کد خبر: ۶۰۸۶۴۴
تاریخ انتشار : ۱۴ شهريور ۱۳۹۸ - ۰۰:۳۹

افشای تلاش آمریکا برای تطمیع ناخدای نفتکش ایرانی

 نشریه فایننشال تایمز روز چهارشنبه فاش کرد که آمریکا تلاش کرده بود تا بنحوی ناخدای نفتکش ایرانی را برای فراهم آوردن شرایط توقیف این کشتی، تطمیع کند.
افشای تلاش آمریکا برای تطمیع ناخدای نفتکش ایرانی
آفتاب‌‌نیوز :

فایننشال تایمز در گزارشی نوشت چهار روز پیش از آنکه آمریکا نفتکش ایرانی «آدریان دریا» (گریس 1 پیشین) را تحریم کند، ناخدای هندی این کشتی یک ایمیل غیرعادی از طرف یک مقام وزارت خارجه ایالات متحده دریافت کرد که قصد تطمیع او را داشت.

وزارت خزانه‌داری آمریکا بامداد شنبه 9 شهریورماه خبر داد که نفتکش آدریان دریا (گریس 1 پیشین) و کاپیتان آن را به دلیل حمل و نقل بیش از 2 میلیون بشکه نفت به نفع نیروهای امنیتی ایران، تحریم کرده است.

در این ایمیل که از طرف برایان هوک مسوول گروه اقدام علیه ایران در وزارت خارجه آمریکا ارسال شد، آمده بود: "من برایان هوک هستم... من برای مایک پمپئو وزیر خارجه [آمریکا] کار می‌کنم و به عنوان نماینده ایالات متحده برای ایران خدمت می‌کنم. خبرهای خوشی دارم."

به نوشته فایننشال تایمز، خبر خوش هوک برای «آخیلش کومار» ناخدای هندی این نفتکش این بود که در ازای دریافت چندین میلیون دلار پول این نفتکش را به کشوری هدایت کند که امکان توقیف آن از طرف ایالات متحده وجود داشته باشد.

هوک برای محکم‌کاری و اینکه ناخدا این ایمیل را با هرزنامه اشتباه نگیرد، شماره تلفن مستقیم وزارت خارجه آمریکا را نیز برای او فرستاده بود.

براساس این گزارش، این تنها اقدام هوک برای تطمیع یک ناخدای نفتکش‌ ایرانی نبوده، بلکه وی در چند ماه اخیر به بیش از 10 ناخدای دیگر نیز ایمیل‌ها و پیام‌های مشابهی فرستاده است.

نفتکش آدریان دریا که حدود یک ماه و نیم پیش توسط نیروهای انگلیسی در جبل‌الطارق با ادعای نقض تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه سوریه توقیف شده بود، روز پنجشنبه ۲۴ مرداد با حکم دادگاه عالی منطقه جبل‌الطارق آزاد شد و مسیر خود را ازسر گرفت.

آمریکا درست در روزی که دادگاه عالی منطقه جبل‌الطارق حکم آزادی این نفتکش را صادر کرد، از طریق دادگاهی منطقه‌ای تلاشی بی‌حاصل برای ادامه توقیف آن انجام داد.

به نوشته فایننشال تایمز، تلاش هوک برای تطمیع ناخدای آدریان دریا براساس برنامه‌ای موسوم به «پاداش برای عدالت» انجام شده که در سال 1984 در جهت ادعای آمریکا برای مبارزه با تروریسم در کنگره این کشور تصویب شده است.

این نشریه به نقل از مقام‌هایی آمریکایی فاش کرد که واشنگتن اخیرا استفاده از این برنامه را برای هدف قرار دادن سپاه پاسداران انقلاب اسلامی آغاز کرده و در این راستا تا 15 میلیون دلار نیز برای اطلاعات در این رابطه جایزه می‌دهد.

مسوول گروه اقدام علیه ایران در نامه خود به آقای کومار نوشته است: با این پول می‌توانید هر زندگی که دوست دارید برای خود درست کنید و در سنین پیری خوش بگذرانید. [اما] اگر تصمیم به رد این راه آسان بگیرید، زندگی برای شما بسیار سخت‌تر خواهد شد.

پس از آنکه ناخدای هندی آدریان دریا نامه هوک را بی‌پاسخ گذاشت، مقام آمریکایی در نامه‌ای دیگر به وی خبر داد که تحت تحریم‌های واشنگتن قرار گرفته است.

هوک به فایننشال تایمز گفته است که به این تلاش خود ادامه خواهد داد و ناخداهای نفتکش‌های ایرانی را در صورت رد پیشنهاد پول، تهدید به لغو ویزای آمریکا خواهد کرد.

افشای این تلاش مذبوحانه آمریکایی‌ها در حالی است که فرصت 60 روزه ایران برای برداشتن گام سوم در کاهش تعهدات برجامی فردا به پایان می‌رسد.

حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی رئیس جمهوری کشورمان روز چهارشنبه در جلسه هیات دولت با اشاره به روند مذاکره با مقام‌های فرانسوی گفت: بعید می دانم طی امروز و فردا نیز بتوانیم به توافق نهایی برسیم؛ در نتیجه گام سوم را برخواهیم داشت و جزئیات این گام سوم را طی امروز و فردا اعلام و بر مبنای آن عمل می‌کنیم.

آمریکا اردیبهشت‌ماه سال گذشته از توافق بین المللی به دست آمده در وین درسال ۲۰۱۵ خارج شد و تحریم های سنگین علیه ملت ایران را برگرداند. این اقدام واشنگتن با مخالفت جهانی روبرو شد و سایر کشورهای امضاکننده برجام اعلام کردند که با پیش‌بینی سازوکارهایی برجام را حفظ می‌کنند.

جمهوری اسلامی ایران بعد از یک سال صبر راهبردی و برآورده نشدن انتظاراتش، اردیبهشت ماه امسال اعلام کرد که برخی از تعهدات خود را طبق برجام کاهش می دهد.

ایران تاکنون دو گام شامل بالا بردن درصد غنی سازی اورانیوم از 3.6 درصد و افزایش ذخیره اورانیوم غنی شده را برداشته، اما هنوز جزئیات گام سوم را مشخص نکرده است.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین