کد خبر: ۶۰۶۷۳
تاریخ انتشار : ۱۸ ارديبهشت ۱۳۸۶ - ۱۳:۴۷
متکی: تعلیق در دستور کار ایران نیست

مخالفت تهران با طرح سوئیس

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب:‌ منوچهر متکی وزیر خارجه کشورمان اعلام کرد ایران قصد ندارد تعلیق غنی سازی اورانیوم در راستای طرح سوئیس را بپذیرد.‌ این در حالی است که پیش از این متکی در دیدار با مقامات سوئیس از طرح این کشور برای حل مساله هسته ای ایران حمایت کرده بود.

به گزارش خبرگزاری رویترز متكی روز دوشنبه پس از دیدار با كارل بیلر، همتای سوئدیش در كنفرانسی خبری گفت: ایران هیچ گونه قصدی برای تعلیق برنامه‌ هسته‌ ای خود در راستای طرح سوئیس ندارد. وی افزود: خط قرمز تعلیق است، تعلیق در دستور كار ما نیست.

این اظهارات در حالی صورت می‌گیرد که خبرگزاری رویترز در زمان برگزاری اجلاس شرم‌الشیخ با اعلام خبر دیدار متکی با نماینده سوئیس و مذاکره در مورد برنامه هسته‌ای از استقبال متکی از این طرح خبر داده بود. بنا به این گزارش جزئیات بیشتری از مذاکرات ایران و سوئیس منتشر نشده اما دیپلمات‌ها گفته بودند طرح سوئیس حاوی تعلیق همزمان غنی‌سازی اورانیوم از سوی ایران و تحریم‌های سازمان ملل است که عملا امکان تداوم مذاکرات هسته‌ای را فراهم می‌کند. یک دیپلمات آگاه نیز به خبرگزاری رویترز گفته بود که ایران قصد دارد پیشنهاد سوئیس را بپذیرد اما تعلیق کامل را نه در طول مذاکرات و نه پس از آن نخواهد پذیرفت. 

در این گزارش همچنین تاکید شده بود که این مساله با اظهارات علی لاریجانی در دیدار با سولانا مبنی بر اینکه ایران قصد پذیرش تعلیق کامل را ندارد منافات دارد. 

متکی در کنفرانس خبری مشترک با همتای سوئدی خود گفت: به غیر از درخواست تعلیق در پیشنهاد سوییس « بخش باقی مانده ممكن است».گفتنی است که طرح سوئیس بدون امکان تعلیق غنی سازی از سوی ایران امکان عملی شدن ندارد،چرا که بخش دوم آن یعنی لغو تحریمهای سازمان ملل باید همزمان با تعلیق از سوی ایران اجرا شود. از این رو به نظر می رسد اجتناب از ارائه تفسیرهای مختلف از یک طرح می‌تواند به بیان شفاف دیدگاههای جمهوری اسلامی در زمینه برنامه هسته‌ای کمک کند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین