کد خبر: ۶۰۶۶۳۳
تاریخ انتشار : ۰۲ شهريور ۱۳۹۸ - ۰۸:۵۳

گرفتگی عضلات پا نشانه بیماری کبدی

متخصصان به افراد توصیه می‌کنند درد و گرفتگی عضلات پا را جدی بگیرند، زیرا می‌تواند نشانه بیماری کبدی باشد.
گرفتگی عضلات پا نشانه بیماری کبدی
آفتاب‌‌نیوز :

معمولا گرفتگی عضلات از جمله نشانه‌هایی به حساب می‌آید که در تشخیص بیماری کبدی نادیده گرفته می‌شود. هرچند، شواهد پزشکی کافی وجود دارد که نشان‌دهنده شیوع گرفتگی عضلات در مبتلایان به بیماری سیروز کبدی است.

به گفته متخصصان، شیوع گرفتگی عضلات در مبتلایان به بیماری سیروز بین ۲۲ تا ۸۸ درصد متغیر است و به تعاریف متعدد از گرفتگی بستگی دارد. مکانیزم مشخصی که باعث می‌شود مبتلایان به این بیماری کبدی دچار گرفتگی عضلات شوند به خوبی مورد بررسی قرار نگرفته‌است. هرچند، دلایلی وجود دارد که نشان می‌دهد سوخت و ساز انرژی، عملکرد عصب‌ها، الکترولیت‌ها و حجم پلاسما در گرفتگی غیر ارادی عضلات به ویژه در ناحیه پا نقش دارند.

در ماه مارس گروهی از محققان ژاپنی تحقیقاتی انجام داده و دریافتند که گرفتگی عضلات نسبتا در مبتلایان به بیماری مزمن کبدی به وفور مشاهده می‌شود.

یافته‌ها حاکی از آن است که بیماران مبتلا به بیماری کبد چرب غیر الکلی نیز به دلیل کاهش حجم عضلانی، مستعد گرفتگی در این ناحیه هستند.

به گزارش مدیکال دیلی، همچنین گرفتگی عضلات پا می‌تواند بر اثر بیماری‌ها و شرایط دیگری از جمله بارداری، ‌ورزش سنگین و مصرف برخی انواع داروها همچون استاتین‌ها باشد، اما بهترین راه برای مشخص شدن علت دقیق گرفتگی عضلات پا مشورت با پزشک است. برخی از موارد گرفتگی عضلات پا نگران کننده نیستند، اما درصورتیکه بر کیفیت زندگی اثر گذاشته و خواب را مختل کند لازم است به پزشک مراجعه شود.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین