کد خبر: ۶۰۸۴۴۸
تاریخ انتشار : ۱۲ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۷:۳۵

اردوغان: دموکراسی ترکیه بر تفکیک قوا استوار است

رئیس‌جمهوری ترکیه طی مراسم آغاز سال قضایی این کشور در "کنگره ملی و مرکز فرهنگی بش‌تپه" آنکارا، اظهار داشته که اصل تفکیک سه قوه، در این کشور همیشه مورد اجرا بوده است.
آفتاب‌‌نیوز :

به نقل از خبرگزاری آناتولی، رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری ترکیه، طی اظهاراتی در این مراسم گفت این کشور همیشه تابع "اصل تفکیک قوا" بوده و دموکراسی خود را بر آن اساس ایجاد کرده است.

او اظهار داشت:‌ "عملکرد مستقل قوای مقننه، مجریه و قضایی، تضادی با امور رئیس‌جمهوری به عنوان رئیس دولت در قانون اساسی [ترکیه] ندارد؛ اگرچه ترکیه مشقات زیادی از تسلط‌جویی تا کودتا را تجربه کرده است، همیشه تابع تفکیک قوا که بالاترین اراده مردم است و مبنای درک دموکراسی به شمار می‌رود، بوده است".

این رئیس‌جمهوری در اشاره به "سند استراتژی اصلاحات قضایی" اظهار داشته که ترکیه، پایبندی به تعهدات لازمه برای عضویت در اتحادیه اروپا را از خود نشان داده اما این اتحادیه، "نگرش تبعیض‌آمیز آشکاری نسبت به ترکیه دارد".

مقرر شده تا امسال، ترکیه به تکمیل سند مذکور بپردازد؛ این سند اصلاحات در سی‌ام ماه مه جهت بهبود کارکرد قضایی این کشور معرفی شده بود.

ترکیه در سال ۱۹۸۷ خواستار عضویت در اتحادیه اروپا شد و مذاکرات تحقق این موضوع در سال ۲۰۰۵ شروع شد؛ با این حال، این مذاکرات در سال ۲۰۰۷ به دلیل مخالفت دولت یونانی‌ قبرس و نیز مخالفت‌های آلمان و فرانسه متوقف شد.

اردوغان طی سخنانش وعده داد تا طی زمانی کوتاه، اصلاحاتی مبنی بر ساده‌تر کردن رویه قضایی به اجرا درآید و راهکارهای ثانویه برای حل مناقشات نیز توسعه یابد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین