کد خبر: ۶۰۷۷۳۶
تاریخ انتشار : ۰۸ شهريور ۱۳۹۸ - ۰۹:۳۷

شی جینپینگ و دوترته نتوانستند روی مسائل دریای چین جنوبی توافق کنند

دیدار رئیس‌جمهوری فیلیپین با رهبری چین بدون توافق بر سر مناقشه ارضی در دریای چین جنوبی میان این دو کشور یا طرحی برای اکتشاف در منطقه برای نفت و گاز به پایان رسید.
آفتاب‌‌نیوز :

چیتو رومانا، فرستاده مانیل در پکن به شبکه خبری بلومبرگ گفت، در عوض شی جینپینگ، رئیس‌جمهوری چین و رودریگو دوترته، رئیس‌جمهوری فیلیپین برای تشکیل کمیته‌هایی برای پیشبرد مذاکرات اکتشاف نفت و لغو ممنوعیت از سوی فیلیپین برای قراردادهای موجود توافق کردند.

سفیر فیلیپین تاکید کرد: هدف پیشبرد کار و اجرای قراردادهای خدماتی است که فیلیپین صادر کرده است. فرصت بسیار مناسبی برای توافق نهایی تا ماه نوامبر وجود دارد.

جای باتونگباکال، مدیر موسسه امور دریایی و قوانین دریا در دانشگاه فیلیپین می‌گوید، نتیجه دیدار شی و دوترته نشان می‌دهد مذاکرات اکتشاف نفت مشترک "کندتر از حد انتظار" پیش می‌رود. او افزود: این صرفا می‌تواند آغاز فرایند باشد. این امضای یک توافق نهایی را تضمین نمی‌کند.

رئیس‌جمهوری چین همچنین گفت، پکن و مانیل باید تا ۲۰۲۱ مذاکرات روی قوانین در دریای چین جنوبی را تکمیل کنند.

این پنجمین سفر رودریگو دوترته به چین از زمان روی کار آمدن در سه سال پیش و هشتمین دیدار او با شی جینپینگ است. سخنگوی رئیس‌جمهوری فیلیپین تاکید کرد، دوترته از ادعاهای ارضی کشورش دست نمی‌کشد و سه سال پیش یک دادگاه داوری حکمی به نفع مانیل داد که دوترته از آن به عنوان رای "نهایی، لازم‌الاجرا و غیر قابل استیناف" یاد می‌کند. شی جینپینگ هم بر موضع چین مبنی بر اینکه این حکم را به رسمیت نمی‌شناسد، تاکید دارد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین