کد خبر: ۶۰۴۵۱۷
تاریخ انتشار : ۲۰ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۲:۴۷

تونس: تنها ۲۵ درصد کاندیداها واجد شرایط هستند/ یک همجنسگرا در میان نامزدهای انتخابات

هیئت انتخابات تونس اعلام کرد، از میان ۹۸ نامزدی که پرونده خود را برای کاندیداتوری در انتخابات ریاست جمهوری این کشور ارائه کرده‌اند، تنها ۲۵ درصد واجد شرایط هستند.
تونس: تنها ۲۵ درصد کاندیداها واجد شرایط هستند/ یک همجنسگرا در میان نامزدهای انتخابات
آفتاب‌‌نیوز :

 انیس الجربوعی، عضو هیئت انتخابات ریاست جمهوری تونس تاکید کرد، این هیئت پس از پایان مهلت ثبت نام از نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری، پرونده‌های آنها را بررسی کرد و بیش از ۶۰ کاندیدا به دلیل عدم دستیابی به تاییدیه‌های مورد نظر از دور رقابت‌های انتخاباتی حذف می‌شوند.

به گزارش سایت شبکه روسیا الیوم، وی گفت، هیئت انتخابات روزهای ۱۲ و ۱۳ اوت درباره باقی پرونده‌های نامزدها نیز تصمیم‌گیری می‌کند تا ۱۴ اوت لیست اولیه مورد قبول را اعلام کند. براساس دستورکار هیئت انتخابات، کمپین انتخاباتی ریاست جمهوری ۱۲ روز یعنی از دوم تا ۱۳ سپتامبر به طول خواهد انجامید و ۱۵ سپتامبر نیز انتخابات برگزار و ۱۷ همان ماه نتایج اولیه این انتخابات اعلام خواهد شد.

از قوانین کاندیداتوری در انتخابات ریاست جمهوری تونس این است که هر نامزدی تایید ۱۰ نماینده پارلمان یا ۴۰ رئیس شوراهای محلی یا ۱۰ هزار رای دهندگان را حداقل در ۱۰ حوزه انتخاباتی و در هر حوزه دست کم ۵۰۰ رای‌دهنده را به دست آورد.

همچنین فاروق بوعسکر، عضو هیئت انتخابات تونس اعلام کرد، تنها ۲۷ نامزد ضمانت مالی خود به ارزش ۲۵ هزار دینار را به خزانه کل کشور واریز کردند و در درخواست ۳۳ نامزد، اشتباهاتی در تاییدیه‌ها وجود دارد.

هیئت انتخابات اعلام کرد، از روز شنبه سامانه ثبت‌نام از کاندیداهای ریاست جمهوری بار دیگر به مدت دور روز فعال می‌شود تا نامزدها مدارک خود را تکمیل کنند.

قرار بود نخستین دور از انتخابات ریاست جمهوری تونس ۱۷ نوامبر برگزار شود اما به دلیل درگذشت الباجی قاید السبسی، رئیس جمهوری فقید این کشور، انتخابات ریاست جمهوری زودهنگام و در ۱۵ سپتامبر برگزار می‌شود.

منیر بعتور، رهبر حزب لیبرال تونس که یک وکیل همجنسگرا است، خود را نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری این کشور کرده است.

این برای اولین بار است که یک سیاستمدار همجنسگرا در جهان عرب و اسلام کاندیدای ریاست‌جمهوری می‌شود.

بعتور یکی از موسسان گروه شمس است که در زمینه حقوق دگرباشان فعالیت می‌کند.

او به خبرگزاری فرانسه گفته است برنامه‌های اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و آموزشی برای حل مشکلات مردم تونس دارد.

نامزدی آقای بعتور با مخالفت شماری از گروه‌های فعال در زمینه حقوق همجنسگرایان مواجه شده و آنها گفته‌اند چنین کاری برای جامعه دگرباشان "خطرناک" است.

این گروه‌ها منتقد بعتور و فعالیت‌های او هستند.

همجنسگرایی در تونس غیرقانونی نیست اما عمل به آن می‌تواند با مجازات زندان مواجه شود.

دیده‌بان حقوق بشر سال پیش مقام‌های تونسی را به جاسوسی از مردان همجنسگرا متهم کرد.

بعتور ماه پیش به روزنامه ایندیپندنت لندن گفت او از ۲۰ سالگی گرایش جنسی‌اش را آشکار کرده و در سال ۲۰۱۳ به اتهام لواط سه ماه زندانی بوده است.

او گفته است به خاطر همجنسگرا بودنش "احساس شرم" نمی‌کند و هیچ دگرباشی نباید همچنین شرمی داشته باشد.

طبق نظرسنجی که بی‌بی‌سی عربی اخیرا انجام داد تنها هفت درصد مردم تونس، همجنسگرایی را قابل قبول می‌دانند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین