کد خبر: ۶۰۴۱۴۷
تاریخ انتشار : ۱۸ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۱:۴۴

جهانگیری: همه مراکز استانها به خطوط ریلی وصل می شوند

معاون اول رئیس جمهوری گفت: توسعه خطوط ریلی در دستور کار اصلی دولت است و سیاستگذاری کرده ایم تمام مراکز استانها به خطوط ریل متصل شوند.
جهانگیری: همه مراکز استانها به خطوط ریلی وصل می شوند
آفتاب‌‌نیوز :

اسحاق جهانگیری روز جمعه در مراسم بهره برداری از ایستگاه پایانی خط دوم و کلنگ‌زنی خط چهارم قطار شهری مشهد افزود: خطوط ریلی مطمئن، ارزانترین و ایمن ترین سامانه های حمل و نقل شمرده می شوند لذا با وجود محدودیت اعتباری دولت تلاش کرده‌ اعتبارات این قسمت را کم نکند تا فناوریهای جدید در این حوزه وارد کشور شود.

وی ادامه داد: هم اینک در ۹ کلانشهر مترو و خطوط قطار شهری به عنوان دستورالعمل قطعی دولت در دستور کار است. ۳۱۸ کیلومتر خطوط مترو و قطار شهری در پنج کلانشهر با ظرفیت حمل و نقل سالانه ۸۰۰ میلیون مسافر در حال فعالیت هستند. ۷۰ کیلومتر خطوط مترو نیز در دست احداث است. همچنین ۱۳ هزار میلیارد تومان اوراق مشارکت برای کمک به خطوط مترو فروخته شده و هفت هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان از ردیفهای بودجه در این خصوص به کلانشهرها اختصاص یافته است.

وی گفت: قطار سریع السیر تهران- قم- اصفهان نیز که قطار آن ۳۰۰ کیلومتر سرعت دارد در حال احداث است. این طرح دست کم پنج میلیارد دلار سرمایه‌گذاری نیاز دارد و هم اینک در مرحله نخست با دو و نیم میلیارد دلار در حال اجراست. همچنین اجرای قطار برقی تهران- مشهد در تفاهم نامه ای با رئیس جمهور چین به امضا رسیده اما به دلیل تحریم ها فعلاً با کندی روبرو شده که باید به سرعت برطرف شود.

معاون اول رئیس جمهور افزود: قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا(ص) در نامه‌ ای به رئیس جمهوری اعلام کرد ۱۰۰ طرح مهم را می تواند تا پایان دولت دوازدهم تکمیل کند که هر کدام از آنها در بخش های مختلف کشور راهگشاست.

وی در ادامه همچنین اظهارداشت: آمریکا گمان می‌کرد با تحریم و فشار روی منابع ارزی دولت می‌تواند مانع توسعه کشور و انباشت مشکلات شود اما مدیران توانمند و خوش فکر ایران راه های مختلفی را برای مقابله با تحریم‌ها و انجام فعالیت‌ های اقتصادی باز کردند.

جهانگیری ادامه داد: از مهم‌ترین مسائل کلانشهرها حمل و نقل، ترافیک و مسائل زیست محیطی است. همه اینها به هم متصل هستند و باید در مورد آنها به موقع تصمیم گیری کنیم. تجربه موفق بشر در کلانشهرها برای حل مسئله ترافیک، گسترش حمل و نقل عمومی و توسعه خطوط مترو و قطار شهری است. ما شاید سال‌ها از این مورد عقب هستیم و به میزانی که باید کار نکردیم. اما مشهد به لحاظ مختلف می تواند نمادی از آثار مدیریت جمهوری اسلامی در کلانشهرها باشد. این شهر از هر نظر می تواند مورد بررسی قرار گیرد که چه آسیب هایی در مدیریت کشور وجود دارد و چه راهکارهایی باید در مدیریت شهری دنبال کنیم.

خط یکم قطار شهری مشهد به طول ۱۹ کیلومتر از پایانه غدیر نخریسی تا وکیل آباد اسفند ۱۳۸۹ به بهره برداری رسید و هم اکنون روزانه به طور میانگین ۱۳۰ هزار نفر در این مسیر جا به جا می شوند.

مسیر توسعه ۴.۵ کیلومتری این خط نیز از ایستگاه غدیر تا فرودگاه مشهد در دهه فجر سال ۹۴ به بهره برداری رسید.

عملیات حفاری ۱۴.۵ کیلومتر خط دوم قطار شهری مشهد نیز از منطقه رضا شهر به سوی منطقه طبرسی شمالی، پانزدهم بهمن ۹۴ به پایان رسید و اسفند سال ۹۵ مرحله نخست این خط به طول هشت کیلومتر بهره برداری شد.

اواخر اسفند ۹۶ نیز با بهره برداری از ۲ کیلومتر دیگر از مسیر این خط، ایستگاههای سعدی و شریعتی به صورت آزمایشی بهره برداری و در سفر اردیبهشت ماه سال ۹۷ رئیس جمهوری به مشهد اتصال این خط با خط یکم در ایستگاه شریعتی افتتاح شد.

عملیات حفاری خط سوم قطا رشهری مشهد نیز به طول ۳۰ کیلومتر که مسیر شهرک ابوذر تا قاسم آباد را پوشش می دهد از نیمه دوم فروردین سال ۹۵ آغاز شده است.

خط چهارم قطار شهری مشهد نیز که امروز کلنگ زنی شد به طول ۱۷.۵ کیلومتر از انتهای خواجه ربیع تا شهرک شهید رجایی با ۱۵ ایستگاه برنامه ریزی شده است.

معاون اول رئیس جمهور دیروز صبح در سفری دوروزه به خراسان رضوی وارد شهر مشهد شد. بهره برداری از چند پروژه صنعتی و تولیدی در شهرستان چناران، شرکت در همایش کمیته امداد امام خمینی(ره) و افتتاح ۲ هزار و ۵۰۰ طرح عمرانی و اشتغال کمیته امداد خراسان رضوی، شرکت در نشست شورای اداری و ستاد اقتصاد مقاومتی این استان و بهره برداری از ایستگاه پایانی خط دو و کلنگ زنی احداث خط چهار قطار شهری مشهد از جمله برنامه های سفر جهانگیری در این سفر بود.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین