کد خبر: ۶۰۷۱۲۵
تاریخ انتشار : ۰۴ شهريور ۱۳۹۸ - ۰۹:۱۰

علت کاهش آلاینده ازن در هوای تهران طی مرداد ماه

مدیر عامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران ضمن اشاره به اینکه میانگین دمای روزانه در مرداد ماه امسال نسبت به تیر ماه ۱.۱ درجه سانتیگراد و میزان تشعشع روزانه نیز ۳۴.۱ واحد کاهش یافته است، گفت: همین موضوع کاهش روزهای آلوده در تهران از نظر میزان آلاینده ازن را به دنبال داشته است.
علت کاهش آلاینده ازن در هوای تهران طی مرداد ماه
آفتاب‌‌نیوز :

آلاینده ازن در تیر ماه امسال ۱۳ روز از هوای پایتخت را آلوده کرد اما در مرداد ماه غلظت این آلاینده به نسبت کاهش پیدا کرد و ۵ روز از هوای پایتخت را در شرایط نامطلوب برای گروه‌های حساس قرار داد. پیش‌سازهای ازن مواد آلی فرار (VOC) و ناکس یا اکسیدهای نیتروژن است. این مواد در مجاورت گرما و نور خورشید به آلاینده ازن تبدیل می‌شوند. مواد آلی فرار (VOC) از منابع مختلفی از جمله پمپ بنزین‌ها یا باک خودروها متصاعد و آلاینده ناکس نیز از طریق خودروها تولید می‌شود.

حسین شهیدزاده - مدیر عامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران - در گفت و گو با ایسنا درباره چرایی کاهش ازن در مرداد ماه اظهار کرد: بیشترین غلظت روزانه ازن در سطح زمین در ساعات بعد ازظهر و طی ماه‌های گرم سال است. طی امسال نیز با گرم‌تر شدن هوا از نیمه خرداد ماه بر میزان غلظت این آلاینده افزوده شد و تا پایان مرداد ماه ۲۵ روز از هوای تهران را آلوده کرد.

علت کاهش آلاینده ازن در هوای تهران طی مرداد ماه

وی با بیان اینکه غلظت ازن با افزایش و کاهش دما و شدت تابش ارتباط مستقیم دارد، تصریح کرد: طی سال‌های ۹۷ و ۹۸ تعداد روزهای با شرایط نامطلوب ازنظر آلاینده ازن در تیر ماه بیشتر از مرداد ماه بود چرا که در تیر ماه اشعه تابشی خورشید و دمای هوا شدت بیشتری داشتند.

مدیر عامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران با اشاره به اینکه میانگین دمای روزانه در تیر ماه امسال ۳۲.۶ و در مرداد ماه ۳۱.۰۵ بود، گفت: همچنین میانگین دما در ساعات ۱۰ تا ۱۸ تیر ماه ۳۷.۴ و در مرداد ماه با ۱.۵ درجه کاهش ۳۵.۹ گزارش شد.

به گفته شهیدزاده همچنین میانگین تشعشع روزانه در تیر ماه ۲۹۲.۵ و در مرداد ماه ۲۵۸.۴ بود که ۳۴.۱ واحد کاهش داشت. میانگین تشعشع در ساعات ۱۰ تا ۱۸ تیر ماه ۶۵۱.۷ و در مرداد ماه ۵۹۶.۵ اعلام شده است بنابراین طی تیر ماه بستر مناسب‌تری برای تولید ازن در هوا وجود داشت.

علت کاهش آلاینده ازن در هوای تهران طی مرداد ماه

وی در پایان با بیان اینکه هر چه دمای هوا و میزان تشعشع خورشید بیشتر باشد پیش‌سازهای ازن فعال‌تر می‌شوند، تصریح کرد: هر چه دمای هوا بیشتر باشد میزان تبخیر ترکیبات آلی فرار نیز بیشتر می‌شود و مقادیر زیادی از آن در جو حضور دارند. از آن‌جا که این ترکیبات از عوامل مهم تولید ازن به شمار می‌روند، افزایش دما در تیر ماه از این طریق بر تولید ازن تاثیر داشت.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین