کد خبر: ۶۰۷۲۵
تاریخ انتشار : ۱۹ ارديبهشت ۱۳۸۶ - ۱۴:۰۵
با تهدید به تشدید تحریم ایران صورت گرفت:

هشدار شدید G8 به تهران

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: گروه هشت در پیش‌نویس بیانیه‌ای در مورد عدم تکثیر هسته‌ای ضمن ابراز نگرانی از مساله هسته‌ای ایران بر لزوم افزایش فشار علیه ایران در صورت امتناع مجدد از تعلیق غنی‌سازی اورانیوم تاکید کرده است. خبرگزاری رویترز به نقل از دیپلمات‌های این گروه گزارش داد هشت قدرت صنعتی دنیا قصد دارند در صورت امتناع ایران از تعلیق غنی‌سازی اورانیوم اقدامات تنبیهی بیشتری را علیه آن در نظر بگیرند.

یک مقام ارشد گروه هشت گفت: پیش‌نویس این بیانیه برای ارائه در نشست قدرت‌های صنعتی به تصویب رسیده است. بنا به گفته وی آلمان که ریاست گروه هشت را برعهده دارد، خواستار افزایش فشار علیه ایران در صورت نپذیرفتن خواسته شورای امنیت سازمان ملل شده است.

در این بیانیه آمده است اگر تهران به تعهداتش عمل نکند گروه هشت اقدامات گسترده‌تری را علیه ایران انجام می‌دهد. بنا به گفته دیپلمات‌های دیگر این گروه که البته نخواسته‌اند نامی از آنها آورده شود، روسیه با سایر اعضا یعنی آمریکا، انگلیس، کانادا، فرانسه، آلمان، ایتالیا و ژاپن در مورد میزان تحریم‌های اعمالی علیه ایران مخالف بوده است اما بیانیه با اجماع اعضا پذیرفته شده است.

بنا به این گزارش روسیه با وجود آنکه بارها اعلام کرده بود افزایش فشار علیه ایران می‌تواند نتایج معکوسی به همراه داشته باشد اما از دو قطعنامه تحریم شورای امنیت سازمان ملل علیه ایران حمایت کرد. دیپلمات‌های گروه هشت گفته‌اند متن پیش‌نویس در نشست اعضا در برلین مورد بررسی بیشتر قرار گرفته و برای اجلاس آینده گروه آماده می‌شود.

بنا به این گزارش، بررسی مساله هسته‌ای ایران یکی از موضوعات مورد بررسی گروه هشت در برلین خواهد بود. یکی از دیپلمات‌ها گفت:‌اعضا در مورد تصویب احتمالی قطعنامه سوم علیه ایران و چگونگی لحن آن صحبت خواهند کرد.

شان مک کورمک سخنگوی وزارت خارجه آمریکا نیز با بیان این خبر گفت: گروه هشت در مورد اقدامات بعدی درخصوص مساله هسته‌ای ایران، نتایج مذاکرات سولانا و لاریجانی و دیدار آینده آنها صحبت خواهند کرد.


بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین