کد خبر: ۶۰۵۶۶۶
تاریخ انتشار : ۲۷ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۴:۴۷

۱۰ نکته درباره آغاز لیگ برتر فوتبال

پرسپولیس در حالی لیگ را آغاز می‌کند که در کنار سپاهان، پرافتخارترین تیم لیگ است، اما از حیث امتیازی در ۱۸ دوره گذشته، استقلال در صدر قرار دارد.
آفتاب‌‌نیوز :

نوزدهمین دوره لیگ برتر، بالاخره بعد از تأخیر حدوداً یک ماهه، از پنج‌شنبه این هفته یعنی ۳۱ مرداد، با دیدار تیم قهرمان هر سه دوره پیش یعنی پرسپولیس تهران با پارس جنوبی جم، آغاز خواهد شد.

به این بهانه نگاهی کردیم به آمار و ارقام و اطلاعات جالبی که از برگزاری ۱۸ دوره لیگ برتر به دست آمده است و ۱۰ نکته را برایتان خلاصه کرده‌ایم:

۱۰ نکته درباره آغاز لیگ برتر فوتبال

۱. اولین دوره لیگ برتر ایران، ۱۱ آبان ۱۳۸۰ با حضور ۱۴ تیم آغاز شد. پرسپولیسِ علی پروین توانست در نهایت این لیگ را به لطف باخت دراماتیک استقلال مقابل ملوان در هفته پایانی و برد خود مقابل فجر سپاسی، با قهرمانی پشت سر بگذارد.

۲. استقلال، پرسپولیس، سپاهان، ذوب‌آهن و سایپا تنها تیم‌هایی هستند که در تمام ادوار لیگ برتر حضور داشته‌اند.

۳. در ۱۸ دوره لیگ برتر، تیم‌های پرسپولیس و سپاهان هر کدام با پنج قهرمانی، بیشترین میزان قهرمانی را دارند و پس از آنها، استقلال تهران با سه قهرمانی، فولاد خوزستان با دو قهرمانی، و تیم‌های پاس، سایپا و استقلال خوزستان هر کدام با یک بار قهرمانی، در رده‌های بعدی تیم‌های پرافتخار ایستاده‌اند. البته می‌توان پرسپولیس را که در سه فصل گذشته، سه بار قهرمان لیگ شده، پرافتخارترین تیم لیگ دانست.

۴. برترین تیم‌ها از حیث امتیاز، در مجموع ۱۸ دوره برگزاری این مسابقات، عبارتند از استقلال تهران با مجموع ۹۸۶ امتیاز، پرسپولیس با مجموع ۹۲۸ امتیاز و سپاهان با ۹۱۱ امتیاز.

۵. بیشترین پیروزی در تمام دوره‌های لیگ برتر متعلق به تیم استقلال تهران است. تیم استقلال در لیگ برتر ۲۷۱ بار پیروز شده است و پس از آن، پرسپولیس با ۲۵۴ برد در رتبه دوم قرار دارد و سپاهان هم با ۲۴۵ پیروزی و ذوب‌آهن با ۲۱۹ پیروزی در جایگاه‌های بعدی قرار دارند.

۶. بیشترین شکست در همه ادوار لیگ برتر در اختیار تیم سایپا است. نارنجی پوشان از مجموع ۵۵۲ بازی خود، ۱۸۴ شکست دارند. پس از آن، تیم پیکان با ۱۴ دوره حضور در لیگ برتر و ۴۲۸ بازی، ۱۷۶ بار شکست را تجربه کرده است. سایپا با ۱۹۲ تساوی، رکورددار بیشترین تساوی لیگ برتر است. به این ترتیب می‌توان گفت بیشترین تعداد باخت و مساوی در اختیار تیم‌های خودروساز قرار دارد.

۷. بهترین خط حمله لیگ برتر در طی ۱۸ دوره برگزاری این مسابقات متعلق به آبی‌های پایتخت است. استقلال تهران با به ثمر رساندن ۸۱۳ گل در رتبه اول قرار دارد و پس از آن سپاهان با ۷۸۷ گل و پرسپولیس با ۷۷۷ گل در رتبه‌های بعدی قرار دارند. بهترین خط دفاع لیگ برتر نیز در اختیار استقلال تهران است. این تیم تهرانی، در مجموع ۵۵۲ بازی در لیگ برتر، ۵۰۵ گل دریافت کرده‌ است. پرسپولیس و سپاهان هم ۵۳۴ گل دریافتی داشته‌اند که آنها را به‌طور مشترک در رتبه دوم قرار می‌دهد.

۸. پرگل‌ترین بازی لیگ برتر در اولین دوره برگزاری این مسابقات در هفته بیست و ششم بین تیم‌های ابومسلم مشهد و استقلال رشت (پگاه) انجام شده که این بازی با نتیجه ۹ بر ۲ به سود ابومسلم به پایان رسیده است. پرگل‌ترین مساوی هم در لیگ دهم و در هفته دوازدهم بین تیم‌های سایپا و فولاد خوزستان صورت گرفته که بازی با نتیجه ۵ بر ۵ به اتمام رسیده است.

۹. بیشترین گل زده در مجموع ۱۸ دوره برگزاری این مسابقات به ترتیب در اختیار غلامرضا عنایتی با ۱۴۷ گل زده، آرش برهانی با ۱۱۷ گل و مهدی رجب‌زاده با ۱۱۶ گل زده است.

۱۰. امیر قلعه نوعی با پنج قهرمانی، بیشترین قهرمانی را در بین مربیان لیگ برتر کسب کرده است که سه قهرمانی با استقلال و دو قهرمانی با سپاهان بوده است. پس از او، برانکو ایوانکوویچ با سه دوره قهرمانی پیاپی همراه پرسپولیس و حسین فرکی با دو قهرمانی همراه تیم‌های فولاد خوزستان و سپاهان در رتبه دوم و سوم جای دارند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین