کد خبر: ۶۰۶۴۲۳
تاریخ انتشار : ۳۱ مرداد ۱۳۹۸ - ۲۳:۵۷

انتقاد تند نخست‌وزیر پیشین دانمارک از ترامپ

نخست وزیر پیشین دانمارک روز پنجشنبه در واکنش به پیام توئیتری رئیس جمهوری آمریکا درباره افزایش بودجه نظامی واشنگتن، گفت: موضوع توان دفاعی، تنها محدود به درصد افزایش بودجه نظامی نمی شود.
انتقاد تند نخست‌وزیر پیشین دانمارک از ترامپ
آفتاب‌‌نیوز :

"لارس لوکه راسموسن" نخست وزیر پیشین دانمارک گفت: "موضوع توان دفاعی و اراده دفاعی، فقط محدود به میزان پولی که صرف این کار می شود، نیست.

به گزارش خبرگزاری ای. پی، راسموسن که تا ماه ژوئن گذشته سمت نخست وزیری دانمارک را بر عهده داشت، گفت: دانمارک دقیقا شمار یکسانی از تلفات را همانند آمریکا در افغانستان داشته است. ما همواره آماده ایم و محکم ایستاده ایم.

نخست وزیر پیشین دانمارک خطاب به دونالد ترامپ تاکید کرد: این موضوع را هرگز نمی پذیریم که اراده دفاعی ما فقط مربوط به درصدها و پولی باشد که به این منظور اختصاص داده ایم. این موضوع را در نشست سال گذشته در بروکسل به شما گفته ایم.

اظهارات تند راسموسن خطاب به رئیس جمهوری آمریکا، تازه‌ترین اظهارات مقامات دانمارک در پی تشدید کشمکش‌ها میان واشنگتن و کپنهاک است. این کشمش‌ها به دنبال آن اتفاق افتاد که ترامپ سفر خود را به دانمارک لغو و و خاطر نشان کرد که اقدام "مته فردریکسن" نخست وزیر دانمارک در رد درخواست وی برای خرید جزیره گرینلند بسیار اقدام زننده ای بوده است.

ترامپ پیشنهاد خرید جزیره گرینلند دانمارک را ارائه کرده بود اما نخست وزیر دانمارک گفت کشورش علاقه‌ای به مذاکره درباره این موضوع ندارد.

فردریکسن گفته است؛ گرینلند، جزیره‌ای خودمختار در قلمرو دانمارک است و فروشی نیست.

قرار بود ترامپ روز دوم سپتامبر (۱۱ شهریور) به دعوت مارگرت دوم، ملکه دانمارک به این کشور سفر کند. او گفته است؛ به خاطر رد پیشنهادش برای خرید سرزمین گرینلند، سفر خود به دانمارک را لغو کرده است.

ترامپ بیش از همه، به دلیل منابع طبیعی و اهمیت ژئوپلتیکی به خرید این منطقه تمایل نشان می دهد؛ اما او خرید گرینلند را به معامله املاک و مستغلات شبیه کرد و گفت که در این مورد با مقامات دانمارک صحبت خواهد کرد.

ترامپ به شوخی با به اشتراک گذاشتن یک عکس فتوشاپ شده از یکی از برج های طلایی ترامپ در وسط روستایی در گرینلند، وعده داد؛ در این جزیره آسمان خراش نخواهد ساخت.

بر اساس توافقی که در سال ۱۹۵۱ امضا شده، دانمارک به آمریکا اجازه داده که پایگاه نظامی و تأسیسات راداری در گرینلند ایجاد کند. نیروی هوایی آمریکا هم اکنون در گرینلند یک پایگاه دارد که در یکهزار و ۲۰۰ کیلومتری جنوب قطب شمال قرار دارد.

تصمیم ترامپ برای لغو سفر رسمی خود به دانمارک به علت سخنان اخیر نخست وزیر این کشور، انزجار و خشم سیاستمداران و شهروندان دانمارکی علیه ترامپ را بر انگیخت.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین