کد خبر: ۶۰۵۸۹
تاریخ انتشار : ۱۶ ارديبهشت ۱۳۸۶ - ۲۳:۰۶
پیروزی نامزد راستگرایان در انتخابات فرانسه

سارکوزی به الیزه می‌رود

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: «نیکولا سارکوزی» نامزد راستگرایان در انتخابات ریاست جمهوری فرانسه، شامگاه یک‌شنبه با کسب اکثریت آراء در دور دوم انتخابات ریاست جمهوری این کشور به پیروزی رسید. بنا بر آخرین نتایج شمارش آراء، سارکوزی حدود پنجاه و سه درصد آراء را به خود اختصاص داده و رقیب او سگولن رویال، نامزد حزب سوسیالیست شکست را پذیرفته است. به این ترتیب نیکولا سارکوزی، سیاستمدار محافظه کار 52 ساله، جانشین ژاک شیراک 71 ساله می‌شود که باید پس از 12 سال کاخ ریاست جمهوری را ترک کند.

سارکوزی که طی سال های پیشین، سمت های وزارت اقتصاد و کشور را در اختیار داشته خواهان اصلاحات بنیادین اقتصادی و نزدیکی بیشتر روابط فرانسه با اسرائیل و ایالات متحده است. بنا به گزارش ها، میزان مشارکت در انتخابات روز جمعه حدود هشتاد و پنج درصد بوده است. این میزان شرکت کننده، در چهل سال گذشته در فرانسه بی‌سابقه بوده است.

پس از اعلام خبر پیروزی سارکوزی، هزاران نفر از هواداران وی به خیابان ها ریختند و سومین پیروزی متوالی نامزدان راستگرا در انتخابات ریاست جمهوری فرانسه را جشن گرفتند. رئیس جمهور منتخب فرانسه نیز در نطق پیروزی خود برای کشورش ابراز احساسات کرد و گفت: فرانسه به من همه چیز داده است. اینک نوبت من است که آنچه فرانسه به من داده در خدمت فرانسه بگذارم. وی افزود: من رييس جمهور تمامی فرانسوی ها هستم. امروز پيروزی دمکراسی است و نه پيروزی بخشی از فرانسه بر بخش ديگر.

رییس جمهور جدید فرانسه گفت: مردم خواستار تغيير هستند و من اين تغيير را انجام می دهم. من می‌خواهم که فرانسوی‌ها فرای عقايد سياسی، مذهبی و...با يکديگر متحد شوند تا فرانسه به پيش برود.

رای گیری در فرانسه ساعت 8 به وقت محلی به پایان رسید و سگولن رویال ساعتی بعد ضمن پذیرش شکست از هفده میلیون فرانسوی که به وی رأی دادند تشکر کرد. او  پس از قبول شکست در انتخابات روز یکشنبه در جمع هواداران خود گفت: من آنچه در توانم بود کردم، و ادامه خواهم داد ... موجی به راه افتاده که بازنخواهد ایستاد. 

رویال که به عنوان اولین زن فرانسوی که به دور دوم انتخابات ریاست جمهوری این کشور راه یافته شناخته می‌شود، در آخرین ساعات مبارزات انتخاباتی گفته بود که انتخاب  سارکوزی ممکن است به شورش و نا آرامی منجر شود. خانم رویال سارکوزی را «گزینه خطرناکی» خوانده و افزوده بود: من امروز مسئولیت خود می‌دانم که به مردم نسبت به خطر نامزدی (او) و خشونتی که در کشور به همراه خواهد داشت هشدار بدهم. 

سارکوزی در دور اول انتخابات 30 درصد آرا را از آن خود کرد و رویال نیز توانست 25 درصد از آرا را تصاحب کند. 

بسیاری از تحلیلگران اعتقاد دارند سارکوزی در پی ورود به کاخ الیزه روابط فرانسه با ایالات متحده و اسرائیل را مستحکم‌تر خواهد ساخت و همگرایی بسیار بیشتری با سیاست‌های واشنگتن علیه ایران نشان خواهد داد. واقعیت این است که صرفنظر از اختلاف نظر جدی دو کاندیدا در مورد رویکردهای داخلی و خارجی فرانسه، آن دو دست‌کم در یک موضوع یعنی اتخاذ مواضعی سخت‌تر در برابر ایران هم ‌رای بودند. این نکته به ویژه در آخرین مناظره تلویزیونی آن دو ـ جایی که متفقا خواستار افزایش تحریم‌های سازمان ملل برای متوقف ساختن برنامه هسته‌ای ایران شدند ـ نمود بیشتری پیدا کرد. [کلیک کنید]

البته موضع مشترک دو نامزد فرانسوی به تبع وابستگی‌های سیاسی ‏آنان دارای اختلافاتی نیز بود. نیکولاس سارکوزی راست‌گرا و ‏نزدیک به آمریکا و انگلیس در ‏سخنانی عجیب ادعا کرد که «مقامات ایرانی خطرناک هستند!»‏. سارکوزی در برابر پرسش مجری برنامه در مورد کارکرد ‏تحریم‌ها علیه ایران، گفت: باید همراه باتحریم‌ها، اتحاد جامعه‎ ‎بین‌المللی درقبال پرونده هسته‌ای ایران را هم حفظ كرد‎.‎

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین