کد خبر: ۶۰۶۵۸۹
تاریخ انتشار : ۰۱ شهريور ۱۳۹۸ - ۲۳:۰۱

رییس سازمان حج وزیارت: یک سوم حجاج ایرانی به کشور بازگشتند

رییس سازمان حج و زیارت از بازگشت نزدیک به 30 هزار حاجی ایرانی تا پایان روز جمعه یکم شهریورماه به کشور خبر داد که 33.8 درصد کل حجاج ایرانی را تشکیل می دهند.
آفتاب‌‌نیوز :

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی حج، «علی رضا رشیدیان» شامگاه جمعه در نشست شورای برنامه ریزی و هماهنگی بعثه در مکه مکرمه که به ریاست حجت الاسلام والمسلمین « سیدعبدالفتاح نواب» نماینده ولی فقیه و سرپرست حجاج ایرانی برگزار شد، گفت: 123 پرواز تا پایان امروز برای بازگشت حجاج به کشور انجام شد که در مجموع 29 هزار و 922 زائر بیت الله الحرام به میهن بازگشتند.

وی افزود: پس از تاخیری که در پروازهای روز نخست به دلیل بروز اختلال در اعزام اتوبوسهای حامل زائران به فرودگاه های جده و مدینه رخ داده بود، در حال حاضر، پروازها طبق برنامه انجام می شود و از روند مقبولی برخوردار است.

رییس سازمان حج و زیارت همچنین ابراز امیدواری کرد: عربستان سعودی با افزایش پروازهای شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران (هما) برای بازگرداندن حجاج در هفته پیش رو موافقت کند.

امسال بیش از۸۸ هزار و 500 زائر ایرانی مناسک حج تمتع را در سرزمین وحی به جای آوردند و مطابق برنامه، قرار است تمامی آنها تا 17 شهریور توسط هواپیماهای ایران ایر به کشور برگردند.

** عملیات بازگشت حجاج از 25 مرداد – 8 روز پیش- آغاز شده است.

«کامران اکبری» مسئول حمل و نقل عملیات حج نیز در این نشست گفت که عملیات بازگشت حجاج تاکنون در 6 ایستگاه پروازی از مجموع 19 ایستگاه پروازی کشور به پایان رسیده و در دو ایستگاه دیگر نیز تا روز دوشنبه هفته جاری به پایان می رسید.

وی همچنین از کاهش بار حجاج در سال جاری نسبت به سالهای قبل خبر داد و افزود: بر خلاف گذشته، هواپیماها در انتقال بار حجاج در برگشت تاکنون با مشکلی روبرو نشده اند.

** وضعیت حجاج در سرزمین وحی

رییس سازمان حج و زیارت نیز در این نشست، شرایط حجاج را در مکه و مدینه مطلوب ارزیابی کرد واظهارداشت: با توجه به روند اعزام کاروانهای حجاج از مکه مکرمه به سوی ایران یا مدینه، تا پایان امشب، 45 هزار و 495 زائر در قالب 323 کاروان در مکه مکرمه و 9 هزار و 313 زائر در قالب 66 کاروان در مدینه منوره مستقر می شوند.

رشیدیان افزود: روند خدمات رسانی به حجاج ایرانی در شهرهای مکه و مدینه همچنان با قوت دنبال می شود و شرایط اقامتی آنان، مطلوب است.

وی همچنین از انجام شش میلیون فرصت جابجایی با اتوبوس برای زائران ایرانی در داخل مکه مکرمه در سال جاری خبر داد و سرانه هر زائر را در این زمینه 6/3 سفر بیان کرد.

وی، زیارت دوره ای به منظور بازدید حجاج ایرانی از اماکن تاریخی شهرهای مکه و مدینه را از برنامه های فرهنگی ایام اقامت آنان در این شهرها اعلام کرد و اظهارداشت: تاکنون نزدیک به 61 هزار زائر در قالب 418 کاروان در زیارت دوره مدینه منوره و 82 هزار زائر در قالب 558 کاروان در زیارت دوره مکه مکرمه شرکت کرده اند.

*درگذشت 14 زائر ایرانی در مکه و مدینه

رییس سازمان حج و زیارت در این نشست با اعلام خبر درگذشت 14 زائر ایرانی در مکه و مدینه از تیرماه گذشته تاکنون گفت: تازه ترین متوفی، یک مرد حدود 70 ساله بود که دو روز پیش بر اثر خونریزی مغزی در بیمارستان نور مکه بدرود حیات گفت.

وی افزود: تاکنون پیکر 8 تن از زائران متوفی به ایران منتقل شده و سه نفر نیز به درخواست خانواده هایشان در شهرهای مکه و مدینه به خاک سپرده شده اند. پیکر آخرین متوفی نیز به ایران انتقال خواهد یافت.

رشیدیان گفت: در حال حاضر، 14 زائر ایرانی در بیمارستانهای عربستان و 24 نفر نیز در بیمارستان حجاج ایران در مکه مکرمه بستری هستند.

رییس سازمان حج و زیارت یادآورشد: از زمان ورود زائران ایرانی به عربستان در 17 تیرماه تاکنون در مجموع 264 هزار و 262 مورد ویزیت در مکه و 16 هزار و 550 ویزیت توسط پزشکان ایرانی در مدینه منوره انجام شده است.

وی افزود: کمبود دارو برای درمان بیماران در درمانگاههای ایران وجود ندارد و اقدامات لازم برای تامین آنها صورت گرفته است.

در ادامه این نشست، مسئولان بخشهای مختلف ستاد حج و زیارت از جمله بخشهای بازرسی، معاونت فرهنگی، امور کنسولی، ستاد مکه و مرکز پزشکی حج و زیارت گزارشهایی را از اقدامات انجام شده در حوزه خود ارایه کردند.

حجت الاسلام والمسلمین نواب نماینده ولی فقیه و سرپرست حجاج ایرانی در آغاز این نشست از اقدام مسئولان بعثه و ستاد حج و زیارت در عیادت از بیماران ایرانی بستری در بیمارستان سعودی نور در مکه مکرمه قدردانی کرد.

وی گفت: هر چه انسان از افراد ناتوان، آسیب دیده و افتاده دلجویی کند و احوال آنها را بپرسد، کار خوبی انجام داده است و اگر این اقدام به صورت جمعی صورت گیرد، پیام بهتری به مخاطبان منتقل می کند.

سرپرست حجاج ایرانی همچنین تاکید کرد که کار بررسی گزارشها در باره نقاط مثبت و منفی حج امسال و بررسی راهکارهای پیشنهادی به منظور بهبود عملیات حج تمتع در سال آینده در جلسات آتی شورای برنامه ریزی و هماهنگی بعثه ادامه خواهد یافت.

اعضای این شورا را مسئولان بخشهای مختلف بعثه مقام معظم رهبری، سازمان حج و زیارت، هیات پزشکی حج جمعیت هلال احمر و بخش کنسولی وزارت امور خارجه تشکیل می دهند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین