کد خبر: ۶۰۸۶۶
تاریخ انتشار : ۲۳ ارديبهشت ۱۳۸۶ - ۱۵:۴۱

ایران؛ موضوع دیدار دیک چنی از ریاض

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: «دیک چنی» معاون رئیس جمهور آمریکا در ادامه تور خاورمیانه‌ای خود وارد عربستان سعودی شد. بنا به گفته دیپلمات‌ها مساله هسته‌ای ایران و افزایش نفوذ منطقه‌ای این کشور یکی از موضوعات مهم دیدارهای چنی و مقامات سعودی بوده است. 

 به گزارش خبرگزاری رویترز دیک چنی که پس از دیدار با مقامات امارات متحده عربی وارد عربستان سعودی شده گفته است ایران از مهم‌ترین موضوعات مورد بحث وی در دیدار با رهبران عرب خواهد بود. وی پس از عربستان به قاهره نیز سفر خواهد کرد.

این گزارش می‌افزاید معاون رئیس جمهوری آمریکا در جریان سفر خود به منطقه حضور نظامی آمریکا در خلیج فارس را نشان‌دهنده عزم واشنگتن برای حل مساله هسته‌ای ایران عنوان کرد.

بنا به این گزارش دیدار چنی با مقامات عربستان در حالی صورت می‌گیرد که ریاض نیز پیش ازاین نگرانی خود از برنامه هسته‌ای ایران که مقامات تهران بر صلح‌آمیز بودن آن تاکید دارند، را ابراز کرده بود. این گزارش می‌افزاید در عین حال اعراب منطقه ترجیح می‌دهند مساله هسته‌ای ایران به شکل مسالمت‌آمیز حل شود، چرا که حفظ امنیت و ثبات منطقه برای آنها دارای اهمیت بسیاری است.

رادیو آمریکایی «سوا» نیز درباره سفر چنی به عربستان گزارش داد وی در دیدار چند ساعته خود از عربستان با ملک عبدالله راه‌های توقف اقدامات خشونت‌آمیز در عراق و آنچه جلوگیری از نفوذ ایران در منطقه نامیده را بررسی خواهد کرد.

بنا به این گزارش عربستان سعودی و متحدان عربش از جمله مصر و اردن همچنین از واشنگتن می‌خواهند دولت شیعی عراق را برای معامله با مسلمانان سنی تحت فشار قرار دهند. اعراب نگرانند که ارتش آمریکا قبل از انجام چنین توافقی عراق را ترک کند. از سوی دیگر واشنگتن نیز از کشورهای عرب می‌خواهد تا نقش بیشتری در حفظ دولت نوری المالکی نخست وزیر عراق ایفا کنند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین