کد خبر: ۶۰۷۵۷
تاریخ انتشار : ۲۰ ارديبهشت ۱۳۸۶ - ۱۴:۴۴

دولت نهم با حساب ذخیره ارزی چه کرد؟!

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: «پیچیدگی‌هایی كه دولت برای حساب ذخیره ارزی ایجاد كرده موجب شد تا كارایی آن برعكس شود. در حالی كه براساس فلسفه وجود این حساب باید 50 درصد از تسهیلات اعتباری به بخش خصوصی و 50 درصد نیز به عنوان تسهیلات در اختیار دولت قرار می‌گرفت.» این را رییس كمیسیون اقتصادی مجلس هفتم می‌گوید.

محمد شاهی عربلو در پانزدهمین همایش ارگان‌های دریایی در بندرعباس تاكید كرد: حساب ذخیره ارزی با هدف اعطای تسهیلات به بخش تولید در بخش خصوصی و نیز بخش دولتی ایجاد شده است.

وی با اشاره به اینكه در سال گذشته 8/10 میلیارد دلار موجودی در حساب ذخیره ارزی بوده است این سوال را مطرح كرد كه چرا باید به جای اعطای تسهیلات حدود چهار میلیارد دلار از كل موجودی حساب ذخیره ارزی در سال گذشته به جای اختصاص به بخش‌های سرمایه‌گذاری و تولیدی، بخشی از آن برای به‌سازی مدارس، دو میلیارد دلار آن به وزارت بهداشت و یا حتی دو میلیارد دلار آن برای بدهكاری‌های دولت اختصاص یابد.

شاهی عربلو با اشاره به قوانین مصوب مجلس شورای اسلامی‌كه در اختیار دولت قرار می‌گیرد عنوان كرد: قوانین بسیار خوبی در مجلس شورای اسلامی‌ مصوب شده به همین دلیل نیز هیچ كدام از بخش‌ها نمی‌توانند از نبود قانون گلایه كنند.

وی همچنین عملكرد بانك‌های كشور را مورد انتقاد قرار داد و گفت: متاسفانه بانك مركزی به جای هدایت بانك‌ها برای سرمایه‌گذاری در بخش‌های صنعت و تولید با بخشنامه‌هایی كه مصوب می‌كند معضلاتی را برای سیستم بانكی ایجاد می‌كند چراكه معتقدم مصوبه ارزی كه در مجلس شورای اسلامی‌ تصویب شده، مصوبه خوبی بوده است. 

رییس كمیسیون اقتصادی همچنین به تلاش مجلس برای ایجاد تسهیلات قانونی به منظور دریافت وام‌ طرح‌های اقتصادی اشاره کرد و گفت: برای این منظور بانك‌ها از دریافت سند در قبال وثیقه طرح‌های اقتصادی منع شده‌اند و در كنار آن قانون سرمایه‌گذاری نیز برای جلب سرمایه‌گذاران خارجی مصوب شد اما در عمل كارایی آن قفل شد، بنابراین معتقدم مشكل اصلی در سیستم بانكی است نه قوانین!

شاهی عربلو با بیان اینكه 95 درصد مشكل سرمایه‌گذاری در كشورمان سیستم بانكداری است، در مورد پیشنهاد كشتی‌سازان برای ایجاد بانك تخصصی صنعت دریایی گفت: تشكیل بانك تخصصی از سوی شركت‌ها و سرمایه‌گذاران بخش صنایع كشتی‌سازی تاثیر مطلوبی در رشد این صنعت خواهد داشت.

وی همچنین با اشاره به اینكه بخشی از صنایع دریایی و یا كشتیرانی‌های فعال كشور به تامین اجتماعی و سازمان‌های دیگر واگذار شده است گفت: نباید دلمان را خوش كنیم به اینكه این‌ها خصوصی شده‌اند چراكه معتقدم این‌ها نیز همه دولتی هستند.

او تصریح كرد: چه كسی می‌گوید بندرداری جزو حاكمیت است! پس اگر می‌گوییم بانك‌ها، وزارت نیرو، مخابرات و سازمان بنادر جزو حاكمیت‌اند اصل 44 چه معنایی خواهد داشت؟ بنابراین معتقدم كه سازمان بنادر و كشتیرانی و نیز كشتیرانی جمهوری اسلامی‌ ایران و حتی شركت ملی نفتكش برای خصوصی‌سازی باید از بخش‌های زیرمجموعه خود شروع كنند.

شاهی عربلو با بیان اینكه سیستم بانكی كشور در حال حاضر 127 هزار میلیارد تومان پول در اختیار دارد عنوان كرد: این حجم پول كه در بانك‌ها انباشته شده است موجب رشد نقدینگی شده ولی همین نقدینگی اگر در بخش تولید و صنعت سرمایه‌گذاری شود موجب تورم نیز نخواهد شد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین