کد خبر: ۶۰۸۳۹
تاریخ انتشار : ۲۲ ارديبهشت ۱۳۸۶ - ۱۴:۳۵

وعیدی:‌ تعلیق را نمی‌پذیریم

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: جواد وعیدی معاون امنیت بین‌الملل دبیر شورای عالی امنیت ملی کشورمان با بیان اینکه تغییر آشکاری در مواضع گروه 1+5 ایجاد نشده اعلام کرد ایران طرح‌هایی که حاوی تعلیق نباشد را بررسی خواهد کرد.

وعیدی با اشاره به اظهارات لاریجانی در دیدار با سولانا مبنی بر اینکه ایران تعلیق را نخواهد پذیرفت اعلام کرد از نظر ما موضوع مذاکره نمی‌تواند درباره تعلیق و یا مهلت قطعنامه‌های شورای امنیت باشد، در غیر این‌ صورت مذاکراتی خواهد بود که پیشا‌پیش نتیجه‌اش مشخص است و آن پذیرش تهدید و فشار از طرف مقابل خواهد بود. 

وی در مورد گزارش روزنامه فایننشیال تایمز مبنی بر اینکه مقامات آمریکایی و اروپایی گفته‌اند به محض تعلیق غنی‌سازی از سوی تهران ایده کنسرسیوم غنی‌سازی در داخل ایران را روی میز مذاکره خواهند گذاشت گفت: از این‌که پیشنهاد ایجاد کنسرسیوم غنی‌سازی در خاک ایران را مطرح می‌کنند، خوشحالیم. این پیشنهادی بوده است که از دو سال پیش توسط جمهوری اسلامی ایران بطور رسمی در سازمان ملل متحد به عنوان یک راه حل در بحث هسته‌‌ای ایران و برای رفع نگرانی برخی کشورها مطرح شده است. 

وی افزود: پیشنهاد کنسرسیوم در خاک ایران برای اطمینان از صلح‌آمیز بودن برنامه‌ هسته‌ای ایران است. ایجاد این کنسرسیوم حاکی از حسن نیت ما و به مثابه امتیازی است از سوی ایران برای آنها، بنابراین نباید تصور شود که ایجاد کنسرسیوم غنی‌سازی در خاک ایران، امتیازی از جانب دیگران به ایران است.

وعیدی در پاسخ به این سوال که اگر درخواست برای تعلیق، مقدمه‌ رسیدن به توافق نهایی برای ایجاد کنسرسیوم غنی‌سازی در خاک ایران باشد چه واکنشی خواهیم داشت، گفت: اگر قصد دارند این مساله را منوط به پیش‌شرط تعلیق کنند، قابل قبول نیست. از آنجا که برخی کشورها با تعلیق به دنبال گرفتن سرعت و متوقف ساختن ما در پیشرفت‌های صلح‌آمیز هسته‌ای هستند، پذیرفته نیست. وی افزود: از نظر ما درخواست تعلیق دو مفهوم دارد. یکی کند کردن ایران در مسیر پیشرفت برنامه‌های صلح‌آمیز هسته‌ای و دوم توقف این برنامه.

وعیدی در بخش دیگری از اظهاراتش گفت: اساساً طرح موضوع تعلیق برای رفع نگرانی نیست، برخی کشورها از طرح این موضوع اهداف دیگری دارند و معتقدم مساله هسته‌‌ای اولویت اصلی کشورهای مذکور نیست.

عضو تیم مذاکره کننده هسته‌ای کشورمان با بیان اینکه ایران به دنبال حل مسأله هسته‌ای است تصریح کرد: برخی کشورها برای آنکه مانع پیشرفت هسته‌ای ایران و یا کند کردن سرعت ما در این مسیر شوند به طرق مختلف اعمال فشار می‌کنند و پیگیری موضوع تعلیق تحت عناوین دیگر نشان می‌دهد که در مواضع کشورهای مذکور هنوز تغییری ایجاد نشده است. وی گفت: آنها بحث تعلیق را با اسامی و نامهای متفاوت مثل (تایم اوت) مطرح می‌کنند و این نشان می‌دهد که بحث اصلی آنها پیدا کردن راه حل نیست. وعیدی طرح سوئیس را نیز به خاطر محور بودن تعلیق در آن از سوی ایران قابل قبول ندانست.

وعیدی در ادامه با اشاره به درخواست‌هایی که از سوی سولانا در مذاکرات آنکارا تحت ایده‌های جدید درباره نوعی تعلیق مطرح شده است، افزود: دکتر لاریجانی در دیدار با سولانا صراحتا اعلام کردند که به هیچ وجه مساله تعلیق و یا نوعی از تعلیق را دستور کار مذاکرات نمی‌دانند.‌وی در مورد ادامه مذاکرات با سولانا گفت: ما انتظار معجزه از این مذاکرات را نداریم، چرا که نشانه‌ چشمگیری مبنی بر تغییر در مواضع قبلی1+5 ندیده‌ایم.

معاون امنیت بین‌الملل دبیر شورای عالی امنیت ملی در مورد اهداف مذاکرات از نظر ایران گفت:ما حاضریم برای رفع نگرانی برخی کشورها نسبت به احتمال انحراف فعالیت‌های هسته‌ای ایران از مسیر صلح‌آمیز و ارائه تضمین‌ در این‌باره مذاکره کنیم، اما همزمان و بطور متقابل باید نگرانی‌های ما هم رفع شود. بنا به گفته وی ایران باید مطمئن شود که آنها دنبال توقف یا کند کردن سرعت پیشرفت‌های صلح‌آمیز هسته‌‌ای اش نیستند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین