کد خبر: ۶۰۵۹۱۰
تاریخ انتشار : ۲۸ مرداد ۱۳۹۸ - ۲۰:۵۰

روابط آمریکا و آلمان رو به افول است

در پی ناسازگاری‌ها و اختلافات بر سر امور سیاسی و اقتصادی و نیز مناقشات و تهدیدات واشنگتن، روابط میان آمریکا و آلمان در ماه‌های گذشته به سردی گراییده است.
آفتاب‌‌نیوز :

۸۵ درصد از شرکت‌کنندگان نظرسنجی مرکز مطالعاتی «پل آتلانتیک» آلمان، روابط بین برلین و واشنگتن را «ضعیف» و «خیلی ضعیف» عنوان کرده‌اند.

در سرمقاله‌ای که نشریه اشپیگل درباره افول روابط آمریکا و آلمان منتشر کرده است، آمده که این وضعیت در پی ناسازگاری‌ها و اختلافات بر سر امور سیاسی و اقتصادی و نیز مناقشات و تهدیدات واشنگتن صورت گرفته است.

نویسندگان این مطلب عنوان کرده‌اند، از زمانی که ریچارد گرنل، به عنوان سفیر آمریکا در آلمان روی کار آمد، دو کشور درگیر یک «بازی خاموش» دیپلماتیک شده‌اند.

در همین حال، در این سرمقاله به اظهار نظر مارتین شولتس، رئیس سابق پارلمان اروپا درخصوص این سفیر نیز اشاره شده است: گرنل مانند یک دیپلمات رفتار نمی‌کند. او مثل یک افسر مستعمراتی راست‌گرا و افراطی رفتار می‌کند.

رفتار این سفیر به عنوان یک محافظه‌کار قاطع که در ماه مه ۲۰۱۸ در برلین بر سر کار آمد، باعث شده تا مقامات آلمان، فاصله خود را با او حفظ کنند: آنگلا مرکل، صدر اعظم آلمان، هیچ‌گاه با او صحبت نکرده است و هایکو ماس، وزیر امور خارجه نیز ترجیح می‌دهد تا رویارویی کمی با این نماینده آمریکا داشته باشد.

به گزارش خبرگزاری اسپوتنیک، این نشریه یادآور تفاوت موضع واشنگتن و برلین در مورد ایران نیز شده است. واشنگتن اخیرا مدعی است که تلاش می‌کند تا با تشکیل ائتلافی در خلیج فارس، امنیت دریانوردی در آب‌های این منطقه را تضمین کند. طبق گزارش‌ها، آمریکا از آلمان جهت برقراری امنیت در تنگه هرمز و بازداشتن ایران، درخواست کمک کرده است اما برلین، تاکید کرده که نمی‌خواهد بخشی از کمپین «فشار حداکثری» واشنگتن علیه تهران باشد.

وزیر امور خارجه آلمان اظهار داشته که راه حلی نظامی برای مناقشه آمریکا و ایران در تنگه هرمز وجود ندارد. قانون‌گذاران ارشد حزب سوسیال دموکرات و نیز حزب دموکرات مسیحی آلمان نیز با ایده تشکیل ائتلاف مخالفت کرده‌اند.

علاوه بر این، اختلافات حل‌نشده تجاری بین آلمان و آمریکا می‌تواند به پرداخت تاوان منجر شود؛ در حالی که مسأله بودجه دفاعی آلمان نیز از موارد اصلی مشاجره دو کشور است.

آلمان اعلام کرده که در سال ۲۰۱۹، بودجه نظامی‌ خود را به ۱.۳۵ درصد تولید ناخالص داخلی می‌رساند. این میزان هنوز با مقدار ۲ درصد که اعضای ناتو در سال ۲۰۱۴ مقرر کرده بودند، فاصله زیادی دارد.

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا مکرراً عدم تمایل آلمان به افزایش بودجه دفاعی و رسیدن به مبلغ مقرر ناتو را مورد نقد قرار داده است.

ریچارد گرنل طی مصاحبه اخیرش با خبرگزاری آلمانی دی پی ای، با بیان این که برلین از دوستی با واشنگتن سوءاستفاده می‌کند، به انتقاد شدید از میزان بودجه تخصیص‌یافته نظامی توسط دولت آلمان پرداخت.

او در این مصاحبه گفت: این بسیار توهین‌آمیز است که انتظار رود مالیات‌دهندگان آمریکایی، هزینه بیش از ۵۰ هزار پرسنل این کشور را که در آلمان مستقرند، بپردازند اما آلمانی‌ها مازاد بودجه خود را برای امور داخلی آلمان صرف کنند.

این سفیر، ایده ترامپ مبنی بر انتقال نیروهای آمریکایی از آلمان به لهستان را مورد تحسین قرار داده است. او معتقد است زمان آن رسیده که برلین، هزینه دفاعی خودش را بپردازد و آمریکا نیز این امر را تحقق بخشد.

به نوشته نشریه اشپیگل، برلین امیدوار است با پایان ریاست جمهوری دونالد ترامپ، «روزهای خوب شراکت ترانس‌آتلانتیک» بازگردد. با این حال، نویسندگان نشریه معتقدند این امر، نشدنی است و روابط هیچ‌گاه به حالت اول باز نخواهند گشت.

در پایان این مقاله آمده است، از آنجایی که رقبای رئیس‌جمهوری فعلی آمریکا یعنی دموکرات‌ها با انتقادات ترامپ درخصوص برخی مسائل اروپا موافقند، حتی پس از پایان دوران ریاست وی نیز آمریکا، شریکی ناخوشایند برای آلمان خواهد ماند.

 

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین