کد خبر: ۶۰۷۷۳۲
تاریخ انتشار : ۰۸ شهريور ۱۳۹۸ - ۰۹:۲۰

عربستان چه قدر سرمایه خارجی جذب کرد؟

سازمان آنکتاد اعلام کرد عربستان سال گذشته حدود ۳ میلیارد دلار سرمایه مستقیم خارجی جذب کرد.
آفتاب‌‌نیوز :

به نقل از کنفرانس توسعه و تجارت سازمان ملل موسوم به آنکتاد، روند کاهش سرمایه‌گذاری خارجی در منطقه خاورمیانه در عربستان نیز مشاهده شده است و تمایل سرمایه گذاران خارجی برای سرمایه‌گذاری در این کشور کاهش پیدا کرده است. در کل منطقه غرب اسیا سال گذشته ۲۹ میلیارد دلار سرمایه مستقیم خارجی جذب شده است که از این مبلغ، ۳.۲ میلیارد دلار سرمایه گذاری مربوط به عربستان بوده است.

این دفتر پیش‌تر اعلام کرده بود در سال ۲۰۱۸ حدود ۱.۳ تریلیون دلار سرمایه گذاری مستقیم خارجی در جهان انجام شده است که در مقایسه با سال ۲۰۱۷ نشان دهنده کاهش ۱۳ درصدی بوده است. ۵۴ درصد این سرمایه‌ها راهی کشورهای توسعه یافته شده است.

میزان سرمایه‌گذاری خارجی در عربستان در مقایسه با سال ۲۰۱۶ بیش از ۸۰ درصد کاهش پیدا کرده است و از ۷.۴ میلیارد دلار در سال ۲۰۱۶ به تنها ۱.۴ میلیارد دلار در سال ۲۰۱۷ رسید. عربستان که به طور سنتی یکی از بزرگ‌ترین مقاصد سرمایه‌گذاری خارجی در غرب آسیا محسوب می‌شود وابستگی زیادی به سرمایه خارجی امارات، آمریکا و فرانسه دارد به طوری که نیمی از کل سرمایه خارجی در عربستان توسط این سه کشور انجام می‌شود.

امارات با ۲۱.۹ درصد بزرگ‌ترین سرمایه گذار خارجی در عربستان بوده است و پس از این کشور، آمریکا با ۲۰.۳ درصد و فرانسه با ۹.۱ درصد قرار دارند. سنگاپور، ژاپن، کویت و مالزی دیگر سرمایه گذاران بزرگ در عربستان هستند.

متوسط سرمایه خارجی جذب شده عربستان در بازه زمانی ۲۰۰۶ تا ۲۰۱۹ معادل ۴.۰۴۸ میلیارد دلار بوده است که بیشترین رکورد ثبت شده مربوط به سه ماهه چهارم سال ۲۰۱۰ با ۱۱.۷۴۶ میلیارد دلار و کمترین سرمایه جذب شده مربوط به سه ماهه چهارم سال ۲۰۱۷ با ۲۶۴ میلیون دلار بوده است.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین