کد خبر: ۶۰۶۵۶۷
تاریخ انتشار : ۰۱ شهريور ۱۳۹۸ - ۲۰:۵۰

حبیب الصایغ درگذشت

حبیب الصایغ، در سال ۲۰۱۳ از سوی گروهی از منتقدان، نویسندگان و چهره‌های فرهنگی جهان عرب برای دریافت جایزه نوبل ادبیات به آکادمی نوبل به عنوان شاعر بزرگ جهان عرب معرفی شد. این شاعر و نویسنده عرب در سن ۶۴ سالگی از دنیا رفت.
آفتاب‌‌نیوز :

حبیب الصایغ، شاعر و نویسنده اماراتی و سردبیر روزنامه اماراتی الخلیج، رئیس اتحادیه نویسندگان اماراتی و دبیر کل اتحادیه ادبا و نویسندگان عرب در سن ۶۴ سالی دار فانی را وداع گفت. حبیب یوسف عبدالله الصایغ در سال ۱۹۵۵ در ابوظبی، پایتخت امارات دیده به جهان گشود . در سال ۱۹۷۷ لیسانس فلسفه و درسال ۱۹۹۸ مدرک فوق‌لیسانس خود را در رشته زبان انگلیسی و عربی و ترجمه از دانشگاه لندن دریافت کرد.

به گزارش نشنال، رئیس اتحادیه نویسندگان عرب در بیانیه‌ای ضمن تسلیت درباره او نوشت «فقدان ناگهانی او که خسارت آشکاری برای جامعه فرهنگی عرب به شمار می‌رود روزی اندوه‌بار را برای تاریخ فرهنگ عرب رقم زد. او علاوه بر اینکه شاعری چیره‌دست بود روزنامه‌نگاری توانمند بود که قلمش را در راه خدمت به مسایل ملی عربی، علی‌الخصوص قضیه فلسطین که موضوع اصلی و مرکزی اعراب است به کار گرفت و از مهم‌ترین مخالفان عادی‌سازی روابط با دشمن صهیونیستی بود.»

او در سنین آغازین جوانی با نوشته‌ها و اشعارش به نشر افکار و عقاید خود پرداخت و در ده‌ها کنفرانس و سمینار عربی و بین‌المللی شرکت کرد و اشعار و قصایدش به زبان‌های انگلیسی، فرانسوی، آلمانی، ایتالیایی، اسپانیایی و چینی ترجمه و منتشر شدند.

اولین دیوان شعری او در سال ۱۹۸۰ و دیگر دوادین شعری او به ترتیب در سال‌های بعد منتشر شدند که مهم‌ترین آن‌ها عبارتند از «آخرین جمله سخنگوی خویش» در سال ۱۹۸۱، «قصایدی به بیروت» ۱۹۸۲، «شباهت‌ها» ۱۹۸۶ «گل کهنسالی» ۱۹۹۵ و «شکست در وزن» ۲۰۱۱.

حبیبی صایغ در سال ۲۰۱۳ از سوی گروهی از منتقدان، نویسندگان و چهره‌های فرهنگی جهان عرب برای دریافت جایزه نوبل ادبیات به آکادمی نوبل به عنوان شاعر بزرگ جهان عرب که نماینده نوآوری‌های جهان عرب است معرفی شد که در نهایت آکادمی نوبل جایزه خود را به آلیس مونرو، نویسنده کانادایی اهدا کرد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین