محمد اسلامی در جمع خبرنگاران در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه براساس اظهارات رئیس بنیاد مستضعفان، منطقه یک آزادراه تهران-شمال دهه فجر به بهرهبرداری میرسد و چرا تاریخ افتتاح و بهرهبرداری این آزادراه تغییرات زیادی داشته است؟ اعلام کرد: از قبل هم گفته بودیم که تا پایان تابستان امسال عملیات ساخت منطقه یک آزادراه تهران-شمال به پایان میرسد و هم اکنون نیز این عملیات در حال اتمام است و بیش از سه هزار نفر در آنجا فعالیت میکنند؛ اما سیستم مدیریت و بهرهبرداری باید تست و آزمایش شود و وقتی که این سیستم مستقر شد باید این کار را انجام دهیم.
اسلامی افزود: با رئیس بنیاد مستضعفان دیروز مذاکراتی داشتم و همه حرفهای او این بود که نمیخواهد آزادراه تهران-شمال به صورت آزمایشی به بهرهبرداری برسد و افتتاح شود و قصد همه ما این است که تستها و آزمایشات لازم روی این آزادراه و سیستمهای آن انجام شود و روزی که افتتاح صورت میگیرد مردم بتوانند از این آزادراه استفاده کنند.
وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: گرچه بنیاد مستضعفان به عنوان مجری پروژه، افتتاح این آزادراه را دهه فجر اعلام کرده است اما امیدواریم که خیلی زودتر این اتفاق بیفتد که همین طور هم خواهد بود و هم اکنون به شرکتهای مستقر در آزادراه گفتهایم که هر چه زودتر کارشان را تمام کنند و به منطقه ۲ آزادراه مهاجرت کنند، چرا که میخواهیم تا قبل از پایان دولت دوازدهم بخشهای اصلی منطقه ۲ آزادراه تهران-شمال را به پایان برسانیم.
مسدود شدن جاده چالوس در روزهای وسط هفته
یکی از مسائل مهمی که باعث شده افتتاح آزادراه تهران شمال به تأخیر بیفتد این است که میخواهیم عملیات تعریض جاده چالوس را به طول ۱۳ کیلومتر انجام دهیم و بنیاد مستضعفان تقاضا کرده که این جاده در روزهایی بسته شود تا بتواند به سرعت این کار را انجام دهد. در این راستا با پلیس هماهنگیهای لازم انجام شده و قرار است در روزهای وسط هفته بتوانیم این جاده را مسدود کنیم تا مردم در هنگام اجرای عملیات تعریض اذیت نشوند و عملیات تعریض اجرا شود.
افزایش قیمت بلیت قطار قانونی است
وزیر راه و شهرسازی درباره قیمت بلیت قطار و هواپیما گفت: شرکتهای ریلی خصوصی هستند و وقتی در قانون افزایش حقوق و مزایای کارکنان تصویب میشود شامل شرکتهای ریلی هم خواهد شد و کالاهایی که در داخل قطار هست نیز را دربرمیگیرد.
اسلامی افزود: در شورای عالی ترابری با حضور سازمان تعزیرات و سازمان حمایت مبلغی را که برای افزایش قیمت تعیین کردهایم با رعایت حال مردم بوده است اما به هر حال درآمد و هزینهای است که وجود دارد و نمیتوان به آنها گفت که قیمت را افزایش ندهند.
اسلامی با بیان اینکه دولت منابع یارانهای ندارد که پول بلیت را بدهد، گفت: تلاش کردهایم در این راستا مسیرهای پرتردد مانند مشهد را با حداقل میزان افزایش و مسیرهایی که کمتر مسافر دارند و تأثیری روی حقوق مصرفکننده ندارد را بیشتر افزایش بدهند، اما متوسط ۲۱ درصد افزایش قیمت بلیت قطار مصوبه قانونی است و امیدواریم شرکتهای ریلی کیفیت خدماتشان را افزایش دهند و رضایت مردم را جلب کنند.
برخورد با گرانفروشان بلیت هواپیما
وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد: با تخلف و گرانفروشی بلیت هواپیما برخورد میکنیم چرا که پایه قیمت بلیتها نرخهای آذرماه سال ۱۳۹۷ است و اگر کسی غیر از این نرخها بلیت فروخته است مرتکب تخلف شده است و خریداران باید از آنها شکایت کنند تا شرکت متخلف را جریمه کنیم.