کد خبر: ۶۰۵۹۶۴
تاریخ انتشار : ۲۹ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۰:۵۵

در دیدار پوتین و مکرون چه گذشت؟

ولادیمیر پوتین ضمن حمایت از عملکرد ارتش سوریه در این کشور، اعلام کرد: ما همچنان به مبارزه با تروریسم ادامه می‌دهیم.
در دیدار پوتین و مکرون چه گذشت؟
آفتاب‌‌نیوز :

ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه در جریان سفرش به «فورت برگانسون» با امانوئل ماکرون، رئیس‌جمهوری فرانسه دیدار کرد. رهبران دو کشور پس از دیدار با یکدیگر، در یک کنفرانس مطبوعاتی شرکت کردند.

رئیس‌جمهوری روسیه در ابتدای سخنانش در این کنفرانس مطبوعاتی ضمن قدردانی از همتای فرانسوی خود، گفت: ما روی روابط دو جانبه متمرکز خواهیم بود. با توجه به ابتکار عمل رئیس‌جمهوری فرانسه علاوه بر زمینه‌های سنتی همکاری، ما به کار خود در زمینه تعامل در میان جوامع مدنی ادامه می‌دهیم. روابط تجاری ما در حال افزایش است. در شش ماهه نخست سال میلادی جاری شاهد کاهشی بودیم که دلایل مشخصی داشت اما میزان تجارت اکنون رو به افزایش است.

وی با اشاره به حجم بالای سرمایه‌گذاری دو کشور در روابط دوجانبه، اظهار کرد که در ماه‌های گذشته دیداری با مدیران شرکت‌های فرانسوی داشته و این نوع ملاقات‌ها باید در آینده نیز در مسکو ادامه داشته باشد.

پوتین در بخش دیگری از اظهارات خود گفت: روسیه کشوری نبود که به طور یک‌جانبه از پیمان منع موشک‌های هسته‌ای میانبرد (INF) خارج شد. اخیراً درباره دستیابی به توافق استارت جدید صحبت می‌کنیم اما در این زمینه شاهد ابتکار عمل یا پیشنهادی از سوی شرکای آمریکایی خود نبوده‌ایم و این در حالی است که گزینه‌های ما روی میز است.

او خاطرنشان کرد: یادآوری می‌کنم که درخصوص پیمان منع موشک‌های هسته‌ای میانبرد همانطور که قبلا نیز گفته‌ام در صورتی که آمریکا به برنامه‌های خود ادامه دهد ما نیز به همین ترتیب ادامه خواهیم داد. به نظر من اروپایی‌ها علاقه‌مند به مذاکره و البته شنیدن پاسخ آمریکا در این زمینه هستند.

رئیس‌جمهوری روسیه با اشاره به تماس‌های اخیر خود با رئیس‌جمهوری جدید اوکراین اعلام کرد: درباره وضعیت اوکراین با رئیس‌جمهوری فرانسه صحبت خواهم کرد و او را در جریان مسائل قرار خواهم داد.

پوتین گفت که درباره سوریه نیز با ماکرون صحبت خواهد کرد.

وی با اشاره به وضعیت ادلب تأکید کرد: تروریست‌ها نباید احساس کنند که پناهگاهی امن در این منطقه دارند. همان‌طور که قبلا نیز گفته‌ایم، به اقدام علیه تروریسم ادامه خواهیم داد.

او با بیان این که موضوع مهم دیگر، لیبی است، اضافه کرد: می‌خواهم بدانم که موضع فرانسه چیست تا بدین ترتیب بتوانیم تلاش‌های خود را هماهنگ سازیم.

پوتین در بخش دیگری از اظهارات خود خاطرنشان کرد: ما در برخورد با مقام‌های اتحادیه اروپا روی حمایت‌های فرانسه حساب می‌کنیم.

رئیس‌جمهوری فرانسه در دیدار با همتای روسی خود گفت که دولت مسکو باید به آزادی بیان، آزادی راهپیمایی و انتخابات آزاد در این کشور توجه کند.

ماکرون که در آستانه برگزاری نشست گروه هفت در فرانسه، میزبان پوتین بود، با توجه به دستگیری گسترده مخالفان در تجمعات اخیر در مسکو، از وضعیت دموکراسی در روسیه انتقاد کرد.

ماکرون گفت: در تابستان جاری ما مانند تمام اعضای دیگر شورای اتحادیه اروپا روسیه را به رعایت کامل آزادی اعتراض، آزادی بیان، آزادی اندیشه و آزادی شرکت در انتخابات دعوت کردیم زیرا به یک روسیه اروپایی باور داریم.

پوتین نیز در واکنش به این اظهارات ماکرون از برخورد پلیس فرانسه با معترضان جنبش موسوم به جلیقه‌زردها انتقاد کرد و گفت: دوست نداشتم این را بگویم، در فرانسه اعتراضاتی انجام شد و ده‌ها تن از معترضان مجروح و بسیاری از آنان بازداشت شدند. ولی روسیه در پی ایجاد شرایطی همانند شرایط اعتراض جلیقه‌زردها در فرانسه نیست.

ماکرون پس از این اظهارات توضیح داد که معترضان فرانسوی اجازه اعتراض داشته و پلیس تنها با خرابکاران برخورد کرده است.

وی همچنین با یادآوری حق معترضان فرانسوی به شکایت از برخورد غیرقانونی در برابر دادگاه‌های فرانسه و اروپا، خاطرنشان کرد که جلیقه‌زردها در آخرین انتخابات پارلمان اروپا شرکت کرده و همچنان حق شرکت در انتخابات آتی فرانسه را نیز دارند.

هر دو رئیس‌جمهوری بر حق دولت خود برای برخورد با خرابکاران تأکید کردند.

ماکرون گفت که در آستانه نشست گروه هفت با روسیه برای یافتن راه‌حلی برای مسائل مختلف جهان از جمله اختلاف میان اوکراین و روسیه و نیز تنش موجود میان ایران با آمریکا گفت‌وگو می‌کند.

در جلسه مطبوعاتی ولادیمیر پوتین با امانوئل ماکرون، به جز وزرای خارجه دو کشور امانوئل بون، نماینده ویژه کاخ الیزه برای گفت‌وگو با ایران نیز حضور داشت. این دیپلمات فرانسوی در ماه‌های اخیر چند بار برای انتقال پیام مقام‌های پاریس به تهران سفر کرده است.

نشست آتی سران هفت قدرت صنعتی جهان به ریاست فرانسه قرار است از دوم تا چهارم شهریور ماه آتی در شهر بیاریتز واقع در جنوب غربی این کشور برگزار شود.

پوتین در مورد تنش این کشور با اوکراین گفت که به هیچ قالب دیگری از گفت‌وگوها به جز چارچوب «گفت‌وگوهای نرماندی» باور ندارد.

سران روسیه، آلمان، فرانسه و اوکراین چهار شرکت‌کننده در گفت‌وگوهای نرماندی هستند. ماکرون اعلام کرد، این چهار کشور «در هفته‌های آتی» برای گفت‌وگو در مورد بحران اوکراین گرد هم خواهند آمد.

پوتین بدون تأیید شرکت در این نشست گفت که در گفت‌وگوی تلفنی اخیر خود با ولودیمیر زلینسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین، «نشانه‌های خوش‌بینانه‌ ولی محتاطانه‌ای» دیده است.

از سوی دیگر، ماکرون با استفاده از فرصت حضور همتای روسی خود، از دولت مسکو خواست تا آتش‌بس در این منطقه را «به طور جدی» رعایت کند.

پوتین در واکنش گفت که دولت روسیه به درخواست سوریه در کنار نیروهای این کشور با تروریست‌ها می‌جنگد.

رئیس‌جمهوری فرانسه ضمن ابراز نگرانی نسبت به وضعیت فعلی ادلب، بر ضرورت برقراری آتش‌بس در این منطقه تأکید کرد.

ماکرون تصریح کرد: غیرنظامیان در ادلب زیر آتش بمب و گلوله زندگی می کنند و به ویژه کودکان کشته می‌شوند. بر اساس آنچه در توافق سوچی تأکید شده است، باید در ادلب آتش‌بس برقرار شود.

پوتین نیز اظهار کرد: قبلا ۵۰ درصد ادلب تحت کنترل تروریست‌ها قرار داشت. این تروریست‌ها اکنون نیز ۹۰ درصد ادلب را تصرف کرده‌اند. حملات در ادلب از سوی مناطق تحت کنترل تروریست‌ها صورت می‌گیرد.

وی همچنین افرود: تروریست‌ها از ادلب به مناطق مختلف جهان نفوذ می‌کنند. این بسیار خطرناک است. یک پایگاه هوایی متعلق به ما در ادلب چندین بار مورد هدف قرار گرفت. به این دلیل روسیه از تلاش‌های ارتش سوریه در برابر تروریست‌ها حمایت می‌کند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین