کد خبر: ۶۰۸۲۶۹
تعداد نظرات: ۱۰ نظر
تاریخ انتشار : ۱۱ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۷:۲۷
جوسازی ترامپ درباره ماهواره ناهید ۱ و پاسخ مقامات ایران

ماجرای "ناهید" و "ترامپ"؛ علت انفجار در سکوی پرتاپ ماهواره ناهید ۱ چه بود؟

روز پنجشنبه ۷ شهریورماه رسانه‌های آمریکا مدعی شدند که تصاویر ماهواره‌ای از مرکز فضایی امام خمینی (ره) در استان سمنان، نشان می‌دهد که ایران بار دیگر در پرتاب ماهواره شکست خورده است. سخنگوی دولت به ابهامات مطرح شده درباره انفجار در سکوی پرتاپ ماهواره‌بر ناهید توضیح داد.
آفتاب‌‌نیوز :

علی ربیعی سخنگوی دولت اظهار کرد: آنچه که در دولت مطرح شد و مورد بحث قرار گرفت این است که انفجار در سکو اتفاق افتاده و اصلا ماهواره‌ای به سکو منتقل نشده بوده است. اساسا در محل تست بوده و نه پرتاپ. در میادین تستی که ما داریم مثل سمنان معمولا این آزمایش‌ها صورت می‌گیرد. در دنیا شبیه به این موضوع زیاد صورت می‌گیرد. حتی در کشورهای پیش رفته هم ما انفجارهای متعدد و مهیبی در این زمینه ها داشتیم. در این اتفاق خوشبختانه نه کشته داشتیم و نه از نظر جانی مشکلی داشتیم.

به گزارش آفتاب‌نیوز؛ وی با بیان اینکه علت انفجار رخ داده یک بحث و خطای فنی بوده است، ادامه داد: همه کارشناسان بر این موضوع اتفاق نظر دارند که یک بحث فنی بوده است. کاملا هم مشخص است بحث فنی چگونه اتفاق افتاده است.

ماجرای

ربیعی یادآور شد: دو جریان خبری در این میان شکل گرفت؛ یکی در صدد القای این موضوع بود که قادر هستند در موسسات ما که می‌توانند کار جاسوسی و خرابکاری بکنند که اصلا کارشناسان ما روی این موضوع صحه نمی‌گذارند و به نوعی این نظر سوء استفاده برای قدرت‌نمایی است.

به نوشته خبرگزاری ایسنا، وی افزود: دوم آنکه ما نمی‌دانیم چه طور است که رئیس‌جمهوری ایالت متحده آمریکا عکس می‌گذارد، توییت می‌کند، عکس ماهواره‌ای منتشر می‌کند و با یک ذوق‌زدگی با موضوع رفتار می‌کند؛ این کارها اصلا قابل فهم و درک نیست.

ربیعی در پایان گفت: شاید از بی‌سوژگی در مورد ایران است که همچین موضوعی را در مورد ایران مطرح می‌کنند. این امر کاملا مشخص است و معلوم است بر اثر چه موضوعی اتفاق افتاده است. خوشبختانه دانش ما هم هر روز در این رابطه رو به گسترش و فزونی است.

جوسازی ترامپ درباره ماهواره ناهید 1 و پاسخ جهرمی

به گزارش آفتاب‌نیوز؛ روز پنجشنبه 7 شهریور ماه رسانه‌های امریکا از جمله رادیو ملی امریکا، خبرگزاری‌های رویترز و آسوشیتدپرس مدعی شدند که تصاویر ماهواره‌ای از مرکز فضایی امام خمینی(ره) در استان سمنان، نشان می‌دهد که ایران بار دیگر در پرتاب ماهواره شکست خورده است. بعد از انتشار این خبر دونالد ترامپ رئیس جمهوری امریکا نیز توئیت کرد که کشورش هیچ نقشی در انفجار سایت موشکی ایران در سمنان نداشته است.

بعد از اعلام این خبر، اولین فردی که به آن واکنش نشان داد، محمدجواد آذری جهرمی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات بود. آذری جهرمی ابتدا در توئیتی در راستای شفاف‌سازی نوشت: ظاهراً اخباری منتشر شده که سومین تلاش برای استقرار ماهواره در مدار ناموفق بوده است. «ناهید۱» حالش خوب بوده و اکنون هم در آزمایشگاه مستقر است. خبرنگاران نیز می‌توانند از آن بازدید کنند. فردای صبح این توئیت یعنی روز شنبه 9 شهریورماه، خبرنگاران به‌همراهی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات از این ماهواره بازدید کردند که جهرمی بعد از بازدید از ماهواره «ناهید 1» در توئیتر خطاب به ترامپ نوشت: «من و ناهید1 همین الان صبح بخیر آقای دونالد ترامپ».

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات ایران با انتشار عکسی کنار ماهواره «ناهید 1»، رییس جمهوری آمریکا را به خاطر گفته هایش در مورد این ماهواره مسخره کرد.

به نوشته روزنامه ایران، ماهواره مخابراتی «ناهید ۱» که برای اولین بار در کشور در پژوهشکده سامانه‌های ماهواره پژوهشگاه فضایی ایران به کارفرمایی سازمان فضایی ایران طراحی و ساخته شده، در مراسم روز فناوری فضا با حضور حسن روحانی رئیس جمهوری در بهمن سال 95 رونمایی شد. مأموریت‌های ماهواره مخابراتی «ناهید۱» در راستای دستیابی به فناوری طراحی و ساخت ماهواره مخابراتی زمین آهنگ، مطرح و در یک ماهواره پیاده‌سازی شده است. ماهواره «ناهید۱» راه میانی برای دستیابی به بخشی از فناوری‌های مخابراتی زمین‌آهنگ است و فناوری‌های به کار گرفته شده در آن، پایه‌ اصلی فناوری‌های مورد نیاز ماهواره‌های عملیاتی کشور است. فناوری‌های به کار گرفته شده در ماهواره ناهید به‌عنوان پایه‌ اصلی فناوری‌های مورد نیاز ماهواره‌های عملیاتی کشور است.به عبارتی ماهواره‌ ناهید قرار است مأموریت‌هایی همچون باز کردن صفحات خورشیدی در مدار، ارتباط در باند مخابراتی Ku در مدار و تصویربرداری و تخمین نرخ باز شدن صفحات خورشیدی را انجام دهد. از سوی دیگر فراهم کردن تجهیزات آزمون مکانیسم‌های فضایی، تجهیزات مخابراتی فرکانس بالا و طراحی بخش‌های آن، تعیین و کنترل وضعیت سه محوره، ارتباط مخابراتی دائم در باند S، تصویربرداری ضمن عملیات و تخمین نرخ باز شدن صفحات خورشیدی به کمک آن، از اهداف ثانویه پروژه ناهید است.گفتنی است بعد از توئیت وزیر ارتباطات کاربران از وی درباره انتخاب نام «ناهید» برای این پروژه پرسیدند که ایشان علت آن را خانم بودن رئیس پروژه عنوان کردند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۱۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۳۶ - ۱۳۹۸/۰۶/۱۱
5
16
پرتابگر ماهواره ناهید یک از ابتدا تحت نظر ناسا بو ده است .
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۳۷ - ۱۳۹۸/۰۶/۱۱
1
17
چگونگی نفوذ به نرم افزارها گزارش نشده ِ.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۰۸ - ۱۳۹۸/۰۶/۱۱
2
17
نمونه واقعی از جنگ ماهواره ها .
ناشناس
|
United States of America
|
۲۱:۲۷ - ۱۳۹۸/۰۶/۱۱
5
26
من متوجه یک موضوع نمیشوم !! آقای جهرمی دقیقا چکاره هستند؟؟؟؟!! درتمام اموراظهارنظر ... دارند...
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۱۸ - ۱۳۹۸/۰۶/۱۲
1
27
جالبه اگه اونوریا تصاویر رو منتشر نکنن که اینوریا هیچی نمیگن.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۳۰ - ۱۳۹۸/۰۶/۱۲
2
13
تکنولوژی ماهواره پیچیده تر و انحصاری تر از پهباد است .
علی غیاثی
|
France
|
۱۲:۰۳ - ۱۳۹۸/۰۶/۱۲
1
14
اگر آمریکا چنین اشراف ماهواره ای دقیق بر کشور ما دارد حد اقل باید مطمئن بود که از کلیه فعالیت های دفایی "پنهانی" ما نیز در سرتاسر کشور با خبر است که خود بمنزله بزرگترین فاجعه در دفاع ملی ما محسوب میشود !! ضمنا بنظر این حقیر آمریکا با این کار در ضدد است توانایی اطلاعاتی خود را به صورت غیر مستقیم (و کاملان اتفاقی)برای مسئولان ما بنمایش بگذارد..
ناشناس
|
United States of America
|
۱۴:۱۱ - ۱۳۹۸/۰۶/۱۲
1
10
هدف آمریکایی ها قدرت نمایی بود
پاسخ ها
اکبر
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۳۰ - ۱۳۹۸/۰۶/۱۲
اسمش امریکاست .
نام عملی ان مجمع نوابغ و سرمایه ها از همه کشوراست .
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۲۳ - ۱۳۹۸/۰۶/۱۷
0
1
روسیه به سبب نزدیکی به ایران و احساس نا امنی تصمیم به انهدام میگیرد مثل ماهواره امیر کبیر هم معلوم
نشد فنی بود یا سیاسی .
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین