کد خبر: ۶۰۵۹۹
تاریخ انتشار : ۱۷ ارديبهشت ۱۳۸۶ - ۱۴:۵۵
معاون وزیر خارجه آمریکا تاکید کرد:

آمریکا در انتظار نتایج دیدار لاریجانی و سولانا

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: «نیکلاس برنز» معاون وزیر خارجه آمریکا با اشاره به این که «آمریکا با علاقه موضوعات مطرح شده در مذاکرات جدید ایران و اروپا را دنبال می‌کند» تاکید کرد، تصمیم‌گیری در مورد چگونگی حل مساله هسته‌ای ایران به نتایج دیدارهای سولانا و لاریجانی بستگی دارد. 

نیکلاس برنز پس از نشست گروه 1+5 در لندن در مصاحبه با روزنامه فایننشیال گفت: بسیار مهم است که در دیدارهای آقای لاریجانی و سولانا چه مطالبی مطرح می‌شود. وی افزود: ما واقعا به آنچه آنها می‌گویند، علاقمندیم و نتایج این مذاکرات را دنبال می‌کنیم.

برنز همچنین گفت: آمریکا آمادگی خود برای مذاکره با ایران را در دو زمینه نشان داده. در مساله هسته‌ای آمریکا اعلام کرد اگر ایران غنی‌‌سازی را تعلیق کند حاضر به مذاکره با تهران است. بنا به گفته برنز در اجلاس شرم‌الشیخ نیز آمریکا آمادگی خود را برای مذاکره با ایران اعلام کرد اما منوچهر متکی وزیر خارجه ایران این امکان را ایجاد نکرد.

وی در ادامه با اشاره به نگرانی‌های جامعه جهانی از برنامه هسته‌ای ایران گفت: ایران با نپذیرفتن قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل خود را بیش از گذشته منزوی کرده است. بنا به گفته برنز حتی کشورهایی مثل برزیل، مصر، هند، اندونزی و آفریقای جنوبی نیز به تحریم‌های ایران رای داده‌اند و اکنون این کشور هیچ حامی‌ای ندارد. وی افزود: با وجود اظهار تمایل گروه 1+5 برای مذاکره با ایران در نشست لندن، شرکت‌کنندگان تاکید کردند که اگر ایران تعلیق را نپذیرد احتمال تصویب قطعنامه سوم هم وجود دارد.

به گزارش سایت اسپیرونیوز، نیکلاس برنز در مصاحبه با رادیو فردا نیز گفته بود هیچ کس مخالف استفاده ایران از انرژی صلح‌آمیز هسته‌ای نیست و مردم ایران نباید فکر کنند ما در مقابل آنها ایستاده‌ایم. بلکه ما نمی‌توانیم امکانی را در اختیار دولت ایران قرار دهیم که به مسیر ساخت سلاح اتمی دست پیدا کند.

وی در مورد امکان حمله نظامی به ایران نیز گفت: ما هیچ وقت این گزینه را از روی میز برنمی‌داریم، اما خوشبختانه اولویت ما حل دیپلماتیک مساله است. ما به دنبال مذاکره با ایران و نه مواجهه با آن هستیم. بنا به گفته برنز آمریکا امیدوار است دیپلماسی در مورد مساله هسته‌ای ایران امکان موفقیت را داشته باشد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین