کد خبر: ۶۰۷۰۹
تاریخ انتشار : ۱۹ ارديبهشت ۱۳۸۶ - ۱۳:۵۷

عراقچی: ایران هزینه پیشرفت را می‌پردازد

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: «عباس عراقچی» معاون وزیر خارجه کشورمان در مصاحبه با روزنامه فایننشیال تایمز با بیان اینکه ایران تحت فشارهای جامعه جهانی حاضر به متوقف کردن برنامه هسته‌ای‌اش نیست اعلام کرد تهران آماده است هزینه توسعه برنامه هسته‌ای‌اش را بپردازد.

عراقچی در مصاحبه با روزنامه فایننشیال تایمز گفت: برای حل مساله هسته‌ای ایران تنها دو گزینه وجود دارد مواجهه یا همکاری. وی افزود: اگر غرب مواجهه را ترجیح می‌دهد پس اجازه دهید با هم به پیش برویم. 

وی در ادامه فشارهای جامعه جهانی علیه ایران را بی‌فایده دانسته و گفت: واقعا نتیجه قطعنامه‌های شواری امنیت سازمان ملل علیه ایران چه بوده است؟ بنا به گفته عراقچی در شرایطی که قدرت‌های بزرگ دو قطعنامه تحریم را علیه ایران به تصویب رساندند این کشور فعالیت‌های صلح‌آمیز هسته‌ای‌اش را توسعه داد و سطح همکاری‌های خود با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را کاهش داد. معاون وزیر خارجه ایران افزود: این روند می‌تواند ادامه داشته باشد اما نتیجه‌ای جز گسترش بحران به دنبال نخواهد داشت. 

عراقچی در بخش دیگری از مصاحبه خود به انتقاد از سیاست‌های آمریکا در عراق پرداخت. وی گفت: آمریکا و ایران منافع همسانی در ایجاد عراق باثبات دارند و مذاکرات مستقیم آنها می‌تواند به یک عقب‌نشینی آبرومندانه منجر شود. عراقچی افزود: حمله آمریکا به عراق با مصیبت همراه بود، اجازه دهید عقب‌نشینی‌اش با مصیبت همراه نشود.

فایننشیال تایمز می‌نویسد: عراقچی در این اظهارات اشاره‌ای به «رفتار تماشایی» وزیر خارجه ایران در نشست شرم‌الشیخ که ضیافت شام با حضور کاندولیزا رایس را ترک کرد، نداشت اما تاکید کرد که تهران خواستار توسعه یک رهیافت مشترک در مورد آینده عراق با مشارکت همسایگان این کشور و نیروهای خارجی است.

بنا به گفته وی عقب‌نشینی فوری نیروهای آمریکایی می‌تواند باعث ایجاد هرج و مرج در عراق شود و البته کسی هم خواستار آن نیست، بلکه مهم این است که آمریکا برای عقب‌نشینی طرح و جدول زمان‌بندی داشته باشد.

وی اوضاع عراق را بسیار آشفته دانست و گفت: این کشور از چرخه شرارت رنج می‌برد. در این کشور نیروهایی وجود دارند که به بهانه «جنگ با تروریسم» آن را اشغال کرده‌اند و تروریست‌هایی که مدعی‌اند با اشغالگران می‌جنگند.

معاون وزیر خارجه ایران در بخش دیگری از اظهاراتش اتهامات آمریکا علیه ایران مبنی بر کمک‌های تهران به شورشیان عراقی را رد کرد و گفت: آمریکایی‌ها باید متهم کردن دیگران را به خاطر مسائلی که خود آنها مسبب آن هستند متوقف کنند. وی گفت: واقعیت آن است که تعداد سلاح‌هایی که از عراق وارد ایران می‌شود بسیار بالا است و می‌توانید این مساله را با خواندن صفحات حوادث در روزنامه‌ها (ایران) بفهمید. 

بنا به گفته وی گروه‌های تروریستی از اوضاع عراق به عنوان یک فرصت استفاده می‌کنند. وی همچنین آمریکا و انگلیس را به دست داشتن در عملیات تروریستی در بخش‌های جنوبی و جنوب غربی ایران متهم کرد. وی گفت: روابط واشنگتن با گروه‌های تروریستی مخالف ایران ما را نسبت به اهداف این کشور بدبین کرده است.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین