کد خبر: ۶۰۷۳۱۳
تاریخ انتشار : ۰۵ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۲:۳۴
در واکنش به اظهارات مکرون رئیس جمهوری فرانسه

ظریف: دیداری بین روحانی و ترامپ قابل تصور نیست؛ تا زمانی که آمریکا برجام را اجرا کند

«محمد جواد ظریف» وزیر خارجه ایران در واکنش به اظهارات مکرون رئیس جمهوری فرانسه مبنی بر آمادگی این کشور برای برگزاری ملاقات میان ترامپ و روحانی گفت: در سفر بیارتز گفتم دیداری بین رئیس جمهوری ایران و ترامپ قابل تصور نیست.
ظریف: دیداری بین روحانی و ترامپ قابل تصور نیست؛ تا زمانی که آمریکا برجام را اجرا کند
آفتاب‌‌نیوز :

ظریف که به منظور دیدار و گفت و گو با همتای چینی خود از روز گذشته (دوشنبه) به این کشور سفر کرده است در پاسخ به سئوالی گفت: در سفر بیارتز گفتم دیداری بین رئیس جمهوری ایران و ترامپ قابل تصور نیست. تا زمانی که آمریکا به جمع پنج بعلاوه یک بپیوندد و برجام را اجرا کند، در آن زمان هم گفت و گوی دو جانبه ای نخواهیم داشت.

وی تصریح کرد: اینکه مسئولان فرانسوی و آمریکایی ها در این زمینه چه گفت و گوهایی داشته اند به خود آنها بستگی دارد اما من در سفر به بیاریتز گفتم که دیداری با مقامات آمریکایی انجام نخواهد شد.

وی افزود: ما کاملا مشخص کردیم که دولت ایالات متحده و ترامپ، توافق هایی که به دنبال گفت و گوهای طولانی میان دو کشور بوده است را زیر پا گذاشته است و آنچه که اکنون ضرورت دارد انجام شود اجرای توافقات گذشته است و در این زمینه ما هنوز نشانه قابل توجهی از سوی دولت آمریکا ندیدم.

ظریف همچنین در مورد مذاکرات خود در بیارتز و قبل از آن در پاریس هم گفت: مذاکرات در مورد این بود که چگونه می توان با اجرای تعهدات طرفین، برجام را حفظ کرد و با توجه به اینکه ایران در سال های گذشته تمامی تعهدات خود را در برجام اجرا کرده و بعد از خروج غیر قانونی آمریکا و یک سال بی عملی اتحادیه اروپا به مواردی که در ماده ۳۶ برجام هم قابل اجرا بوده است اقدام کرده است چگونه می توان شرایط فعلی را به شرایط قبل برگرداند.

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران افزود: در این نشست ها همچنین در مورد تعهدات و اقداماتی که اروپایی ها باید انجام دهند صحبت کردیم و گفت و گوهای خوبی هم بود.

ظریف تصریح کرد: متاسفانه اروپایی ها برای اینکه اقدامات و تعهدات خودشان را انجام دهند به برخی مجوزها از طرف آمریکا نیاز دارند که از نظر ما این وضعیت، شرایط خوبی را برای آینده روابط بین الملل نشان نمی دهد که کشورهای مستقل برای انجام اقدامات قانونی نیاز به اخذ مجوز از دیگر کشورها داشته باشند.

وزیر خارجه ایران قرار بود روز یکشنبه سوم شهریور به چین سفر کند اما با توجه به سفر دوباره ظریف به فرانسه، او بامداد دوشنبه راهی پکن شد.

ظریف عصر یکشنبه به «بیاریتز» محل برگزاری نشست سران گروه هفت در فرانسه رفت و در آنجا با «امانوئل مکرون» رئیس جمهوری فرانسه و «ژان ایو لودریان» وزیر خارجه آن کشور و نمایندگانی از آلمان و انگلیس ملاقات کرد.

ظریف بعد از دو روز اقامت در پکن، راهی ژاپن شد وی بعد از آن راهی مالزی خواهد شد.

به گزارش خبرنگار سیاسی ایرنا، حجت السلام والمسلمین حسن روحانی امروز- سه شنبه- در مراسم آغاز ساخت مسکن در قالب طرح اقدام ملی تولید مسکن با بیان این که سیاست جمهوری اسلامی ایران و دولت دوازدهم نسبت به روابط خارجی با دنیا تغییر نکرده است، اظهارداشت: اگر کسی بخواهد با حسن روحانی عکس بگیرد، این کار امکان پذیر نیست مگر آنکه روزی از تمام تحریم‌های ظالمانه دست بردارد و به حقوق ملت ایران احترام بگذارد.

وی افزود: ما از روز اول که‌آمدیم شعار ما تعامل سازنده با جهان بود. چهار سال دولت یازدهم را با همین شعار طی کردیم. در این دوسال گذشته دولت دوازدهم هم با همین شعار پیش رفتیم.

وی ادامه داد: مقام معظم رهبری در آغاز این دولت اعلام کردند که سیاست ما تعامل گسترده با جهان است. یعنی مقام معظم رهبری یک گام هم فراتر از گام دولت برداشته است ما می گفتیم تعامل سازنده، ایشان گفتند تعامل گسترده و بر همین مبنا ما حرکت می کنیم.

روحانی تصریح کرد:‌ ما خواهان تنش با دنیا نیستیم. ما خواهان امنیت منطقه و جهان هستیم. و خواهان همکاری با همه کشورهای دوست و آماده همکاری هستیم. ما آماده ایم که با همه مقررات بین المللی در چارچوب امنیت و منافع ملی‌مان حرکت کنیم. به این دلیل مسیری را انتخاب کردیم به نام توانمندتر کردن ایران و قدرت ملی.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین