شهرام آدمنژاد در حاشیه مراسم نخستین پرواز داخلی فرودگاه امام خمینی (ره) که در ترمینال ۱ این فرودگاه انجام شد، در پاسخ به خبرنگاران درباره چرایی افزایش بلیت هواپیما نسبت به نرخهای گذشته، اعلام کرد که مقرر شده ساختار تعیین قیمت بلیت براساس شرایط مختلف نیاز، عرضه و تقاضا تغییر کند که بر همین اساس قیمت بلیت از بعد از شهریورماه کاهش پیدا میکند.
وی درباره برخی مشکلات کامیونداران همچون ارائه سهمیه سوخت یا لاستیک یارانهای، گفت: در حوزه جادهای مشکلی که الان وجود دارد این است که سهمیه سوخت کامیونداران را یک ماه بعد به آنها میدهند و ممکن است یک نفر در این میان بخواهد ماه بعد، از ماه قبلش بیشتر کار کند که با توجه به بهروز نبودن این سهمیهها، مشکلاتی برایش پیش میآید. بنابراین باید تلاش کنیم که سهمیه سوخت به کامیونداران در زمان کوتاهتری داده شود که نیاز به هماهنگی با شرکت پالایش و پخش دارد تا این مسئله را بهروزتر کند. البته هنوز سهمیه سوخت ۶۰۰ تومانی به کامیونداران داده نشده است.
آدمنژاد همچنین درباره سفر اخیرش به ترکمنستان گفت: در ترکمنستان نشست کشورهای حاشیه خلیج فارس برگزار شد و بحثهای خوبی درباره گردشگری مسافری در دریای خزر مطرح شد اما نشست روسیه بسیار مهم بود چرا که مباحثی از جمله شاخه غربی کریدور شمال و جنوب و توسعه راهآهن رشت و آستارا مطرح شد که باید در این زمینه کار کنیم.
وی افزود: همچنین در تفاهم وزرای حمل و نقل ایران، روسیه و آذربایجان مقرر شد نظام استاندارد متحدی بین کشورها برای مستندات حمل و نقل ایجاد شود و درصدد هستیم تا بتوانیم در این راستا به تفاهمی برسیم که با یک عوارض همگن و یکسانسازی هزینه حمل و نقل؛ این کار را انجام دهیم و قرار است کمیتهای بین سه کشور با ریاست معاونان حمل و نقل طرفین تشکیل شود و صورت جلسه تفاهمنامه اصلی بین وزرای طرفین امضا شود.
معاون حمل و نقل وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: روسیه در این E کریدور کار کرده و قرار شد شرکتهای ما هم در چند ماه آینده بازدیدی از آن داشته باشند تا بتوانیم مشترکاتی از نظر دادهها و پردازش آنها داشته باشیم و این پروژه را شروع کنیم.
سوخت یارانهای به کامیونهای ترانزیتی نمیدهیم
آدمنژاد با تأکید بر اینکه باید مسیر را برای همه کسانی که بار حمل میکنند اقتصادی کنیم و رفتارهای یکسانی داشته باشیم، گفت: در حال حاضر خیلی از بارها در خیلی از مسیرها، عوارضی برایشان بوجود میآید که قرار شد در این راستا تسهیلاتی صورت بگیرد چرا که کسانی که بار میبرند نباید محدودیتی برایشان ایجاد کرد و هر چه نیاز دارند باید به آنها بدهیم.
وی با بیان اینکه در جلسه برگزار شده با طرف روسی درباره نحوه ارائه سوخت و قیمت آن نیز صحبت شد، گفت: درباره پایانههای مرزی باید گفت که طی سالهای گذشته ساماندهی و ساخت و ساز مرزها را به سازمان راهداری دادند و طی این سالها تحولی در زمینه ۲۴ مرز کشور در زمینه نحوه استقرار ساخت و سازها و ورود و خروج رخ داده است. همچنین باید گفت که به کامیونهای ترانزیت خارجی سوخت یارانهای نمیدهیم.