کد خبر: ۶۰۴۲۱۵
تاریخ انتشار : ۱۸ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۹:۱۸

دعوت از روحانی برای حضور در نشست شورای عالی اقتصادی اورآسیا

نیکول پاشینیان نخست وزیر ارمنستان از حسن روحانی رئیس جمهوری اسلامی ایران دعوت کرد تا در نشست شورای عالی اقتصادی اتحادیه اورآسیا که قرار است اول اکتبر (۹ مهر) در ایروان پایتخت ارمنستان برگزار شود، شرکت کند.
دعوت از روحانی برای حضور در نشست شورای عالی اقتصادی اورآسیا
آفتاب‌‌نیوز :

به گزارش تارنمای مدیامکس ارمنستان، نخست وزیر ارمنستان روز جمعه طی سخنرانی اش در شورای میان دولتی اتحادیه اورآسیا در قرقیزستان این موضوع را مطرح کرد.

پاشینیان افزود: در راستای توافق میان رهبران کشورهای عضو شورای عالی اقتصادی اورآسیا من از رئیس جمهوری ایران دعوت کرده ام تا در نشست آتی شورای اقتصادی اورآسیا در ایروان شرکت کند.

خبرگزاری رسمی ارمنستان(آرمن پرس) نیز در گزارشی دعوت نیکول پاشینیان از رئیس جمهوری اسلامی ایران برای شرکت در نشست آتی شورای اقتصادی اورآسیا در ایروان را انعکاس داد.

ایران در سال ۱۳۹۵ به کمیسیون اقتصادی اتحادیه اوراسیا پیشنهاد ایجاد یک منطقه آزاد تجاری میان ایران و این اتحادیه را مطرح کرد؛ پیشنهادی که از جانب اعضای آن نیز مورد استقبال قرار گرفت و طی دو سال مذاکرات متعدد و ارزیابی کمی و کیفی اقلام و میزان تعرفه ترجیحی آنها، سرانجام این موافقتنامه در تاریخ ۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۷ در شهر آستانه قزاقستان به امضا رسید.

عضویت ایران در اتحادیه اقتصادی اورآسیا که چشم انداز روشنی پیش رو دارد، می تواند نقش موثری در عبور ایران از تنگناهای اقتصادی ایفا کند.

این اتحادیه که از جامعه اقتصادی اوراسیا ریشه می گیرد، در سال ۲۰۱۵ با امضای بلاروس، قزاقستان و روسیه آغاز به کار کرد. قرقیزستان و ارمنستان هم اندکی بعد در همین سال به عضویت کامل این اتحادیه درآمدند.

ایران در اردیبهشت ماه سال گذشته توافقنامه ایجاد محدوده آزاد تجاری با این اتحادیه امضا کرد.

عضویت ایران در اتحادیه اقتصادی اوراسیا امکان استفاده از تعرفه‌های تجاری، فرصت‌های سرمایه‌گذاری و تسهیل روابط اقتصادی با کشورهای اتحادیه را فراهم می‌کند.

انتظار می‌رود با تسهیل فرآیند صادرات و ایجاد بازارهای جدید، شاهد بهبود روابط تجاری با اعضای این اتحادیه باشیم.

همکاری با این اتحادیه، امکان ارتباط تجاری با جمعیتی حدود ۱۸۴ میلیون نفری را فراهم می‌کند. جمعیت فعال اقتصادی در منطقه این اتحادیه ۹۴.۳ میلیون نفر هستند و تولید ناخالص داخلی منطقه در مجموع ۱.۹ هزار میلیارد دلار است که ۳.۲ درصد GDP جهان را تشکیل می‌دهد. حجم تجارت میان ایران و کشورهای عضو اتحادیه اقتصادی اوراسیا در سال ۲۰۱۷ میلادی به ۲.۷ میلیارد دلار رسید.

از جمله اولویت اصلی در مسیر توسعه روابط اقتصادی میان ایران و ارمنستان، دسترسی ایران به بازار اورآسیا از طریق کشور ارمنستان است. این کشور می تواند به مسیر جدید و مهمی در زمینه صادرات و وارادات کالا برای ایران تبدیل شود. در بحبوحه مواجهه با تحریم ها، این شرایط مهیاست که ایران با گسترش روابط اقتصادی در مسیر توسعه روابط با کشورهای عضو اتحادیه اورآسیا نیز گام بردارد اما در این راستا باید اقدامات عملی جدی برای بهره بردن از این پتانسیل انجام شود. در این راستا باید شرایط زیرساخت ها در مسیر تزانزیت کالا میان دو کشور نیز بهتر شود.

ایران و ارمنستان سال هاست روابط سیاسی خوبی دارند اما دو کشور هنوز شاهد تحرک جدی برای گسترش روابط اقتصادی نبوده اند؛ البته نسبت به سال های قبل اقداماتی انجام شده اما سطح روابط اقتصادی فعلی می تواند بسیار بیشتر از حجم کنونی باشد.

پس از استقلال ارمنستان در سال ۱۹۹۱ میلادی روابط سیاسی، اقتصادی و فرهنگی ارمنستان و ایران، به تدریج در یک مسیر صعودی و برپایه گفت وگوی فعال و همکاری های نزدیک در حوزه های مختلف در حال توسعه بوده است.

باید به این مسئله اشاره شود که دو کشور باید از تمامی راهکارهای موجود در جهت گسترش روابط دوجانبه و تامین منافع یکدیگر بیشتر از گذشته اقدام کنند. قطعاً دو موضوع امنیت و انرژی در آینده روابط تهران - ایروان از اهمیت زیادی برخوردار خواهد بود و می تواند مسیر را برای تعاملات استراتژیک هموار کند.

ارمنستان با حدود ۳۰ هزار کیلومتر مربع مساحت و سه میلیون نفر جمعیت در منطقه قفقاز با ترکیه، گرجستان، جمهوری آذربایجان و ایران هم مرز است. این کشور منطقه قفقاز جنوبی به دلیل هم مرز بودن با ایران از اهمیت ویژه ای در مراوادات اقتصادی برخوردار بوده و می تواند پلی میان ایران و کشورهای عضو اتحادیه اورآسیا باشد.

در این مقطع زمانی با توجه به مواجهه جمهوری اسلامی ایران با تحریم های غرب، ترسیم نقشه راه عملی برای افزایش مراوات اقتصادی با کشور ارمنستان می تواند منافع تجاری - اقتصادی قابل توجهی برای ایران به دنبال داشته باشد.

قطعاً فشارهای امریکا به ارمنستان برای عدم گسترش روابط اقصادی می تواند مانعی در این مسیر باشد اما تمایل تهران – ایروان و عزم مقامات دو کشور برای رسیدن به یک روابط اقتصادی با حجم بالا قطعاً شرایط را حتی در مواجهه با فشارهای غرب به نفع دو طرف پیش خواهد برد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین