کد خبر: ۶۰۷۱۲۳
تاریخ انتشار : ۰۴ شهريور ۱۳۹۸ - ۰۹:۰۵

رکورددار جوایز جشن خانه سینما کیست؟

چند روز بیشتر تا برگزاری بیست‌ویکمین جشن بزرگ سینمای ایران و معرفی برندگان تندیس خانه سینما باقی نمانده و فعلا رکورددار این جشن دست‌نیافتنی است.
رکورددار جوایز جشن خانه سینما کیست؟
آفتاب‌‌نیوز :

20 سال از برگزاری جشن خانه سینما می‌گذرد و در این دو دهه سینماگران مختلفی تندیس این جشن را که مهم‌ترین جایزه صنفی خود می‌دانند به خانه برده‌اند. در این بین تعدادی از فیلمسازان و بازیگران و نیز دیگر دست‌اندرکاران فیلم‌های سینمایی بیش از یک تندیس را برنده‌ شده‌ و حتی صاحب رکورد شده‌اند؛ رکوردهایی که بعضی در دسترس و بعضی دیگر فعلا دور از دسترس هستند مثل تعداد جوایزی که اصغر فرهادی از جشن خانه سینما گرفته است.

این فیلمساز تاکنون 10 تندیس جشن خانه سینما را در مقام کارگردان، تهیه‌کننده و فیلمنامه‌نویس دریافت کرده و فاصله زیادی با دیگر فیلمسازانی که آن‌ها هم خودشان نویسنده کارشان هستند دارد.

فرهادی در دوره هفتم جشن خانه سینما برای فیلمنامه «رقص در غبار» که به طور مشترک نوشته شده بود تندیس گرفت و بعد در دوره دهم تندیس بهترین کارگردانی را برای فیلم «چهارشنبه سوری» دریافت کرد. او چهار سال بعد جایزه بهترین کارگردانی و بهترین فیلم را برای «درباره الی» گرفت و یک سال بعد یعنی در دوره پانزدهم تندیس‌های بهترین فیلمنامه‌نویس، بهترین فیلم و بهترین کارگردانی باز هم به فرهادی اهدا شد.

او این سه تندیس را در دوره نوزدهم جشنواره برای فیلم «فروشنده» دوباره دریافت کرد.

بعد از فرهادی، مریلا زارعی از بازیگرانی است که بیشترین تندیس را از خانه سینما گرفته؛ او برای فیلم‌های «دو زن»، «سربازهای جمعه»، «درباره الی» و «شیار 143» در نقش‌های مکمل و اصلی چهار تندیس دریافت کرده و بعد هم شهاب حسینی با سه تندیس برای فیلم‌های «فروشنده» و «جدایی ...» و نیز «درباره الی» و «پرسه در مه» (در یک دوره) و نیز گوهر خیراندیش با سه تندیس برای «بانو»، «دعوت» و «واکنش پنجم» رکوردداران بعدی هستند.

در بخش کارگردانی و بازیگری داریوش مهرجویی (لیلا)، ابراهیم حاتمی‌کیا (ارتفاع پست و آژانس شیشه‌ای)، پرویز پرستویی (مارمولک و {روانی و آژانس شیشه‌ای و مرد عوضی} یک دوره)، لیلا حاتمی (آب و آتش و رگ خواب)، سعید روستایی (ابد و یک روز)، نوید محمدزاده (ابد و یک روز و بدون تاریخ بدون امضا)، فرشته صدرعرفایی (کافه ترانزیت و کوچه بی‌نام)، رخشان بنی‌اعتماد (خون بازی و زیر پوست شهر)، علیرضا داودنژاد (مصائب شیرین)، رسول صدرعاملی (دختری با کفش‌های کتانی و من ترانه 15 سال دارم)، رضا کیانیان (خانه‌ای روی آب و یه بوس کوچولو)، پانته‌آ پناهی‌ها (گس و لاک قرمز)، حسین محجوب (رنگ خدا و من ترانه....)، باران کوثری (خون بازی و کوچه بی‌نام)، صابر ابر (مینای شهر خاموش و درباره الی) و خسرو شکیبایی (ستاره بود و اتوبوس شب) از جمله هنرمندانی هستند که تا به حال از جشن خانه سینما دو تندیس گرفته‌اند.

برگزیدگان جشن خانه سینما 8 شهریور ماه معرفی می شوند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین