کد خبر: ۶۰۸۵۶۳
تعداد نظرات: ۵ نظر
تاریخ انتشار : ۱۳ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۳:۰۷
سبک زندگی غلط، تحرک بدنی ناکافی و مشکلات سلامت روان، همه ما را تهدید می‌کند

افشاگری‌های جدید وزیر بهداشت درباره فساد در حوزه دارو و بازار ناصرخسرو

وزیر بهداشت ضمن اشاره به اقدامات انجام شده در جهت شفاف‌سازی در وزارت بهداشت و بویژه سازمان غذا و دارو، گفت: آرزو می‌کنم روزی کسوت وزارت را کنار گذارده و با مردم راحت و بی ملاحظه صحبت کنم و بگویم گاهی سازش ما با فساد که به صغیر و کبیر مملکت رحم نکرده، چه بلایی سر آنها آورده است.
آفتاب‌‌نیوز :

سعید نمکی در اجلاس معاونین درمان دانشگاه های علوم پزشکی سراسر کشور، با بیان اینکه اولین گام ما در وزارت بهداشت تقدم پیشگیری بر درمان و تقدم درمان سرپایی بر درمان بستری است، اظهار کرد: تعداد بیمارانی که به علت فشارخون بالا گرفتار بیماری می‌شوند، روبه افزایش است و به سمت گرفتاری فشارخون بالا در سنین زیر 50 سال می‌رویم، طبق آخرین مطالعات‌مان قبل از اجرای طرح بسیج ملی کنترل فشارخون، از تعداد 380 هزار مرگ سالیانه، حدود 97 هزار مرگ منتسب به فشارخون بالا و عوامل وابسته به پرفشاری خون است.

وی افزود: دیابت، سبک زندگی غلط، تحرک بدنی ناکافی و مشکلات سلامت روان، همه ما را تهدید می‌کند و نظام سلامت در سال‌های گذشته، به جای پرداختن به موارد کم هزینه، مرتبا بخش‌های ICU و CCU و دیالیز را اضافه کرده است، اما این راه قابل تداوم نیست.

نمکی گفت: وقتی تعداد ماشین‌های دیالیز را با چند سال قبل مقایسه می‌کنم، می‌بینم که تعداد آنها چند برابر شده و هنوز هم نماینده محترم و فرماندار عزیز و مقامات اجرایی هر استان و حتی روسای دانشگاه‌ها درخواست ماشین دیالیز و تجهیزات ICU و CCU دارند؛ این موضوع نشان از آن دارد که هنوز بر درمان محوری تاکید داریم و پیشگیری همچنان مغفول مانده است. بنابراین، تقدم پیشگیری بر درمان را به عنوان سیاست محوری جدید کم هزینه در وزارت بهداشت ادامه خواهیم داد. دلیل اینکه بر درمان سرپایی بر بستری تاکید داریم، این است که اگر در مراحل اولیه تشخیص بیماری را شناسایی و مهار کنیم، بیماری در مراحل پیشرفته تر، برای نظام سلامت کشور هزینه بر نخواهد بود.

وی با بیان اینکه تقدم پیشگیری بر درمان و درمان سرپایی بر درمان بستری جزو اصلی‌ترین سیاست‌های وزارت بهداشت در این دوره است، تصریح کرد: تقدم پیشگیری بر درمان و تقدم درمان سرپایی بر درمان بستری، هم از منظر اقتصاد سلامت و هزینه اثربخشی و هم از دیدگاه پرداختن به مقوله پیشگیری به عنوان رسالت نظام سلامت، باید با جدیت بیشتری دنبال شود. از طرفی، اعتقادی به افزایش تخت‌های بیمارستانی بی‌رویه و افزایش فهرست ICU و CCU و بخش‌هاای دیالیز ندارم، مگر در مناطق محرومی که نیاز واقعی وجود داشته باشد.

وزیر بهداشت بیان کرد: استقرار پرونده الکترونیک سلامت را به عنوان یک تکلیف برجای مانده از برنامه‌های قبلی، اجرا کردیم؛ این حرکت به عنوان یک ساختار و ریل اساسی در عبور و مرور فعالیت‌های نظام سلامت مغفول مانده بود که با همت، جسارت و تلاش همه دانشگاه‌ها آغاز و اجرایی شد. این ریل‌گذاری بسیار مهم، کمک خواهد کرد که سیستم ارجاع، راهنماهای بالینی و پزشکی خانواده را که از ضرورت‌های برجای مانده است، در ماه‌های آینده اجرایی کنیم.

نمکی با تاکید بر اجرای نسخه نویسی الکترونیک، خاطرنشان کرد: از چندماه قبل در این زمینه اقداماتی آغاز شده است.

وزیر بهداشت در بخش دیگری از سخنان خود گفت: چندماه است که از ضرورت نظام سلامت الکترونیک و بعضی نقصان‌های زیرساختی در نظام سلامت و قوانین مغفول مانده فریاد می‌زنیم ولی برخی دوستان به تازگی دوربین به دست گرفته‌اند و در این عرصه روشنگری می‌کنند که البته باز هم جای خوشبختی است و از آن استقبال می‌کنیم.

وی بیان کرد: ٣٠ سال قبل که معاون بهداشت وزارت بهداشت بودم، در آن زمان، به عنوان لکه ننگ سیستم دارویی کشور به یکی از سیستم های امنیتی پناه بردیم که ناصر خسرو از محدوده کنترل ما خارج است و کمک لازم داریم، طبق یک قرارداد بنا شد که سرویس دریافت کنیم و سقف ریالی هم برای قرارداد تعیین شد و بعداز مدتی کوتاه، کوپن سقف ما تمام شد و حاصل آن تنها شناسایی وانت مملو از داروی قاچاق زیر یکی از پل‌های شهر بود. از 30 سال قبل که در نظام سلامت حضور دارم، مشکل ناصر خسرو را داریم.

نمکی ادامه داد: در سازمان غذا و دارو که متاسفانه گاهی تعدادی از مجرمین این مجموعه یا شریک و یا رقیب مجموعه‌های خارج از سازمان بودند، افراد خالص دانشگاهی را جایگزین کردیم.

وی افزود: آرزو می‌کنم روزی کسوت وزارت را کنار گذارده و با مردم راحت و بی ملاحظه صحبت کنم و بگویم گاهی سازش ما با فساد که به صغیر و کبیر مملکت رحم نکرده، چه بلایی سر آنها آورده است. به گفته سعدی، "مرا دردیست اندر دل اگر گویم زبان سوزد، اگر پنهان کنم ترسم که مغز استخوان سوزد"

وزیر بهداشت گفت: روزی باید همه ما پاسخ دهیم در روزهای سخت مملکت کجا بودیم و چه کردیم؟ امیدوارم آن روز مجبور نباشیم بگوییم زیر چشمان ما با IRC پودر کاکائو و نارگیل، داروی قاچاق وارد کرده و توزیع کردند و کارمند ما هم پشت سیستم و سامانه این موضوع را تایید کرده است؛ یعنی به جای چرتکه، به دزدها، ماشین حساب دادیم! خدا کند که نگوییم سامانه ای داشتیم که در آن، این قابلیت وجود داشته که یک خانم دکتر در ١٣ یا ۱۴ مرکز، مسئول فنی بود و سیستم و سامانه او را ریجکت نکرده بود.

بنابر اعلام وبدا، وی عنوان کرد: پرونده الکترونیک سلامت را راه اندازی کردیم و سوال اینجا است که چرا این پرونده سال ها اجرایی نمی‌شد؟ و چرا سه ماهه امکان استقرار آن ایجاد شد؟ چرا امکان آن فراهم نشود بسیاری از مسائل شفاف شود. چرا نسخه نویسی الکترونیک با مقاومت روبرو می شود؟ اگر مقاومتی باشد، از آن روست که می‌دانند، تنها علاج جلوگیری از قاچاق، ثبت صحیح و نظام جمع آوری داده ها است. چرا برخی ها از اینکه همه چیز شفاف شود، مقاومت می کنند؟ باید بگویم، ما این مسیر را با همت تک تک شما و همکاران پاکیزه بسیارمان در نظام سلامت این کشور خواهیم پیمود. پرونده الکترونیک سلامت به ما کمک خواهد کرد که پزشکی خانواده، راهنماهای بالینی و سیستم ارجاع را مستقر کنیم؛ کسی به دنبال اجرایی کردن این موارد است که بخواهد ممکلت به سمت پاکیزگی برود و کسی که مخالفت می‌کند، قطعا نمی خواهد مملکت نظم و صلاح پیدا کند.

وزیر بهداشت گفت: سامانه ای به نام تی‌تک داریم که حاوی اطلاعات ارزشمندی است، اما مشکلاتی هم دارد که همه را مامور کرده ایم که آنها برطرف کنند، این سامانه باید در اختیار حاکمیت باشد تا اطلاعات حاکمیتی مصون بماند، اینها مباحثی است که از چندماه قبل با جدیت آغاز کرده ایم و هر ماه هم عده ای به جمع همراهان این رویکرد پیوسته اند و خواهند پیوست و هر روز به تحقق اهداف و آرمان ها در این مسیر نزدیک تر می شویم.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۵
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۲۷ - ۱۳۹۸/۰۶/۱۳
0
8
وقتی در معلم های اخلاف فساد رخنه کرده است .
و برای پنهان کردن هویت انها دادگاه غیر علنی برگزار می کنند .......
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۵۵ - ۱۳۹۸/۰۶/۱۳
0
7
خلاف قانون تعرفه در دندانپزشکی جیب مردم را خالی کردن , فساد نیست .
میگویند نمی شود تعرفه بست .
اینهمه رتبه علمی بالا در جهان داریم دانشمندی که تعرفه
دندان طراحی کند نداریم .
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۵۶ - ۱۳۹۸/۰۶/۱۴
0
1
آقای وزیر بنده امادگی دارم حداقل 10 بیماری را که بستری میکنید بصورت سرپائی درمان کنم.اما اصلا اجازه مطرح کردن نمیدهند.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۱۹ - ۱۳۹۸/۰۶/۱۴
0
1
به نظرم اولین وزیری است که پیشگیری را مقدم بر درمان دانسته
امیودارکننده س
خراسانی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۵:۱۷ - ۱۳۹۸/۰۶/۱۶
0
2
تخلفات دارویی در مقابل.کلینک های دندانپزشکی زیر ذره بین برده شوند. ناچیز است .
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین