کد خبر: ۶۰۵۸۷۳
تاریخ انتشار : ۲۸ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۵:۲۶

آیا تحریم‌های ترامپ برای آمریکا دستاوردی داشته است؟

خبرگزاری آسوشیتدپرس در گزارشی به بررسی سیاست خارجی متکی به تحریم آمریکا و نتایج آن برای این کشور پرداخت.
آیا تحریم‌های ترامپ برای آمریکا دستاوردی داشته است؟
آفتاب‌‌نیوز :

 آسوشیتدپرس در گزارشی نوشت دولت دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا به شدت به دنبال تحریم‌های اقتصادی به عنوان ابزار اصلی سیاست خارجی است؛ تا اندازه‌ای که همانند آن در دهه‌های اخیر یا شاید هرگز دیده نشده است. بسیاری نتایج این اقدام ترامپ را زیر سوال می‌برند، اگرچه مقامات آمریکایی ادعا می‌کنند مجازات‌ها اهداف آن‌ها را محقق کرده است.

دونالد ترامپ از زمان تصدی کرسی ریاست جمهوری در ژانویه سال ۲۰۱۷ از تحریم‌های جدید و کنونی علیه ایران، کره شمالی و دیگر کشور‌ها استفاده کرده است. وزارت خزانه داری وی که بر تحریم‌های اقتصادی نظارت دارد هزاران نهاد را با توقیف دارایی‌ها و اعمال ممنوعیت‌های تجاری هدف قرار داده است.

وزارت امور خارجه آمریکا نیز به دنبال اعمال مجازات‌های خود همچون ممنوعیت‌های مسافرتی برای مقامات دولت‌های خارجی و دیگر افراد است، از کشور‌های آمریکایی گرفته تا خاورمیانه و آفریقا و آسیا.

در همین حال دولت آمریکا در تلاش است تا میزان کمک‌های خارجی این کشور را به ویژه با قطع کمک‌های مالی به کشور‌های آمریکای لاتین و فلسطینی‌ها به میزان قابل توجهی کاهش دهد. دفتر تامین بودجه کاخ سفید در تلاش برای بازگرداندن میلیارد‌ها دلار به صندوق خزانه است که کنگره با اختصاص آن‌ها موافقت کرده، اما هنوز هزینه نشده است.

کارشناسانی که نگرانند واشنگتن به جای همکاری به تهدید و اجبار متوسل شود می‌گویند این مسئله موجب قطع ارتباط بین اعمال قدرت اقتصادی آمریکا و به کارگیری موثر آن شده است. این مسئله همچنین موجب بروز تنش‌های قابل توجهی با متحدان آمریکا به ویژه در اروپا شده است؛ اروپایی که کارشناسان می‌گویند به نوعی از قضیه تحریم‌ها به ستوه آمده است. تصمیم هفته گذشته جبل الطارق برای آزادی نفتکش ایران به رغم مخالفت آمریکا نمونه‌ای از این مسئله است.

به ندرت اتفاق می‌افتد یک هفته سپری شود و دولت آمریکا تحریم‌های جدیدی را اعمال نکند. دولت ترامپ روز پنجشنبه اعلام کرد روادید خدمه نفتکش ایرانی را ابطال خواهد کرد. رئیس سابق سازمان اطلاعات سودان روز چهارشنبه به آمریکا ممنوع الورود شد. دولت ونزوئلا نیز هفته گذشته هدف قرار گرفت. بیش از دو هزار و ۶۰۰ شخص، شرکت، کشتی و هواپیما از زمانیکه ترامپ به قدرت رسیده است هدف قرار گرفته اند.

کارشناسان معتقدند دولت در اتخاذ راهبرد‌هایی که صرفا متکی به تحریم‌ها نیست یا در تفکیک تصمیم‌های سیاسی خارجی از مسائل کاملا اقتصادی، همچون اختلاف با چین بر سر تعرفه ها، بصیرت چندانی نشان نداده است. گری هوف باور، عضو ارشد موسسه اقتصاد بین الملل پترسون می‌گوید ترامپ تحریم‌های اقتصادی را با سیاست اقتصادی کاملا درهم آمیخته است.

وی افزود اگرچه این رویکرد ممکن است در خصوص کشور‌هایی همچون مکزیک و گواتمالا بر سر مسئله مهاجرت کارآمد باشد، تدابیر اقتصادی و تحریم‌ها علیه چین و روسیه موثر نخواهد بود.

این کارشناس گفت رفتار آمریکا در قبال چین یا روسیه تاثیر مثبتی نداشته است. در مناسبات اقتصادی جهان، نقطه عطفی در حال شکل گیری است و آمریکا در حال از دست دادن نقش کلیدی خود و فراهم کردن امکان برعهده گرفتن این نقش توسط کشوری دیگر است.

هوف باور همچنین اعلام کرد ائتلاف‌های آمریکا با کشور‌های اروپایی به واسطه اتکاء ترامپ به حربه تحریم‌ها در حال تضعیف است و کشور‌های آسیایی به رویکرد چین در قبال آمریکا روی خوش نشان داده اند. وی گفت آمریکا با سیاست تجاری که در پیش گرفته خود را منزوی ساخته است.

لیز رزنبرگ، مدیر برنامه انرژی، اقتصاد و امنیت مرکز امنیت نوین آمریکا گفت: واشنگتن زمانی با اروپایی‌ها در زمینه مسائلی همچون مبارزه با تروریسم و مقابله با گسترش تسلیحات هسته‌ای همکاری می‌کرد، اما تحریم‌های ترامپ اغلب یکجانبه هستند و بحث همکاری در اولویت قرار ندارد. این واقعیت جدیدی است که در دوران امروز هرگز شاهد آن نبوده ایم. کسانی در اروپا هستند که احساس می‌کنند نه تنها به واسطه آمریکا متضرر شده اند بلکه هدف آن نیز قرار گرفته اند.

نتیجه آنکه بسیاری کشور‌ها تمایلی چندانی به حمایت از ابتکارعمل‌های آمریکا ندارند یا در حقیقت در این زمینه محتاط هستند به ویژه هنگامیکه نظاره گر عقب نشینی این کشور در زمینه‌هایی همچون اعطای کمک‌های خارجی هستند. پیش بینی می‌شود دولت ترامپ به زودی طرحی را برای قطع کمک چهار میلیارد دلاری این کشور در حوزه اقتصاد و توسعه ارائه کند که انتقاد‌های گسترده هر دو حزب دموکرات و جمهوریخواه را در کنگره به دنبال داشته است.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین