کد خبر: ۶۰۸۶۳
تاریخ انتشار : ۲۲ ارديبهشت ۱۳۸۶ - ۲۲:۱۸
معاون وزارت خزانه‌داری تصریح کرد:

برنامه آمریکا برای ضربه به اقتصاد ایران

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: معاون وزارت خزانه‌داری آمریکا مدعی است که اعمال «تحریم‌های هدفمند» علیه ایران به‌خاطر برنامه هسته‌ای و موشکی‌اش باعث شده تا دولت‌ها و شرکت‌های خصوصی در کشورهای مختلف جهان ریسک عقد قراردادهای تجاری با تهران را بسیار بیش‌تر از گذشته مورد توجه قرار دهند.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت امور خارجه آمریکا، رابرت کیمیت که در انستیتوی مطالعات خاور نزدیک در واشنگتن سخن می‌گفت با اشاره به فعالیت‌های وزارت خزانه‌داری آن کشور در افزایش کنترل‌های مربوط به اجرای مصوبات شورای امنیت از سوی شرکت‌های آمریکایی و غیرآمریکایی گفت: «صدور ضمانت‌نامه‌های اعتباری برای شرکت‌های ایرانی از سوی کشورهایی مانند آلمان، فرانسه و ژاپن به شدت کاهش یافته‌است». وی این امر را ناشی از افزایش آگاهی نسبت به «ریسک تجارت با ایران» دانست.

کیمیت در ادامه با ذکر اتهاماتی علیه کشورمان در اظهاراتی مداخله جویانه مدعی شد: «ما می‌خواهیم که این گروه از مردم هزینه سنگین افزایش انزوای ایران را درک کرده و لزوم تغییر رفتار از سوی دولت‌شان را متوجه شوند».

معاون وزارت خزانه‌داری آمریکا در ادامه گفت: «کاری که ما انجام دادیم تشکیل یک ائتلاف بین‌المللی به رهبری ایالات متحده جهت اعمال فشارهای اقتصادی به افراد و سازمان‌های مرتبط با برنامه هسته‌ای و موشکی ایران بود، برای رسیدن به چنین هدفی برگزاری مذاکرات مستمر و دقیق با سازمان‌های مالی بین‌المللی، وزرای اقتصاد و روسای بانک‌های مرکزی کشورها در دستور کار قرار گرفت. علاوه بر این گفتگوهای زیادی با بخش خصوصی کشورها و 40 بانک بزرگ بین‌المللی انجام دادیم». 

وی به این موضوع اشاره کرد که در اثر پیگیری این سیاست چند بانک بزرگ بین‌المللی نظیر UBS، HSBC، کردیت سوئیس و ... سطح همکاری‌های خود با ایران را به شدت کاهش داده‌اند.

کیمیت با اشاره به این‌که تلاش‌های آمریکا باعث کاهش علاقه به سرمایه گذاری در صنایع استراتژیک ایران مانند نفت ‌و ‌گاز شده ‌است گفت: «هدف مشترک ما و متحدانمان تغییر رفتار حکومت ایران است و مطمئنا بهترین گزینه پیدا کردن راه‌حلی است که بیشترین میزان حمایت را در جامعه جهانی به همراه داشته و کمترین هزینه را تحمیل کند».

گفتنی است طی ماه‌های اخیر تلاش مقامات ایالات متحده برای اعمال فشارهای اقتصادی بر کشورمان افزایش چشمگیری داشته و سیاستمداران آمریکایی از هر دو حزب دموکرات و جمهوریخواه در کنگره و سنا اقدام به ارائه طرح‌هایی برای تشدید تحریم‌ها علیه ایران نموده‌اند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین