کد خبر: ۶۰۷۷۳
تاریخ انتشار : ۲۰ ارديبهشت ۱۳۸۶ - ۱۴:۱۲
فقط تضمین‌های امنیتی راه‌گشاست...

راه‌حل بحران اتمی ایران از نگاه بلیکس

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: «هانس بلیکس» رئیس سابق بازرسان هسته‌ای سازمان ملل ضمن انتقاد از پیش‌شرط تعلیق غنی‌سازی اورانیوم از سوی ایران برای از سرگیری مذاکره با تهران تاکید کرد که غرب صرفاً با دادن تضمین‌های امنیتی می‌تواند مسیر مذاکره را هموار کند.

هانس بلیکس در مصاحبه با خبرگزاری فرانسه خطاب به جهان غرب گفت: شما هویج‌ها و چماق‌های بسیاری در اختیار دارید واغلب هویج‌ها موثرتر از چماق‌ها عمل می‌کنند. وی ضمن انتقاد از خواسته آمریکا و قدرت‌های دیگر مبنی بر اینکه ایران باید ابتدا غنی‌سازی را تعلیق کرده و سپس وارد مذاکرات شود، گفت: تاکید بر پیش‌شرط مذاکره با تهران نمی‌تواند به حل مساله هسته‌ای ایران منجر شود. بلیکس افزود: من با این پیش‌شرط مخالفم چون غنی‌سازی در محور مذاکره با ایران قرار دارد و گمان نمی‌کنم آنها (ایرانیها) حاضر به پذیرفتن این پیش‌شرط شوند.

وی در ادامه گفت: آمریکا و اروپا که به دنبال مذاکره با ایران هستند باید با دادن تضمین‌های امنیتی شرایط مذاکره را فراهم کنند. بنا به گفته بلیکس آمریکا باید متعهد شود که با تعلیق غنی‌سازی اورانیوم از سوی ایران گزینه حمله نظامی را کنار گذاشته و حقوق این کشور را به رسمیت بشناسد. رئیس سابق بازرسی اتمی سازمان ملل افزود: این مشوق‌ها می‌تواند نگرانی‌های ایران را از بین ببرد.

وی با انتقاد از گزینه حمله نظامی آمریکا به ایران گفت: افکار عمومی آمریکا از جنگ خسته شده‌اند. بلیکس که در حاشیه نشست مقدماتی کمیته بازنگری NPT‌ سخن می‌گفت، افزود: معاهده منع تکثیر هسته‌ای در بسیاری از زمینه‌ها موفق بوده اما از سوی کشورهایی که حاضر به پذیرش تعهداتشان در مورد خلع سلاح اتمی نیستند به شدت تهدید می‌شود. وی مهم‌ترین مشکل NPT‌ را اقدامات مربوط به خلع سلاح عنوان کرد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین