کد خبر: ۶۰۷۶۵۵
تاریخ انتشار : ۰۷ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۸:۵۸

نکاتی که باید در زمان تماشای تئاتر به آنها توجه کنید

الزامات درست تماشای تئاتر به این صورت است که با کم‌ترین تولید صدا و ایجاد آلودگی صوتی و تصویری به تماشای تئاتر نشسته و تداخلی در آن نه برای تماشاچی و نه برای اجراکننده به وجود آوریم.
نکاتی که باید در زمان تماشای تئاتر به آنها توجه کنید
آفتاب‌‌نیوز :

شاید برای‌تان جالب باشد بدانید که اولین گام‌های ورود تئاتر به شکل امروزی از زمانی پاگرفت که ناصرالدین‌شاه پایش به کشورهای فرنگ باز شد. بعد از آن از سال ۱۳۲۴ بود که دیگر تحول عظیمی در شکل‌گیری تئاتر ایران به وجود آمد و تئاترهای متعددی نیز از گوشه و کنار سردرآوردند که قدیمی‌ترین آنها تئاتر فرهنگ در عمارت مسعودیه بود.

۷۴ سال از زمان شکوفایی تئاتر در ایران می‌گذرد؛ اما متاسفانه باوجود قدمتی که تئاتر در کشور دارد؛ هنوز الزامات تماشای درست تئاتر آنطور که باید در میان مردم جا نیافتاده و بسیاری از کسانی که پا به سالن تئاتر می‌گذارند گلایه‌مند هستند از اینکه چرا مفهوم اصیل هنر، ادبیات و تئاتر باوجود گذشت این همه سال در جامعه به درستی نهادینه و فرهنگسازی نشده است؟

بخش قابل توجهی از کسانی که برای تماشای تئاتر وارد سالن نمایش می‌شوند یا با صحبت کردن با همراه خود، یا به دلیل صدای بلند زنگ تلفن‌شان، یا نور تلفن همراه به خاطر استفاده از آن در حین اجرا، یا صحبت کردن با تلفن، یا اظهارنظرهای با صدای بلند در زمان اجرا، یا خوردن خوراکی، یا آوردن کودکانی که سن‌شان به تماشای تئاتر نرسیده و... باعث ایجاد سر و صداهای عجیبی می‌شوند که نه تنها تمرکز سایر تماشاگران بلکه کسانی که بر روی صحنه در حال اجرای نمایش هستند را نیز از آنها می‌گیرند.

نکاتی که باید در زمان تماشای تئاتر به آنها توجه کنید

با رعایت این نکات تئاتر ببینید

الزامات درست تماشای تئاتر به این صورت است که باکم‌ترین تولید صدا و ایجاد آلودگی صوتی و تصویری به تماشای تئاتر نشسته و تداخلی در آن نه برای تماشاچی و نه برای اجراکننده به وجود آورد. چون در اجرای زنده ممکن است هر حرکت و صدای بیرونی موجب آسیب به کیفیت نمایش شود که در نهایت نیز امکان دارد عدم رضایت تماشاچی‌ها را نیز برانگیزد. به دلیل آنکه تماشاچی متوجه آنچه تماشا می‌کند نمی‌شود و بیشتر اعصاب‌اش در حین نمایش خورد شده و برای همین هم ممکن است کلا قید تماشای تئاتر را بزنند. مخصوصا که هزینه بلیت تئاتر نسبت به هزینه بلیت سینما طبیعتا بالاتر بوده و بنابراین گلایه‌ها بالاتر نیز می‌رود.

قبل از انتخاب تئاتر مورد نظر درباره آن تحقیق کنید

یکی از نکاتی که باعث می‌شود در دیدن تئاتر الزامات فرهنگی این هنر را رعایت کنیم این است که کافیست قبل از انتخاب تئاتر مورد نظر درباره آن تحقیق کنید و ببینید چقدر می‌توانید با سبک آن تئاتر ارتباط برقرار کنید تا در نهایت مجبور نباشید در طول تئاتر با گوشی سرگرم بوده یا تلفن همراه‌تان را به جای آنکه خاموش کنید روشن نگه داشته و حتی پاسخگوی آن باشید! چه بهتر قبل از آنکه از کسی توصیه و تذکر بشونید پیش از ورود به سالن تئاتر به مدت ۶۰ الی ۱۲۰ دقیقه تلفن همراه خود را خاموش و از این فضای مجازی به دور باشید.

صحبت نکردن با یکدیگر، اظهار نظر نکردن درباره جریانات داستان تئاتر، بلند حرف نزدن، خوراکی نخوردن و... موضوعات ساده و مهمی است که باید رعایت شود.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین