کد خبر: ۶۰۶۰۱۰
تاریخ انتشار : ۲۹ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۴:۳۹
بیماری‌های قلبی مهم‌ترین عامل مرگ و میر در جهان

تفاوت علائم حمله قلبی در زنان و مردان

با توجه به اینکه بیماری‌های قلبی مهم‌ترین عامل مرگ و میر در سراسر جهان است، آشنایی با علائم آن برای تمام افراد به ویژه زنان ضروری است؛ چرا که علائم حمله قلبی در زنان بسیار متفاوت و دور از ذهن است.
آفتاب‌‌نیوز :

بر اساس پایگاه خبری هلث نیوز، شاید اکثر افراد بر این تصور باشند که علائم حمله قلبی در زنان مانند صحنه‌های فیلم و تئاتر شامل درد در ناحیه قفسه سینه و افتادن روی زمین است؛ در صورتی که علائم بیماری‌های قلبی در زنان بسیار متفاوت و دور از ذهن است. گاهی این علائم می‌تواند مشابه آنفلوآنزا باشد.

حمله قلبی یا آنفارکتوس میوکارد زمانی رخ می‌دهد که قلب به دلیل انسداد جریان خون دچار کمبود اکسیژن شود. این انسداد معمولا به دلیل ایجاد پلاک به وجود می‌آید که ناشی از تجمع چربی و کلسترول در عروق خونی است. بر اثر حمله قلبی و شدت آن بخشی از عضله قلب آسیب می‌بیند که می‌تواند به آسیب خفیف، عوارض شدید و حتی مرگ منجر شود. بر اساس آمار در هر ۴۳ ثانیه، یک نفر دچار حمله قلبی می‌شود.

تفاوت علائم حمله قلبی زنان و مردان

بر اساس آمار انجمن قلب آمریکا، علائم حمله قلبی در زنان متفاوت است.

برخی از شایع‌ترین علائم حمله قلبی در زنان:

- احساس درد در ناحیه فک، گردن، پشت و بازودرد ناگهانی یا تدریجی در ناحیه فک، گردن، پشت و بازو در زنان می‌تواند یکی از مهم‌ترین علائم این عارضه باشد. درد می‌تواند بین این نواحی یا بخش‌های دیگر بدن باشد و درد شدید هنگام خواب بروز کند.

- عرق سرد

عرق سرد معمولا دلیلی بر شروع آنفلوآنزا یا گرمای بیش از حد بدن قلمداد می‌شود؛ ولی می‌تواند از علائم اولیه حمله قلبی باشد.

- تنگی نفس، احساس سبکی سر و حالت تهوع

این حالت بیشتر در افرادی دیده می‌شود که همراه با تنگی نفس، در قفسه سینه احساس درد ندارند. بر اساس مطالعات منتشر شده در انجمن قلب آمریکا، حدود ۴۲ درصد زنانی که دچار حمله قلبی می‌شوند، از یک ماه قبل علائمی مانند تنگی نفس دارند. این اختلال ناگهانی و بدون هر گونه فعالیت بدنی رخ می‌دهد.

- احساس فشار و ناراحتی در قفسه سینه

این درد بسیار شدید است و می‌تواند در زنان و مردان دیده شود. درد در قفسه سینه ناشی از حمله قلبی در زنان در هر بخشی از قفسه سینه و نه فقط در قسمت چپ دیده می‌شود. این درد معمولا چند دقیقه طول می‌کشد و مجدد عود می‌کند.

- معده درد

این درد شبیه به سوزش معده و بعضا بسیار ناراحت‌کننده است.

- خستگی

خستگی بیش‌از اندازه یکی از مهم‌ترین علائم این عارضه در زنان از یک ماه قبل از حمله است، اختلال خواب نیز در این بیماران دیده می‌شود.

بر اساس مطالعات زنان در دوران یائسگی و پس از آن بیشتر در معرض بیماری‌های قلبی قرار دارند. این امر ناشی از تغییرات هورمونی است و معمولا علائم بیماری در زنان ۵۰ سال به بالا شامل درد در ناحیه معده، گردن، بازو، فک و پشت، قفسه سینه و ضربان نامنظم قلب و تعریق فراوان است.

کدام گروه از زنان بیشتر در معرض حمله قلبی هستند

زنان چاق و دارای اضافه وزن، مبتلا به دیابت و کلسترول و فشارخون بالا بیشتر در معرض این عارضه هستند.

سیگار، ‌افسردگی، بیماری‌های التهابی، نداشتن تحرک، سندرم متابولیک، مشکلات دوران بارداری و استرس از جمله مهم‌ترین عوامل خطر این عارضه به شمار می‌آیند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین