.
لاریجانی را دعوت نمی‌کنند، با احمدی‌نژاد هم کاری ندارند
آفتاب‌‌نیوز :

دبیر حزب مؤتلفه اسلامی در خراسان رضوی درباره این دیدار هم به خبرآنلاین گفته است: «این دیدار به یک ماه پیش مربوط می‌شود که به دلیل بیماری ایشان صورت گرفت و ربطی به مسائل سیاسی ندارد».

اسدالله عباسی، وزیر سابق احمدی‌نژاد، چندی قبل گفته بود که در جلسات متعددی که بین اصولگرایان تشکیل ‌شده است، تاکنون بحثی از جذب احمدی‌نژاد در میان نبوده و حتی تاکنون هیچ برآوردی از اینکه حضور احمدی‌نژاد تهدید خواهد بود یا فرصت نداشته‌ایم، ازاین‌رو نشانه‌هایی دیده نمی‌شود که از عزم احمدی‌نژاد برای صف‌آرایی انتخاباتی یا جریان‌سازی خبر بدهد.

عباس امیری‌فر، از نزدیکان پیشین رئیس سابق دولت هم درباره احمدی‌نژاد گفته که برخلاف نظر رهبری که مذاکره با ترامپ را جایز نمی‌داند و او را آدم بسیار بدی می‌داند، احمدی‌نژاد به ترامپ نامه می‌نویسد و با کمال پررویی می‌گوید ترامپ مرد عمل است! هیچ شخصیتی مثل قالیباف با او ائتلاف نمی‌کند، واقعا باعث تأسف است از این بی‌بصیرتی! محمدحسین صفارهرندی، وزیر پیشین ارشاد احمدی‌نژاد، هم روز گذشته در یک سخنرانی کدها و هشدارهایی داد که به نظر می‌رسد مقصودش رئیس سابقش بوده است. او گفته بود: «متأسفانه برخی از افراد که روزی در کشور انقلابی بودند و شعار «مرگ بر اسرائیل» و «مرگ بر آمریکا» سر می‌دادند، امروز ترامپ را مرد عمل می‌دانند و دم از رفاقت با دشمنان می‌زنند». کنایه او به تعابیر اخیر احمدی‌نژاد از ترامپ بوده است. سیاست اصولگرایان درباره احمدی‌نژاد این روزها بایکوت و سکوت است. درحالی‌که او زیاد سفر می‌رود و سخنرانی می‌کند اما سخنرانی‌هایش در هیچ رسانه اصولگرایی بازتاب ندارد.

ترقی روز گذشته همچنین درباره علت دعوت‌نکردن علی لاریجانی در جلسات شورای وحدت اصولگرایان، گفته است: «دعوت شخصیت‌ها به جلسات شورای وحدت ضوابطی دارد، مبنی بر اینکه فرد باید یا عضو تشکیلات بوده یا تشکیلات خاصی داشته باشد، یا اینکه به لحاظ سمت و مسئولیت بتواند در این جلسات شرکت کند. آقای لاریجانی به دلیل مسئولیت در مجلس و محدودیت‌هایی که دارند نمی‌توانند شرکت کنند، مانند سایر رؤسای قوا که هیچ‌کدام در جلسات حزبی، تشکیلاتی و جناحی حضور ندارند».

ترقی در پاسخ به این پرسش که آیا کنارگذاشته‌شدن لاریجانی اصولگرایان را با مشکل مواجه می‌کند، گفت: «من کنارگذاشته‌شدن ایشان از جریان اصولگرایی را قبول ندارم، وقتی فردی رئیس قوه می‌شود، شرایطش فرق می‌کند. آقای رئیسی نیز در گذشته در این جلسات حضور داشتند اما از زمانی که رئیس قوه شدند، دیگر در این جلسه حضور نمی‌یابند و مفهوم آن کنارگذاشته‌شدن نیست، رئیس قوه باید فرای جناح‌ها باشد».

عضو شورای مرکزی حزب مؤتلفه در پاسخ به این پرسش که آیا انتقاداتی که برخی اصولگرایان سنتی به عملکرد لاریجانی در مجلس شورای اسلامی وارد می‌کنند ارتباطی به عدم دعوت از او به جلسات شورای وحدت اصولگرایان دارد یا خیر، گفت: «نقد عملکرد آقای لاریجانی در مجلس ارتباطی به حضور یا عدم حضور ایشان در این جلسه ندارد. به تناسب موضع‌گیری‌های هر فرد، عکس‌العمل‌هایی در جامعه وجود دارد که به این موضوع مربوط نیست».

او در پاسخ به پرسش دیگری مبنی‌بر اینکه آیا با کنارگذاشتن لاریجانی از جریان اصولگرایی ممکن است ورود شخصیت‌های افراطی این جریان را تهدید کند، عنوان کرد: «خیر، مجموعه‌ای که اکنون در جریان اصولگرایی حضور دارند، بسیار پخته هستند و به دنبال افراطی‎‌گری نمی‌روند».

این درحالی است که محمدرضا باهنر هم پیش از این در نقد گعده جدید ائتلافی اصولگرایان، شاجا (‌شورای ائتلاف جبهه اصولگرایان) گفته بود: «اینها یک‌سری از نیروهای اصولگرا را که الان می‌خواهند با دولت کار کنند، کمتر قبول دارند. مثل تیپ آقای لاریجانی که بالاخره کاملا در جریان اصولگرایی تعریف می‌شود. ولی اینها از آن طیف دعوت نکردند که باید تلاش کنیم ان‌شاءالله حل شود. تا آنجا که اطلاع دارم ایشان دوره گذشته هم قصد ورود به انتخابات را نداشتند. عملا به ایشان تکلیف شد که آمدند».

قبلا هم که برای انتخابات ریاست‌جمهوری «جمنا» یا همان جبهه مردمی نیروهای انقلاب را راه انداخته بودند، می‌خواستند هر جور که شده حضور رئیس مجلس را لااقل در یکی از نشست‌های خود شاهد باشند اما ناکام ماند و لاریجانی وارد بازی آنها نشد؛ موضوعی که سوژه‌ای شد برای عقده‌گشایی جمنا در حمله به لاریجانی به بهانه حقوق‌های نجومی و مصوبه اخیر مجلس و حالا هم دعوت‌نکردن از او در جمع انتخاباتی‌شان. جمنا زمانی هم علیه مصوبه مجلس درباره حقوق‌های پرداختی مسئولان بیانیه داد که «مجلسی که باید «عدالت» را از میان سرپنجه‌های ظلم و تبعیض و فاصله طبقاتی آزاد کند، به طرح‌ها و لوایحی رأی می‌دهد که از آن بوی متعفن منجلاب اشرافیت و سرقت از بیت‌المال به مشام می‌رسد... دولتمردی که عدالتخواه نباشد، یک متجاوز به حریم الهی است...».

اما بیانیه جمنا باعث واکنش‌های صریح علی لاریجانی، رئیس مجلس، به این جبهه شد؛ واکنشی که تیتر اصلی بسیاری از روزنامه‌ها شد: «دریافتی زمان نمایندگی شما معلوم است. برای مردم جانماز آب نکشید». اشاره لاریجانی به برخی اعضای جبهه مردمی نیروهای انقلاب اسلامی (جمنا) بود که زمانی نمایندگی مجلس را بر عهده داشته‌اند... . او سپس به نقش حاجی‌بابایی در همان مصوبه اخیر اشاره کرده بود. حاجی‌بابایی یکی از چهره‌های اصلی جمنا بود: «شورای نگهبان ایراد گرفته بود و آقای حاجی‌بابایی هم که پیگیر این ماجرا بود. در شورای نگهبان به ایشان گفتند که اگر مشاغل مدیریتی را اضافه کنید، مسئله حل می‌شود. این جوسازی صورت‌گرفته علیه مجلس ناجوانمردانه بود...». لاریجانی با این گفته‌هایش اشاره داشت به اینکه آنچه تصویب ‌شده، مصوبه شورای نگهبان بوده است. او یک‌بار دیگر هم گفته بود: «جرئت ندارند به شورای نگهبان چیزی بگویند، مجلس را می‌کوبند».

اصولگرایانی که دغدغه وحدت و ائتلاف دارند گویا چندان دغدغه‌مند حضور علی لاریجانی و طیف نزدیک به او در میان خود نیستند.

منبع: شرق
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین