کد خبر: ۶۰۷۷۴
تاریخ انتشار : ۲۰ ارديبهشت ۱۳۸۶ - ۱۶:۰۸

مخالفت آمریکا با مرخصی نمایندگان عراق!

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: معاون رئیس‌جمهور ایالات متحده که بسیاری وی را طراح اصلی اما پشت پرده جنگ عراق می‌دانند این بار نیز در قالب سفری غیرمنتظره وارد بغداد شد تا اثبات کند که کاخ سفید هنوز به برقراری آرمش در عراق امیدوار است. وی اما این بار با حضور در میان سربازان هموطن خود به صراحت اعلام کرد که هنوز برای کاهش خشونت در عراق مسیر بسیاری باقی‌مانده که باید دیر یا زود طی شود. 

به گزارش آسوشیتدپرس، دیک چنی در حالی در سفارت امریکا در بغداد مشغول سخنرانی بود که لحظاتی پیش از آغاز این مراسم انفجاری مهیب در پایتخت شیشه‌های سفارتخانه را به شدت لرزاند. چنی در این دیدار نیز از نمایندگان پارلمان درخواست کرد که با توجه به افزایش فعالیت سربازان امریکایی در عراق و تلاش شبانه‌روزی این سربازان برای بازگشت آرامش به عراق از گذراندن تعطیلات تابستانی خود در کشورهای دیگر خودداری کرده و به امور داخلی بپردازند. 

معاون رئیس‌جمهور ایالات متحده در این سخنرانی اعلام کرد که هنوز تکلیف بسیاری از موارد نظیر نحوه تقسیم منابع نفت عراق مشخص نشده‌است. وی همچنین تاکید کرد که توضیح هرگونه تعلل در تصویب طرحی تا این اندازه مهم غیرممکن است. 

در شرایطی که دموکراتهای ساکن سنا و پارلمان تلاش گسترده‌ای را از نخستین لحظات به دست گرفتن قدرت برای پایان دادن به جنگ عراق آغاز کردند، دولت بوش همچنان سرسختانه تلاش می‌کند تا به همگان اثبات کند که دولت نوری مالکی صلاحیت لازم برای اداره امور عراق و بازگرداندن آرامش به این کشور را دارا است. چنی نیز در این سفر از دولتمردان عراق خواست که تلاش بیشتری را برای کاهش آمار خشونت و بازسازی سیاسی عراق آغاز کنند. 

یکی از مشاوران بوش در کاخ سفید نیز با مثبت خواندن سفر چنی به عراق اعلام کرد که در این سفر چنی به عنوان مقامی عالی‌رتبه از کاخ سفید ماموریت یافته تا پیغام بوش را به رهبران عراقی برساند. 

هشت روز پس از آنکه جورج بوش لایحه بودجه مورد نیاز خود در عراق را وتو کرد دموکراتهای ایالات متحده طرحی دیگر را مطرح کردند . بر اساس این طرح دموکراتها متعهد شدند که بودجه مورد نیاز بوش برای جنگ در عراق را به مدت سه ماه یعنی تا پایان تابستان تامین کنند.آقای رئیس‌جمهور نیز مجددا اعلام کرد که چنین طرحی را به محض رسیدن بر روی میز کارش در کاخ سفید وتو خواهد کرد.در همین فاصله زمانی وزیر دفاع کابینه بوش نیز ادعا کرد که در صورت پیشرفت دولت عراق در کنترل اوضاع تا پاییز سال جاری امکان عقب‌نشینی تعدادی از سربازان امریکایی وجود خواهد داشت. 

همزمان با سفر چنی به عراق طرفداران مقتدی صدر و برخی معترضان شیعه با ریختن به خیابانهای بغداد و برخی شهرهای جنوبی به این سفر اعتراض کردند. تظاهرکنندگان در این تظاهرات خروج سربازان امریکایی از عراق را خواستار شدند.تظاهرکنندگان در نجف و بغداد فریاد می‌کشیدند: «نه به اشغال،نه به امریکایی‌ها» بغداد نخستین مقصد چنی در سفر به خاورمیانه است. چنی در این مدت به سفر به کشورهای خاورمیانه از رهبران میانه‌رو اعراب می‌خواهد که به روند بازگشت آرامش به عراق کمک کنند. 

چنی با همراهی فرمانده ارتش کشورش در عراق و سفیر ایالات متحده با رهبران عراقی و نظامیان امریکایی حاضر در عراق دیدار کرد. 

دیک چنی در برخی از این اظهارات گفت: من این بار نیز بر ضرورت پیشرفت در موضوعاتی که مد نظر ما است تاکید می‌کنم.این موضوعات نیز تنها مقوله‌های امنیتی را شامل نمی‌شود.رهبران عراقی باید به بازسازی ساختار سیاسی عراق نیز فکر کنند. 

چنی در این سفر نیز بیشتر اوقات خود را در سفارتخانه امریکا در عراق گذراند. با وجود آنکه چنی در زمان انفجار مهیب در مرکز عراق و در نزدیکی سفارتخانه امریکا در داخل ساختمان بود اما در هنگام مصاحبه مطبوعاتی کوچک‌ترین اشاره‌ای به این موضوع نکرد. 

چنی در این مصاحبه با توجه به دیدار خود با مالکی ادعا کرد که در این دیدار نیز مانند همیشه با نخست‌وزیر در خصوص مسائل امنیتی و سیاسی صحبت کرده ‌است. وی در این‌باره گفت: همگان به خوبی بر این امر واقفند که هنوز مشکلات امنیتی وجود دارد.هنوز امنیت بسیاری از عراقی‌ها در معرض تهدید قرار دارد.اما باید اذعان کنیم که پیشرفت‌هایی نیز داشته‌ایم.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین