کد خبر: ۶۰۷۷۶۰
تاریخ انتشار : ۰۸ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۲:۱۶

وزرای خارجه سه کشور اروپایی درباره ایران رایزنی می‌کنند

وزیران خارجه سه کشور اروپایی قرار است تا ساعاتی دیگر در پایتخت فنلاند دیدار و درباره توافق هسته‌ای ایران رایزنی کنند.
آفتاب‌‌نیوز :

وزرای خارجه کشورهای اروپایی طرف برجام قرار است در هلسینکی، پایتخت فنلاند دیدار و درباره ایران و روش‌های حفظ توافق هسته‌ای برجام گفت‌وگو کنند.

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا سال گذشته به طور یکجانبه از برجام خارج شد و تحریم‌های اعمال‌شده ذیل این توافق را علیه ایران مجدداً بازگرداند. کشورهای اروپایی از آن زمان نتوانسته‌اند به وعده‌های خود برای جبران خروج آمریکا از توافق هسته‌ای عمل کنند. جمهوری اسلامی ایران با استناد به مفاد توافق هسته‌ای برجام برخی از تعهدات خود ذیل این توافق را کاهش داده است.

در اجلاس گروه هفت که هفته جاری در شهر «بیاریتز» فرانسه برگزار شد اعضا درباره ایران به رایزنی پرداختند. دونالد ترامپ و امانوئل ماکرون، رئیس‌جمهور فرانسه در یک کنفرانس خبری مشترک روز دوشنبه برای فراهم کردن زمینه‌های گفت‌وگو میان واشنگتن و تهران ابراز تمایل کردند. تهران هر گونه گفت‌وگو را به رفع تحریم‌ها مشروط کرده است.

دومینیک راب، وزیر امور خارجه انگلیس قبل از دیدار با همتایان فرانسوی و آلمانی خود گفت طرف‌ها قصد دارند «نتایج مثبت گفت‌وگوهای انجام شده در اجلاس گروه 7درباره ایران را تحکیم کنند.»

راب گفت: «توافق هسته‌ای، تنها توافق موجود است که ایران را از دستیابی به سلاح هسته‌ای باز می‌دارد و ما به همکاری با یکدیگر جهت ترغیب ایران به حفظ کامل این توافق ادامه می‌دهیم.»

وزیر امور خارجه انگلیس که کشورش یکی از تنها سه کشوری است که به ائتلاف دریایی آمریکا پیوسته گفت: «ما علاوه بر این به گسترده‌ترین حمایت بین‌المللی برای مقابله با تهدیدها علیه دریانوردی بین‌المللی در تنگه هرمز نیاز داریم.»

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین